vad tror ni om detta bygge

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dolken
    • February 2003
    • 605

    vad tror ni om detta bygge

    Jag tänkte bygga mig ett yterfilter.man tar en plaströr med rätt diameter för pumphuvet sedan trycker man fast röret i en 25ldunk med makaroner,biobollar,torv,vad och makaroner röret det har man monterat i korken dunken fyller man genom vanliga hålet på dunken funkar fint lite bängligt men det går.Imorgon skall jag inhandla 1st plaströr och ett pumphuvud och en rör stump med gäng som jag monterar returslangen i tätar med plasticpading,silicon och lite superlim.Vad tror ni om iden.yterligare ett rör måste sitta i akvariet på den monterar jag en slang pumpen en ac5000 monteras fast på dunken.
    inget akvarium längre har inte råd längre....
  • dolken
    • February 2003
    • 605

    #2
    lite tjorvi förklaring men det är bara lite arbetsplaner det blir nog lite små förändringar.pumpen den klarar 1000l/h kostar 300-400kr
    inget akvarium längre har inte råd längre....

    Kommentar

    • dolken
      • February 2003
      • 605

      #3
      så här blir det en slang från akvariet till dunken sedan en slang från dunken till pumpens undersida.pumpen fäster jag inne i akvariet med hjälp av ett rör med sugkoppar pumpen den är ovan vattnet och på pumpens utblås sätter jag en rörstump som riktar strålen rakt ner.Om strömmen går så slutar vattnet att rinna därför att den slangen som kommer från akvariumet måste va tättat.
      inget akvarium längre har inte råd längre....

      Kommentar

      • gugges
        • May 2003
        • 893

        #4
        Jag har byggt eget ytterfilter, kolla in på min zoonen sida om du behöver ideér!
        Att tänka på är väl att man antagligen inte är poppis hos försäkringsbolagen om man bygger själv dock....

        Inte att förglömma, fixa ett hål på utsuget 5 cm under ytan ungefär(jag har ett med en "propp" som jag kan sätta på vid vattenbyte) det gör att ytterfiltret suger inte luft istället för vatten om det skulle skulle råka blir läckage på ytterfiltret så pumpar den inte ut allt vatten på golvet iallafall... pumpen pajar ju när dem går torrt skulle jag gissa på men vad är det mot fruktansvärda vattenskador...
        Guardians Of Catfish - www.goc.se

        Kommentar

        • Kuhlii
          • March 2003
          • 200

          #5
          orkade inte läsa hela men makaroner och köttbullar heter det, inte makaroner och biobollar...
          Mina sköldpaddor kan du hälsa på om du går in på http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=51995

          Kommentar

          • Poseidon
            • February 2003
            • 1255

            #6
            Inte för att jag förkastar din idé...men ta en titt på den här arrangemang så blir det mindre krångligt...din idé bör funka åxå...det tror jag!!!

            Sötvattensump/filter
            http://www.grendosa.com/dump/PoseidonsSump.JPG

            Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
            Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

            Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
            www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

            Kommentar

            • Poseidon
              • February 2003
              • 1255

              #7
              Jag har filtermatta i ytterfilter/sumpen, i början har jag LekakulerKross, filter mattan håller lekakullerna på plats i mitten har jag reningsverks sand i botten å det har jag dessuttom i alla kammare plus att jag kommer att hänga filtervadd så småningom, allt drives av en tvättmaskinspump inhandlat för 130kr...karet för 50kr...

              På test:
              http://www.grendosa.com/dump/PoseidonsFilter-Sump.JPG
              Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
              Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

              Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
              www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

              Kommentar

              • dolken
                • February 2003
                • 605

                #8
                jag bygger ytterpumpen med ett akvarium i stället den var ju ursnygg men kan du beskriva hur du har monterat ihopp det då skulle man bli glad.... tack på förhand
                inget akvarium längre har inte råd längre....

                Kommentar

                • Poseidon
                  • February 2003
                  • 1255

                  #9
                  Ytterfiltern i frågan är ett akvarie på 54 liter å med olika fack som får vattnet att flödda i olika slussar upp å ner. Filtermaterial: Makaroner, filtermatta, krossade/delade lekakulor, nylonull och fin reningsverks sand.

                  Pumpen finns på www.nedis.se
                  Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
                  Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

                  Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
                  www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

                  Kommentar

                  • Poseidon
                    • February 2003
                    • 1255

                    #10
                    Detta skrev jag för nån månad sen:

                    Då jag snart ska flytta med familjen så har jag varit tvungen att börja riva ner lite här å där i vardagsrummet vad det gället rör å slangar som är i vägen för den framtida flytten...har jag nu möjligheten att visa det tumma sumpen/filtret så att ni kan se det å få lite idéer om hur ni själva skulle kunna göra det.
                    Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
                    Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

                    Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
                    www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

                    Kommentar

                    • dolken
                      • February 2003
                      • 605

                      #11
                      tyvärr fattar hälften
                      inget akvarium längre har inte råd längre....

                      Kommentar

                      • Poseidon
                        • February 2003
                        • 1255

                        #12
                        Okey vad är det du inte fattar...?

                        Det ä så här att vattnet cirkulerar mellan olika slussar som man bygger med skiljeväggar av glas...där några når bottnet av karet medans de andra lämnar man en springa på mellan 2-3cm på under sidan så att vattnet kan passera å så går det sådär hela vägen fram till slut slussen som ska vara fri från skit...titta på bilderna så ser du att några skiljeglas/slussar har några cm från botten...Lycka till

                        Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
                        Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

                        Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
                        www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

                        Kommentar

                        • kung_royne
                          • May 2003
                          • 78

                          #13
                          Så här gjorde jag till mitt 54-liters. Antar att det bara är att göra filterbehållaren större ju större akvarium man har. Dock måste man tänka på att dimensionera täckglaset som filtret vilar på så det inte blir för tunt..

                          http://www.akvarieguiden.nu/@bildarkiv.php?go=visabild&id=2556

                          http://www.akvarieguiden.nu/@bildarkiv.php?go=visabild&id=2557

                          Kommentar

                          • dolken
                            • February 2003
                            • 605

                            #14
                            tackar ödmjukast!
                            inget akvarium längre har inte råd längre....

                            Kommentar

                            • dolken
                              • February 2003
                              • 605

                              #15
                              poseidon! det jag inte förstår är hur du kopplar tvättmaskinmotorn så du får cirkulation.
                              inget akvarium längre har inte råd längre....

                              Kommentar

                              Arbetssätt...