redan urjäst???inget läckage

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • panzerkat
    • November 2003
    • 170

    redan urjäst???inget läckage

    igår var första dagen jag fick igång co2anläggningen. det bubblade bra, men nu kommer det knappt nånting. bubblar inget i tvättflaskan och kommer väldigt lite ur syrestenen. skakar man på flaskan börjar det bubbla. har det redan jäst ur? jag använde en liter ljummet vatten, 2 dl socker och ett halvt paket jäst. det har inte stått varmare än rumstemperatur. vad är det frågan om?!

    ni får ursäkta tjatet, men jag vill kunna det här till slut
    black ghost, afrikansk pilnäbb, pictus, nättetror, sista återstående guppyn, ancistrus.
  • ake
    • January 2003
    • 67

    #2
    Det är viktigt att man kollar datumstämplingen på jästpaketet, så att man är säker på att den inte är gammal. Se också till att petflaskorna du använder är ordentligt rengjorda.
    Mvh
    //AnnKristin

    Kommentar

    • torb
      • June 2003
      • 117

      #3
      Om det väl har börjat jäsa så är det inget fel på jästen. Testa med torrjäst nästa gång och ta bara lite jäst så kommer det förmodligen bubbla längre och inte lika våldsamt.

      Kommentar

      • panzerkat
        • November 2003
        • 170

        #4
        jästen var inte gammal. det bubblar alltså längre med mindre jäst? trodde det var tvärtom. kan man säga att den är slut? måste jag hålla på och göra ny varannnan dag?
        black ghost, afrikansk pilnäbb, pictus, nättetror, sista återstående guppyn, ancistrus.

        Kommentar

        • torb
          • June 2003
          • 117

          #5
          Jag gör en ny varannan till var tredje vecka och då använder jag bara 1 dl socker.

          Kommentar

          • panzerkat
            • November 2003
            • 170

            #6
            okej. hur mkt annat har du i då?
            black ghost, afrikansk pilnäbb, pictus, nättetror, sista återstående guppyn, ancistrus.

            Kommentar

            • torb
              • June 2003
              • 117

              #7
              Ungefär 12 dl vatten, 1 dl socker och väldigt lite torrjäst (1 paket till ca 10 omgångar).

              Kommentar

              • panzerkat
                • November 2003
                • 170

                #8
                du får säga mer exakt hur mkt jäst du tar till varje omgång
                black ghost, afrikansk pilnäbb, pictus, nättetror, sista återstående guppyn, ancistrus.

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Det är inte jästmängden som felar för dig Panzerkat.

                  Det fungerar med ett paket jäst likväl som pyttelite jäst. Det fungerar med dubbla mängden socker likväl som halva mängden socker.

                  Det du vill undersöka, med hjälp av diskmedel och lite vatten, är om det pyser någonstans - dvs läckage. Det blir oftast det där slangen går igenom korken, men även runt gängorna på korken.

                  Ett annat sätt är att sänka ner alltihop i en hink med vatten för att se om det bubblar någonstans från korken.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • stonehouse
                    • April 2003
                    • 138

                    #10
                    Vad gör man för åtgärd om det inte är tätt runt gängorna på korken?
                    Mvh
                    //Laura

                    Kommentar

                    • panzerkat
                      • November 2003
                      • 170

                      #11
                      Ursprungligen skickat av defdac
                      Det är inte jästmängden som felar för dig Panzerkat.

                      Det fungerar med ett paket jäst likväl som pyttelite jäst. Det fungerar med dubbla mängden socker likväl som halva mängden socker.

                      Det du vill undersöka, med hjälp av diskmedel och lite vatten, är om det pyser någonstans - dvs läckage. Det blir oftast det där slangen går igenom korken, men även runt gängorna på korken.

                      Ett annat sätt är att sänka ner alltihop i en hink med vatten för att se om det bubblar någonstans från korken.
                      men det jäste ju bra först? men okej ska kolla det
                      black ghost, afrikansk pilnäbb, pictus, nättetror, sista återstående guppyn, ancistrus.

                      Kommentar

                      • panzerkat
                        • November 2003
                        • 170

                        #12
                        sänkte i vatten och det läcker ingenstans. gjorde ny sats idag och det funkade, bubblar som igår. vet nån varför det bara lade av? har det gjort det imorgon igen är det nåt fel inte jag kan hitta
                        black ghost, afrikansk pilnäbb, pictus, nättetror, sista återstående guppyn, ancistrus.

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Hmm.. Maten (sockret) kan inte ha tagit slut på en dag, så då gissar jag på att temperaturen i rummet var lite låg så att jästen inte riktigt var pigg?
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • panzerkat
                            • November 2003
                            • 170

                            #14
                            Ursprungligen skickat av defdac
                            Hmm.. Maten (sockret) kan inte ha tagit slut på en dag, så då gissar jag på att temperaturen i rummet var lite låg så att jästen inte riktigt var pigg?
                            hm. det kan stämma. eller så är det för lite socker? idag körde jag 1/4 jäst, i liter vatten o 1/2 dl socker. det kan ju inte vara läckage om det funkar större delen av dygnet?
                            vågar inte ställa flaskan på rampen då ena katten envisas med att sova på rampen...vill gärna undvika mäskkatastrofer
                            förslag?
                            (måste tacka alla kunniga på området, att ni står ut med mitt eviga tjat
                            black ghost, afrikansk pilnäbb, pictus, nättetror, sista återstående guppyn, ancistrus.

                            Kommentar

                            • panzerkat
                              • November 2003
                              • 170

                              #15
                              sen måste jag få säkert svar: KAN FLASKAN EXPLODERA? kollade nyss på en annan tråd o nog fn ser det ut som att en explosion är på g.
                              black ghost, afrikansk pilnäbb, pictus, nättetror, sista återstående guppyn, ancistrus.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...