Mäsk - CO2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • marcus_swe
    • July 2003
    • 483

    Mäsk - CO2

    Har snickrat ihop en flaska med slang och lite annat idag...

    Nu när jag nyss var i affären för att inhandla gelatin och jäst blev jag lite förvirrad... Senast jag bakade (hmm.. .längesen) så var jästen i små "kuber". Men nu hittade jag bara det i pulverform. Fungerar detta lika bra?

    Gelatinet var också det i pulverform... Ingen stans här på sidan har jag kunnat hitta om själva den färdiga massan skall vara fast eller lös. För fast stå det 3/4 tsk per 1dl buljong eller saft. då skulle det alltså vara 7,5 tsk på en lite?
  • AndreasN
    • July 2003
    • 2732

    #2
    Jag använder Favorit pulvergelatin, 2,5 matskedar till 1l vätska och jag får en fast pudding. Torrjäst fungerar utmärkt, det använder jag men vill du ha färsk jäst borde du hitta de små kuberna vid smöret typ i affären.

    2,5 msk = 7,5 tsk
    540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

    Kommentar

    • torb
      • June 2003
      • 117

      #3
      Jag använder alltid pulverjäst av två anledningar. För det första kan man förvara torrjästen längre. Jag har aldrig räknat exakt men jag tror att en påse brukar räcka till nästan 10 omgångar. För det andra verkar det som om den färska jästen jäser mycket snabbare vilket gör att den måste bytas oftare.

      Kommentar

      • marcus_swe
        • July 2003
        • 483

        #4
        Hehe.. kunde inte vänta på svar innan så jag körde ner 7.5 teskedar i flaska... skall gå ut i köket och kolla på den nu

        Hur gör man när det stelnat då? Blandar upp jästen med en skvätt "varmt" vatten oh häller i?

        Kommentar

        • malawi´n
          • August 2003
          • 1643

          #5
          Jag gör på det här viset:
          Jag kokar upp 1 liter vatten, 3dl socker och 37ml favorit gelatin (gelatinen ska svälla ett par minuter i det kalla vattnet). När första bubblan syns tar jag bort kastrullen från värmen. Det kokar väldigt lätt över och då får man karameliserat socker på spisplattan så gå inte ifrån spisen! Den låter jag svalna i ett par timmar och häller upp i en 1,5-liters pet-flaska. Den får stå i kylen över natten, på morgonen tar jag ut gelen och låter den stå några timmar så den får rumstemperatur. Sen häller jag i en halv matsked socker, en halv matsked torrjäst och en dl ljummet vatten.
          För mig räcker det i ca 1 1/2 månad, men det beror på från gång till gång. Receptet har jag hämtat från det här forumet=)

          Mvh Malawi´n
          Björn Forsberg

          Kommentar

          • Oscar Cederqvist
            • November 2002
            • 6546

            #6
            Vad ger gelatin för effekt i en reaktor??
            Oscar Cederqvist

            Kommentar

            • marcus_swe
              • July 2003
              • 483

              #7
              *ASG* Då har jag gjort helt fel... Jaja.. man lär sig av sina misstag... :P

              Kommentar

              • marcus_swe
                • July 2003
                • 483

                #8
                Äe det nödevändigt med en flaska vatten som gasen skall "renas" i?

                Kommentar

                • Oscar Cederqvist
                  • November 2002
                  • 6546

                  #9
                  Jag tycer det är en bra säkerhet. Det är möjligt att mesken jäser in i akvariet annars, det är inte bra.
                  Oscar Cederqvist

                  Kommentar

                  • AndreasN
                    • July 2003
                    • 2732

                    #10
                    Gelatinet är till för att få en långsammare järning. Min första gelatinmäsk som jag inte ställde på ballasterna/reaktorerna (det får man inte göra) höll i 37 dagar, min andra sats har hållt i 50 dagar nu och tar slut inom en vecka.
                    540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                    Kommentar

                    • marcus_swe
                      • July 2003
                      • 483

                      #11
                      Vad kul det är att leka ibland... Orkade inte vänta på att gelatinet skulle stelna så jag blandade ca 1 liter vatten och ca 3dl socker plus en påse jäst.. Å jäklar vad det bubblar

                      Kommentar

                      Arbetssätt...