Special Beställa akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dagan
    • November 2002
    • 411

    Special Beställa akvarium?

    Jo jag kollade med en glasmästare här i eksjö om man kunde få ett akvarium gjort tillverkat med specialmått, å det gick naturligtvis. Min fråga lyder, det gäller ett 200 liters ska vara Cupido och pansarmalar vilka är då ideal måtten? Han sa att 6mm skulle räcka och priset skulle landa runt 800kr, är detta rimligt?

    Tack på förhand//Daniel
    Lyssna/lyssnar o lär medans det finns tid för det.
  • MagicFingers
    • November 2003
    • 3136

    #2
    här där jag bor (en bit utanför gbg) kostar en 765mm*500mm*6mm skiva 90:-, och det ger ett M2 på (nånting), orkar inte räkna.. det blir halva priset mot ditt, men sätter han ihop det osså kan det vara värt det....(samma skiva fast 8mm ramlar in på 380:-)
    Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

    Nunc Est Bibendum

    Kommentar

    • heljis

      • June 2003
      • 1150

      #3
      oj... låter billigt tycker jag.
      1000 är väl ett väldigt bra pris på ett 200+ liters akvarium.. Då är det ju definitivt värt att bygga ett eget!

      Mvh. Martin
      Martin Heljedal

      They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

      Kommentar

      • sundelin
        • October 2003
        • 232

        #4
        finns ju butiker som säljer för det priset....
        http://www.globefish.nu/

        .

        Kommentar

        • Dagan
          • November 2002
          • 411

          #5
          Men det som jag tycker är det mest positiva med att beställa är att man får precis de mått man vill och tillex för vissa fiskar är ju bottenytan det väsentilga. Ja han sätter ihop och vattentestar det. Sen blir det väl att bygga en egen lysramp kanske kan få en 6 rör i den??
          Lyssna/lyssnar o lär medans det finns tid för det.

          Kommentar

          • B-ianca
            • February 2003
            • 618

            #6
            Jag specialbeställde ett akvarium på Arken. Ca 220 liter och för de skulle de ha 2500 kr(!). Dessutom byggde de själva och värre amatörer har man väl sällan skådat. Blev med andra ord inte särskilt nöjd ... Svart silikonkladd överallt, inget täckglas (förrän jag sade till på skarpen) och skitdåliga "hyllor" för täckglasen.

            De påstår att 6 mm glas ska räcka för 60 cm höjd (övr mått är 90/40) stämmer detta verkligen?

            I övrigt vill jag verkligen rekommendera Globefish, de har verkligen snygga och kvalitativa burkar!
            -----------------------
            B-ianca/www.frogpage.se
            http://leguaner.se
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=71680

            Kommentar

            • Dr. Strange
              • March 2003
              • 995

              #7
              60cm höjd kräver minst 8mm och troligen 10mm.......

              det beror lite på längden, men mest på höjden så 6mm är uteslutet.

              Jag tänker bygga ett 130cm långt och 42cm högt kar, 0ch då är jag nära gränsen.

              //Marcus
              " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

              Kommentar

              • AndreasN
                • July 2003
                • 2732

                #8
                60cm hög och 90cm bred behöver 8mm glas. Det var mig ett riktigt dyrt akvarium. Tom den svindyra glasmästaren här i Åkersberga skulle nog göra det billigare.
                540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                Kommentar

                • Hummer
                  • June 2003
                  • 417

                  #9
                  En glasmästaren här i Gävle skulle ha 1700kr/m2 för 8mm.
                  Grymt dyrt!
                  Life's for my own, to live my own way
                  Mina kar: 375L, 105L, 70L, 37,5L och 24000L
                  Zoonen: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=102886

                  Kommentar

                  • sundelin
                    • October 2003
                    • 232

                    #10
                    en lokal glasmästare här gav mig 30% på allt glas, utan att jag ens hade frågat
                    .

                    Kommentar

                    • Buckshot
                      • February 2003
                      • 456

                      #11
                      Ursprungligen skickat av B-ianca
                      Jag specialbeställde ett akvarium på Arken. Ca 220 liter och för de skulle de ha 2500 kr(!). Dessutom byggde de själva och värre amatörer har man väl sällan skådat. Blev med andra ord inte särskilt nöjd ... Svart silikonkladd överallt, inget täckglas (förrän jag sade till på skarpen) och skitdåliga "hyllor" för täckglasen.

                      De påstår att 6 mm glas ska räcka för 60 cm höjd (övr mått är 90/40) stämmer detta verkligen?

                      I övrigt vill jag verkligen rekommendera Globefish, de har verkligen snygga och kvalitativa burkar!
                      6mm glas räcker till 60 cm höjd om akvariet är max 70 cm långt.
                      Till 90cm långt ska det vara 8mm.
                      Lilla Malawisjön finns i mitt vardagsrum.

                      Kommentar

                      • Buckshot
                        • February 2003
                        • 456

                        #12
                        Ursprungligen skickat av Dagan
                        Jo jag kollade med en glasmästare här i eksjö om man kunde få ett akvarium gjort tillverkat med specialmått, å det gick naturligtvis. Min fråga lyder, det gäller ett 200 liters ska vara Cupido och pansarmalar vilka är då ideal måtten? Han sa att 6mm skulle räcka och priset skulle landa runt 800kr, är detta rimligt?

                        Tack på förhand//Daniel
                        Priset låter bra men tala om vilka mått det gäller.
                        Är det 50 högt så gäller max 90 långt.
                        Är det däremot 40 högt så kan man ha akvariet i princip hur långt som helst(fast ett jättelångt akvarie med 6mm ställer höga krav på underlaget)
                        Lilla Malawisjön finns i mitt vardagsrum.

                        Kommentar

                        • AndreasN
                          • July 2003
                          • 2732

                          #13
                          http://www.gbf.se/lgk03/lgk_03.htm#berakn_glastj
                          540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                          Kommentar

                          Arbetssätt...