Fråga om Akwalux hörnkar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • discus10
    • April 2003
    • 413

    #16
    Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman
    Alla akvarium som säljs ute på marknaden räknar man ju alltid yttermått som faktiskt blir många liter fel.
    Så är det självklart men eftersom alla anger måtten i yttermått blir det i alla fall ungefär lika fel för alla.
    Sedan blir det ju i praktiken nettovolymen ännu mindre eftersom man har sand, pumpar, rötter, stenar i akvariet som också tar bort utrymme för vatten. Dessutom fyller man ju inte ända upp till kanten och har man 15 mm kvar till kanten så försvinner där ca. 3% i ett akvarium som är 50 cm högt.
    Det viktiga är ju att man är medveten om allt detta.
    Tyvärr så är alla inte medvetna om detta. Men dom flesta vet ju att det försvinner vatten när man tar i grus & andra saker i karet. Men nu räknar vi ju tomma kar.
    I fallet med hörnkaren så tycker jag som Magnus började tråden att det är för mycket skillnad vad gäller dom karen.
    Mvh Jonas
    http://www.discusklubben.se

    Kommentar

    • Amel
      • July 2003
      • 75

      #17
      Ursäkta!
      Jag hade fel. Viste inte att Akwalux också hade hörnakvarie some är 50 cm högt och då blir volymen 342 l!

      Kommentar

      • golv
        • November 2003
        • 61

        #18
        Enligt mina beräkningar av <font color="blue">Bilbos</font id="blue">mått saknas det ca 100 liter. Detta tycker ja man skulle kuna reklamera om man vill ha en volym på angiven volym, annars om man är nöjd e det väl bara att köppa läget men det kan ju vara viktigt när man tillsätter kemikalier medecin mm...

        Kommentar

        • golv
          • November 2003
          • 61

          #19
          Enligt mina beräkningar saknas det ca 100 l enligt <font color="red">bilbos mått</font id="red">,detta tycker ja man ska reklamera om man vill ha angiven volym.Är man nöjd så e det ju ändå viktigt vid medicinering + andra kemikalier som man tillsätter. tycker det var kass av dem!!!!

          Kommentar

          Arbetssätt...