Akvarium med välvda rutor och hörnor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fredrikakesson
    • November 2003
    • 1363

    Akvarium med välvda rutor och hörnor

    Hej

    Jag skrev förut om att köpa ett större och fick då rekomendationen att köpa ett med välvd ruta.Min fråga är då.Gillar firrarna det? an kan ju tänka sig att det blir lite kostigt att titta ut igenom en svängd ruta.Samma fråga gäller hörn akvarium.Vad tycker dom om det?Är det någon skilnad??
    Fredrik
  • malawi´n
    • August 2003
    • 1643

    #2
    Det skadar nog inte fiskarna det minsta. Kan de glo ut genom en vanlig ruta, kan de säkert glo ut genom en välvd. Har aldrig hört talas om att det har skadat en enda fisk...

    Mvh Malawi´n
    Björn Forsberg

    Kommentar

    • fredrikakesson
      • November 2003
      • 1363

      #3
      Nej inte skada.Men kan ju tänka sig själv hur mycket man se igenom ex en glasburk.Jämför med när du tittar ut igenom fönstret.
      Fredrik

      Kommentar

      • davide
        • February 2003
        • 1093

        #4
        Du menar att det blir en konstig brytning? Tror den är så lite p.g.a. att den välvda rutan har så stor radie på sin "böj".

        Slutsats: JAg tror inte det skada firrarna.
        MVH David
        www.Umea.akvarieforening.se | www.tanganyika.sidan.nu | Zoonen

        Kommentar

        • alie
          • February 2003
          • 427

          #5
          Men ser man själv fiskarna ordentligt då?

          Kommentar

          • davidmon
            • September 2003
            • 62

            #6
            Ordentligt!?! Kan säga att jag ser dom "mer" för man får annan insyn i akvariet än med kar med rak ruta.
            Mesonauta insignis,Cryptoheros sajica, Panaqolus maccus
            Zoonen http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=204614

            Kommentar

            • Rebecka
              • September 2003
              • 561

              #7
              dum fråga tycker jag...Som om fiskarn bryr sig. Dom skulle nog trivas i ett akvarium av svart glas...Dom bryr sig inte så mycket om vad som finns utanför, utan lever i sin lilla värld...
              Och jag vill bara påpeka att välvd framruta är mycket vackrare, enligt mig iaf!
              http://underwatergarden.blogspot.com


              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132135

              Kommentar

              • Elana
                • April 2003
                • 239

                #8
                *skrattar* Du har inte träffat mina fiskar... de skiter i vad som händer i avkariet , men är helt betagna av vad som sker utanför!!! De trycker konstant sina huvuden mot rutorna och spanar på husse och matte, tv:n eller det andra akvariet som de uppenbarligen kan se. Ibland känns det lite snopet när man har satsat en massa pengar på ett större akvarium och så simmar fiskarna ändå bara i ett hörn och tittar på oss som sitter i soffan. Vinkar man till dem blir de superglada *ler* och ett glas juice tycker de inte om...gult ÄR fult!
                Så vissa fiskar bryr sig enormt mycket, men andra gör inte det.
                Personligen så tror jag dock att om man kan se in i ett akvarium med välvd ruta så borde man kunna se ut genom den.
                Mvh
                Elana
                Även de som är oönskade behöver ett kärleksfullt hem. Att ge någon en andra chans kan vara det viktigaste man någonsin gör.

                Kommentar

                • AndreasN
                  • July 2003
                  • 2732

                  #9
                  Elana: det där lät kul! Vad är det för fiskar?
                  540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                  Kommentar

                  • davide
                    • February 2003
                    • 1093

                    #10
                    "dum fråga tycker jag...Som om fiskarn bryr sig. "

                    Dummt svar tycker jag. inga frågor är dumma...
                    Självklart bryr sig fiskarna om vad som sker utanför akvariumet. Många fiskar blir rädda för skuggor eller liknande stora föremål som närmar sig akvariumet. Om man dessutom har en konstig form på glaset som gör att brytningen blir mysko kan fiskarna uppfatta ännufler saker som skrämmande.

                    Välvdframruta är inget som åstakommer detta dock. Jag skulle gärna ha ett med välvd framruta.
                    MVH David
                    www.Umea.akvarieforening.se | www.tanganyika.sidan.nu | Zoonen

                    Kommentar

                    • Bpe
                      • June 2003
                      • 32

                      #11
                      Jag har ett 200 liters med välvd ruta och är mycket nöjd.
                      Vet inte om det är inbillning, men jag tycker att det blir mer djup. Det är ju givetvis mer djup i mitten, men det känns mer än de få centimetrarna.

                      Det är svårt att veta vad fiskarna tycker, men de verkar må fint.

                      Mvh
                      Bjarne
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=119164

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        En stor nackdel med välvd framruta tycker jag är att du inte kan vända på akvariet om framrutan blir repig.

                        Min 300-litrare har samlat på sig lite repor på framrutan, men jag tar det med ro eftersom jag vet att jag kan vända på akvariet nästa gång jag flyttar det och då få en perfekt framruta.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • Elana
                          • April 2003
                          • 239

                          #13
                          Mina "små" guldkorn är två papegojciklider ( hybrid) som jag har ägnat en hel del tid åt. Resultatet är två enormt sällskapliga fiskar som älskar att vara i husses och mattes närhet. Att de har så enormt stora och olika personligheter gör inte saken sämre *ler*. Den stora fördelen är att när de blir skrämda eller måste byta akvarium så kan jag lugna dem med min närvaro.
                          Mvh
                          Elana
                          Även de som är oönskade behöver ett kärleksfullt hem. Att ge någon en andra chans kan vara det viktigaste man någonsin gör.

                          Kommentar

                          • AndreasN
                            • July 2003
                            • 2732

                            #14
                            Det låter härligt.
                            540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                            Kommentar

                            Arbetssätt...