Problem med eheim 2215 classic

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • schizo
    • August 2003
    • 259

    Problem med eheim 2215 classic

    Hej,

    Har problem med mitt filter nämligen att jag tycker att det "sätter" igen snabbt.

    Med nytt filtermaterial och rengjorda slangar så fungerar det ypperligt (när jag väl fått igång det) men efter någon månad rinner det knappt ur det.

    Ett annat problem och det är när jag rengjort det så är det nästan omöjligt att få igång det. måste fylla filterhållaren och pumphuvudet med så mycket vatten som möjligt. sedan får jag sitta och skaka på filtret en bra stund innan det sätter fart.

    Någon som har någon ide.. kan det vara ide att byta impeller?
    - 250 liter sydamerikanskt (nästan)
  • Karon
    • January 2002
    • 3170

    #2
    Använd dubbelkranar och fyll filtret med vatten där du gör rent det, så går det lite smidigare att starta det (dubbelkranarna gör att slangarna kan sitta kvar i karet fyllda med vatten när man gör rent filtret).
    När filtret lägger igen, är det själva filtret som som blir skitigt, eller är det slangarna som är slemmiga ?
    Hade samma problen med ett 2028. Skulle göra rent det första gången när det börjat pumpa dåligt. När det var rengjort och klart pumpade det nästan ingenting, och det blev ingen ordning på det förän jag hade rensat slangarna från en mycket obehaglig sörja som såg ut som slime, men efter det var det full fart igen.
    Förresten, vad har du för filtermedia i filtret ?
    Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

    Kommentar

    • schizo
      • August 2003
      • 259

      #3
      Det kan nog kanske vara så att det är slangarna som kleggar igen. för visst blir det lite bättre tryck när jag rengjort filtret men inte så stor skillnad.

      Hur bär man sig åt för att slippa detta klegg i rören?

      Filtermedia är makaroner i botten, Blå grovt vadd, lekakulor och sist ett tunt lager med fint vadd.
      - 250 liter sydamerikanskt (nästan)

      Kommentar

      • tetra 1
        • July 2005
        • 1225

        #4
        Konstigt att det sätter igen så fort för er mitt filter går 1år utan problem

        Kommentar

        • miiaoo
          • January 2006
          • 2815

          #5
          Jag har en dos biobollar (från pwss, så många man får för 25 spänn. Tror att det är ca en liter) Samt en bit blå filtermatta. Jag har också Eheim 2215 classic. Mitt har gått felfritt i 6 månader. Klegget i slangarna lossnar om man klämmer på dom,. Klegget brukar vara upskattat av fiskarna eftersom det är till stor del foderrester.
          Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

          Kika gärna in i min dagbok!

          Kommentar

          Arbetssätt...