Hur flyttar man ett Juwel-akvarie?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mona
    • October 2002
    • 840

    Hur flyttar man ett Juwel-akvarie?

    Vi ska flytta till en annan bostad och det ska ju även mina tre akvarium. Jag har gjort sökningar på "flytt" här på Zoopet och fått en hel del tips. 54:an och 45:an reder jag nog ut att flytta. Men hur gör jag med 180 liters Juwelakvariet. Jag kan inte ta ut filtret ur akvariet för att ha det gående i en hink under flytten eftersom det är fastlimmat. Är det bättre att jag tvättar ur filtren/byter dem? Hur länge klarar sig bakterierna i filtret i ett tomt akvarie?

    Jag ska försöka ta med så mycket vatten som möjligt. Ska jag tvätta ur gruset en aning eller inte?

    /Mona - tacksam för hjälp
    Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail
  • MagicFingers
    • November 2003
    • 3136

    #2
    Jag skulle nog tagit tillfället i akt och startat om från börja, om du har bra filtermaterial så kan du kanske ta (en del av filtermaterialet och stoppa det i en spann med akvarievatten och sätta tillbaka det när du satt upp akvariet igen...
    eller?...nån annan?
    Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

    Nunc Est Bibendum

    Kommentar

    • bboyjohn
      • September 2003
      • 113

      #3
      ta ur filtermaterialet o lägg de i en hink...
      ¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡ ¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡¤¡ ¤¡

      Kommentar

      • MagicFingers
        • November 2003
        • 3136

        #4
        ja just det ja.. spann é ju samma som hink fast jag skriver ju till en massa 08-or jaja.. så var det ja...
        Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

        Nunc Est Bibendum

        Kommentar

        • Patriqe
          • February 2003
          • 193

          #5
          Ja, man får ju ta det som det blir...
          http://hem.passagen.se/aqua-room

          Kommentar

          • Quartex
            • November 2003
            • 539

            #6
            Håller med MAgicFingers, hade satsat på en hel ny start, ren gjort grus och annat material. Inte sparat på vatten då det snabbt blir dåligt. Startat upp på nytt med aquasafe och nitriveq med fräscha rengjorda filter.

            Med det e ju bara hur jag hade gjort =)

            Ps. jag vet hur det är att flytta fina kar, det e inte kul till en början, men sen är det så att det är som att få en andra chans, de misstag man gjorde kan man ju nu enkelt rätta till.

            Mvh Jesper
            To boldly go where no fish gone before!

            Kommentar

            Arbetssätt...