Dags för CO2 hemmabygge...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • brimstone
    • September 2003
    • 8

    #76
    Kan man strypa slangen med en slangklämma på natten?
    Eller blir det för stort tryck då?

    Kan det vara så att när trycket blir tillräckligt stort så stannar mäsken av? Förutsatt att den inte exploderar förstås.

    Kommentar

    • Mindblower
      • March 2004
      • 12

      #77
      Det är ingen bra idé att försöka att strypa slangen.
      Risken är väldigt stor att du får en explosion.
      Sätt hellre på en T-koppling på slangen, så att du kan släppa ut CO2 innan det går ner i karet.

      Eller sätt i en luftpump med syresten som får gå under nattetid, för att vädra ut överskott av CO2 (eftersom växternas fotosyntes inte jobbar då).
      Mvh
      Mindblower

      Kommentar

      • juha001
        • March 2004
        • 73

        #78
        Ursprungligen skickat av izac
        Nu är det dags för CO2 hemmabygge. Nu när ja äntligen fått tag i en fet lysramp så måste jag även tillföra mer CO2.
        Jag har:
        luftpumpsslang (silikon)
        liknande slang (antagligen silikon/plast)
        Det som fattas är 2 PET flaskor, samt torrjäst & socker. Ska springa ner och handla jästen och flaskorna.
        Jag har en limpistol. Ni vet, en sån där billig en som man trycker in "limstavar" i. Fungerar den som tätning i korken? Inget giftigt?
        Något jag glömt?
        Vore jättetacksamm om jag kunde få ett bra och fungerande recept på en "CO2-laddning" (tror ni kaller det för mesk (?)). Karet är på 100L.
        Sen till sist. Vart ska jag placera utblåset där koldioxiden kommer? Vid en pump så att det sprids eller vid växterna???
        <font size="1"></font id="size1">

        Hej,
        för att slippa få mäsken i akvariet kan man sätta en backventil i slangen till "diffusorn". En sådan bör du ha för att CO2-bubblan skall lösas upp på sin väg till ytan.
        Du bör även ha bra silikon för att täta slangen mot locken. Loctite595 funkar bra för mig. Du bör även tvätta locken med aceton och rugga upp det med sandpapper. Låt de små packningarna som finns inuti locken vara kvar och smeta lite silikon runt slangen initu locken, sedan håller det.
        Hör av dig hur det gick
        Hls
        /Jürgen


        Kommentar

        • Diamen
          • January 2004
          • 208

          #79
          Jag finner ingen menig med att strypa CO2 på natten. Är det så att man kör för hårt kan det kanske vara nå´n mening med det, men med den Co2trycket jag får (1 bubbla /sekund) så har det funkat bra. Är det så att man tillför CO2´n på natten har du ett bra överskott på morgonen när lampan tänds, så slipper man hålla koll på att öppna/stänga av tillförseln hela tiden. Verkar jobbigt. Jag låter det puttra på bara.
          Med vänliga hälsningar

          Martin, Susanne och Sebastian

          http://diamen.no-ip.com

          Kommentar

          • Diamen
            • January 2004
            • 208

            #80
            Ursprungligen skickat av juha001
            Ursprungligen skickat av izac
            Nu är det dags för CO2 hemmabygge. Nu när ja äntligen fått tag i en fet lysramp så måste jag även tillföra mer CO2.
            Jag har:
            luftpumpsslang (silikon)
            liknande slang (antagligen silikon/plast)
            Det som fattas är 2 PET flaskor, samt torrjäst & socker. Ska springa ner och handla jästen och flaskorna.
            Jag har en limpistol. Ni vet, en sån där billig en som man trycker in "limstavar" i. Fungerar den som tätning i korken? Inget giftigt?
            Något jag glömt?
            Vore jättetacksamm om jag kunde få ett bra och fungerande recept på en "CO2-laddning" (tror ni kaller det för mesk (?)). Karet är på 100L.
            Sen till sist. Vart ska jag placera utblåset där koldioxiden kommer? Vid en pump så att det sprids eller vid växterna???
            <font size="1"></font id="size1">

            Hej,
            för att slippa få mäsken i akvariet kan man sätta en backventil i slangen till "diffusorn". En sådan bör du ha för att CO2-bubblan skall lösas upp på sin väg till ytan.
            Du bör även ha bra silikon för att täta slangen mot locken. Loctite595 funkar bra för mig. Du bör även tvätta locken med aceton och rugga upp det med sandpapper. Låt de små packningarna som finns inuti locken vara kvar och smeta lite silikon runt slangen initu locken, sedan håller det.
            Hör av dig hur det gick
            Hls
            /Jürgen


            Bygger man CO2-anläggningen med 2 PET-flaskor, mäsken i första, rening i den andra, så förstår jag inte vilken risk det finns att få mäsk i akvariet. Backventiler är bara till nytta om man skall köra med flera mäsk-flaskor så du inte tappar trycket i de flaskor som sitter kvar när du lossar på en flaska, (t.ex. när man skall göra ny mäsk).
            Med vänliga hälsningar

            Martin, Susanne och Sebastian

            http://diamen.no-ip.com

            Kommentar

            Arbetssätt...