Filtermaterial på harald nyborg

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    Filtermaterial på harald nyborg

    Hej
    Jag tror inte att jag är den enda akvarist som sett dammfiltermaterialet på Harald Nyborg. Det kallas för aquarock och är misstänkt likt ehfisubstrat ( i alla fall på bilden). Är det någon som har provat detta i ett akvarium? Priset är 98 kr för 5 liter, vilket skulle kosta en bra bit över 500 kr om det var ehfisubstrat. I dagsläget så kör jag en av mina intervallfilter med enbart makaroner. Tänkte testa aquarock i stället, det kan ju inte vara sämre. Eller?
    MVH
    Magnus
    min zoon
  • urbanandersson
    • January 2003
    • 965

    #2
    Hej!

    Saker till trädgårdsdammar brukar vara mycket billigare än till akvarier. tex så kostar multiteststickor 125 kr på bauhouse medan akvarieaffärer tar 230.

    Aquarock är säkert lika bra som makaroner, för makaroner är ju inte nåt high tec material som biobollar. Utan makaroner har ju alltid funnits.

    Egen erfarenhet har jag inte, men varför inte prova till det priset.

    sen är det gamla vanliga problemet med att mäta ett filtermaterials exakta kapacitet. man vet bara att det är tillräckligt bra. men funkar det så funkar det.

    Urban

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      Aqua rock filtersten ökar nedbrytningen med upp till 100%

      Zeolith filtersten avlägsnar nitrit och nitrat. Läggs i filtret.

      Zeolit som är ett jon bytarsubstrat vilket finns både naturligt och konstgjort. Zeolit ser ut som vitaktig sten. Zeolit fungerar som ett jonbytarmedia. Eftersom ammonium blockeras av zeoliten uppstår inte heller ett överskott av nitrat i slutprocessen.
      Har man Zeolit i filtret får man inte ha salt i vattnet.

      Lite om ammonium: Ammonium finns i vatten i två former. Fri ammonium är mycket giftigt för fisk. Den bundna formen är inte lika farlig men måste avlägsnas.

      Ammonium i vattnet har flera skadliga effekter på fisk. Fisken har svårt att reglera vätskebalansen genom skinnet. Gälarna skadas så fisken inte kan få syre. Om vattnet får höga halter av ammonium hjälper bara stora frekventa delvattenbyten


      Finns att köpa Där de säljer dammprodukter.
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Är aquarock= zeolith??
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          Nej liknar lavakross fast slätare storlek 10-20 mm.
          Jag har Aquarock i mina filter, + Zeolit i innedammarna då jag inte har salt i vattnet.

          Aquarock har en effektiv yta som är minst 5 gånger större än blåfiltermatta och tio ggr större än plast biobollar.
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • urbanandersson
            • January 2003
            • 965

            #6
            Hej!

            Sen finns det dom som påstår att eftersom aquarock liksom lecakulor har så små porer som sätts igen så är dom inte lika effektiva som biobollar i det långa loppet. för att en stor yta ska hjälpa så måste det strömma vatten förbi den.

            Som sagt många läror, gör vad du tror på.

            Urban, förespråkare för blå filtermatta

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #7
              Ja, jag vet inte, men jag har också biobollar och filtermatta i 2 grovlekar.
              Det blir ca 120 och 100 liter filtermassa till 3000 resp 1500 liter vatten
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • urbanandersson
                • January 2003
                • 965

                #8
                Hej!

                Ska kanske tillägga att jag har mycket stor respekt för kramfors och hans erfarenheter med tanke på hur mycket vatten och fisk han håller. Sen tycker jag också att det är konstigt att vi akvarister inte använder mer prylar för dammar. Det är rejäla grejor som hanterar mycket vatten. fast inte så fina prylar som eheim förståss.

                Urban

                Kommentar

                • Tropfrog
                  • October 2002
                  • 8078

                  #9
                  Men visst är aquarock skrämmande likt ehfisubstrat? Ett poröst stenmaterial med väldigt stor yta. Men ehfisubstratet kostar 6 ggr mer.
                  MVH
                  Magnus
                  min zoon

                  Kommentar

                  • Kramfors
                    • January 2003
                    • 7265

                    #10
                    Ett poröst stenmaterial med väldigt stor yta. Ja det är i stort sett lavakross.
                    Aquarock kostar för 4,5 liter ca 150:-
                    1 kubik meter kostar ca 6000:-
                    Zeolit 4,5 liter kastar ca 150:-
                    http://www.kramforskoi.com/

                    Kommentar

                    • BEK Berglund
                      • August 2016
                      • 55

                      #11
                      En god vän som inte har akvarium föreslog att man kan göra rent Ehfisubstrat i natriumhydroxid (lut). Vad säger erfarna om detta??

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Ursprungligen postat av BEK Berglund
                        En god vän som inte har akvarium föreslog att man kan göra rent Ehfisubstrat i natriumhydroxid (lut). Vad säger erfarna om detta??
                        Har svårt att förstå varför. Det är ju bara att skölja filtermediet under rinnande vatten en stund så blir det hyfsat rent.
                        Att använda lut låter livsfarligt eftersom om bara några droppar blir kvar i filtermediet så kan det få dödlig utgång i akvariet.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13135

                          #13
                          Har för mig att jag läst att man kan regenerera zeolite i saltlösning.
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Ursprungligen postat av åheim
                            Har för mig att jag läst att man kan regenerera zeolite i saltlösning.
                            Ja det har jag läst också, men Ehpisubstrat skall bara vara att skölja rent i tempererat kranvatten. Men jag har inte testat så jag VET absolut inte.

                            Det viktiga är väl då bara vara att man inte gör rent allt substrat samtidigt utan att man t.ex. bara rengör hälften åt gången.

                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13135

                              #15
                              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                              Ja det har jag läst också, men Ehpisubstrat skall bara vara att skölja rent i tempererat kranvatten. Men jag har inte testat så jag VET absolut inte.

                              Det viktiga är väl då bara vara att man inte gör rent allt substrat samtidigt utan att man t.ex. bara rengör hälften åt gången.
                              Det var jag som fastnade vid zeolite men det var ju inte det utan ehfisubstrat det var frågan om Ja den är väl bara att skölja av... Zeoilten regenerarar man ju för att den ska släppa ifrån sig den ammonium den absorberat men den egenskapen har väl inte efhisubstrat...
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              Arbetssätt...