Luftpump

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • miwa
    • June 2002
    • 48

    Luftpump

    Har ett Juwel Lido 100, men mina fiskar flämtar vid ytan. Jag har hela tiden kört utblåset mot yten. Skall jag köpa en luftpump för att syresätta bättre?
  • nettrax
    • February 2002
    • 790

    #2
    Luftpumpen syresätter genom att det blir rörelse på ytan. Alltså samma effekt som om du har utblåset mot ytan. Så jag tror inte att det gör någon skillnad.
    Det skulle vara trevligt om du skrev något om dig själv på profilen. Tex. vad du har för akvarie och fiskar.

    Mvh. Ninni
    Förhoppningsvis snart ägare till en röd tabby/vit crx kille

    Kommentar

    • reily
      • April 2002
      • 98

      #3
      Hej miwa!
      Det låter mer som en förgiftning tycker jag, har du kollat vattnet så det inte är tex nitrit. eller har du medicinerat nyligen?
      Testa och byt ut hälften av vattnet så tror jag dom mår bättre!

      Mvh Rickard

      Kommentar

      • Lukas
        • April 2002
        • 1211

        #4
        PÅ de flesta juwel akvarium kan man koppla på en slang på cirkulationspumpen så att det blir som en difusor, och därmed bättre syresatt vatten. Om du kollar ovanifrån pumpen så sitter det en liten plastplupp nära utsprutet på pumpen, ta av locket och sätt dit en slang bit som du sätter en syresten (på för att det ska låta mindre).
        /Lukas

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Hej miwa,
          Om fiskarna står vid ytan och kippar efter luft så låter det som syrebrist. Det vore intressant att veta vilka fiskar och hur många du har i akvariet. Hur ofta du byter vatten etc.
          Normalt sett - om man inte har för mycket fisk, speciellt syrekrävande fisk, har skött vattenbytena, samt inte övermatar - så skall den pump som följer med räcka till.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell

          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          Arbetssätt...