Eheim 2211 service

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hgus
    • July 2003
    • 221

    Eheim 2211 service

    Mitt 2211 låter mer än det känns som att det borde. Som JR föreslog kollade jag huruvida rotorn (eller vad det heter) hade blivit snedsliten, och jag kunde konstatera att den definitivt "glappar" på sin axel. Frågan är hur mycket som är normalt? Nu ska jag inte ha den här pumpen till 375:an längre än tills dess jag köper en 2028, men jag funderar över om jag skall ha den till mitt 80l fiskakvarium därefter. Jag konstaterade i min "lokala" zoologiska affär att en ny "rotor" skulle kosta 150:- komplett med plast axel och bussningar. Vilket för övrigt är mindre än 249 för en fluval 2+...

    Också hade jag en fråga till... Går det att dränka motorhuvudet? Inte under gång alltså utan för att rengöra. (Jag skulle vilja desinficera hela filtret innan jag ev. har det till fisk, för att bli av med salmonella bakterierna, som ju sköldpaddor bär på. Är i så fall ett klorinbad med ordentlig sköljning efteråt en bra idé?)
  • hgus
    • July 2003
    • 221

    #2
    Är det ingen som vet om det går att dränka motordelen på ett sån't här filter?

    ...Och om klorin blir bra till rengöringen...

    Kommentar

    • Gaffel
      • December 2007
      • 6200

      #3
      Om du och din 2211 fortfarande lever så är motorn dränkbar, överdelen på de mindre classic är 2 delad med ett intergrerat utblås med o-ring som sluter tätt mot pumpen i topp och motorplattan i botten.
      Life's a bitch and then you die..
      "I might be right handed but im always left-winged"
      Skriv på!

      Kommentar

      • Guest

        #4
        tror nog det är lite dött haha, 5år sen

        Kommentar

        Arbetssätt...