LED Strip...kan det va nått ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    LED Strip...kan det va nått ?

    Karet på bilden är inburit från förrådet. Rio 240.

    Stått och mognat om man säger så en månad eller två, inväntat inspiration.....

    Skall rådda till det i mellandagarna hade jag tänkt mig.

    Dock är rampen helt kaputt. De tål inte att tappas ner i klinker från 2 meter....


    Så, ny ramp av nått slag skall till, ny belysning, och halvmodern som man är, så tittar man ju lite på LED.

    Kan man tänkas få till nått med stripar ?

    Om man tar den på länken som exempel, enbart ett exempel, kan det bli vettigt om man hittar en bra strip
    som har vettig färgtemp, hyfsad bra kräm (lumen / meter) ?

    Är inte ute efter ett kar som lyser som en sol på anabola, OM det blir växter (sannolikt inte) så blir det icke ljuskrävande. Inte helt bestämt inriktning, men en bio som är nästan växtlös blir det nog.


    Bifogade filer
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Med denna tid av LED så handlar det mest om effektbelysning och om du har växter i akvariet så måste de ha "Ljuskrav 1" (se zoopets artregister.

    Sedan ligger ju solbelysningen på ca. 6.500 Kelvin så ur den synpunkten stämmer det bra fast det kan kanske bli lite tråkigt i ett växtlöst akvarie - där kan nog kelvin-talet behöva ligga lite högre
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • BrigTSD
      • February 2015
      • 131

      #3
      Sunstrip har "Juwel-armaturer" till sina led-ramper.

      Om din befintliga armatur fortfarande håller ihop så kan du montera Seras led-rör i den.

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Med denna tid av LED så handlar det mest om effektbelysning och om du har växter i akvariet så måste de ha "Ljuskrav 1" (se zoopets artregister.

        Sedan ligger ju solbelysningen på ca. 6.500 Kelvin så ur den synpunkten stämmer det bra fast det kan kanske bli lite tråkigt i ett växtlöst akvarie - där kan nog kelvin-talet behöva ligga lite högre

        Tack för inputen. Noga noterat.
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          Ursprungligen postat av BrigTSD
          Sunstrip har "Juwel-armaturer" till sina led-ramper.

          Om din befintliga armatur fortfarande håller ihop så kan du montera Seras led-rör i den.

          Tack för inputen.

          Armaturen håller tyvärr inte ihop, eller rättare sagt, den gör det idag, men kommer inte göra det "imorgon".
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • BrigTSD
            • February 2015
            • 131

            #6
            Det enklaste är ju att lyfta av hela locket och satsa på den belysning man vill ha. Men problemet med Juwel är att locket är en integrerad del av akvariet så det syns att det är något som fattas ifall man lyfter av det. Plastsargen går väl inte att ta bort eftersom staget är monterat i den. Jag skulle inte våga mig på en sådan modd ifall jag inte håller till i en tvätthall eller en liknande vatten-okänslig miljö.

            Men Sunstrip säljer sin armatur separat så man kan ju säkert montera valfri belysning i den om man tänker till lite.

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #7
              Ursprungligen postat av BrigTSD
              Det enklaste är ju att lyfta av hela locket och satsa på den belysning man vill ha. Men problemet med Juwel är att locket är en integrerad del av akvariet så det syns att det är något som fattas ifall man lyfter av det. Plastsargen går väl inte att ta bort eftersom staget är monterat i den. Jag skulle inte våga mig på en sådan modd ifall jag inte håller till i en tvätthall eller en liknande vatten-okänslig miljö.

              Men Sunstrip säljer sin armatur separat så man kan ju säkert montera valfri belysning i den om man tänker till lite.
              Tack o lov så finns där en bra "sarg" på ramen. Det passar alldeles utmärkt att lägga klassiska glasskivor där.

              Sedan skall det till någon sorts "lådkonstruktion" ovanpå detta, innehållandes ljuset.

              Visst, man får inte den hela integrerade lösningen som originalet ger. Men i mitt fall så kommer det att bli
              käpprätt för dyrt att få till det.

              Nä, nått ovanpå vill det till.

              Och jag tänker mig då gärna LED lösning av nått slag, energisnålt, och kanske går att få till en "lådlösning"
              som inte bygger alltför mycket i höjd.
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Det finns förstås också idag mycket bra LED men de är än så länge rejält dyra. Jag har sådan belysning på några av mina akvarier.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • simpson
                  • July 2012
                  • 666

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Det finns förstås också idag mycket bra LED men de är än så länge rejält dyra. Jag har sådan belysning på några av mina akvarier.
                  Det finns ju 'kina' grejor som fungerar helt ok, lyser bra och starkt etc för mindre pris än vad en lysrörsarmatur kostar i Sverige. Men man ska ju vara medveten om att de normalt inte är eltestade som saker testas i Sverige...

                  Men jag har en sådan och den fungerar över förväntan efter lite initiala problem som säljaren löste snabbt och smidigt.

                  Kommentar

                  • Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

                    #10
                    Allra helst skulle jag nog vilja ha LED-puckar. Tänk er som denna:



                    Fast då med LED..... och UTBYTBAR ljuskälla.

                    Det har jag inte lyckats hitta någonstans. Vare sig här eller på Ebay.

                    Någon som vet var ?
                    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                    Kommentar

                    • Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

                      #11
                      Ursprungligen postat av simpson
                      Det finns ju 'kina' grejor som fungerar helt ok, lyser bra och starkt etc för mindre pris än vad en lysrörsarmatur kostar i Sverige. Men man ska ju vara medveten om att de normalt inte är eltestade som saker testas i Sverige...

                      Men jag har en sådan och den fungerar över förväntan efter lite initiala problem som säljaren löste snabbt och smidigt.
                      Jo, Ebay får det bli om man ger sig på den varianten.

                      Den prisbilden de har, gör att man kan ju nästan köpa 3-4 olika varianter och testa sig fram till en vettig lösning.

                      Och ändå få cash över till en flaska gott att dricka till Kalles Jul.....
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                      Kommentar

                      • ettfettbranamn
                        • December 2010
                        • 3424

                        #12
                        Led ftw!
                        Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                        Normaliseringsprocessen..
                        (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                        Kommentar

                        • Webo
                          • August 2014
                          • 1968

                          #13
                          Ursprungligen postat av Ken Olofsson
                          Allra helst skulle jag nog vilja ha LED-puckar. Tänk er som denna:



                          Fast då med LED..... och UTBYTBAR ljuskälla.

                          Det har jag inte lyckats hitta någonstans. Vare sig här eller på Ebay.

                          Någon som vet var ?
                          Tänk på at de inte är vatten och fukttäta om inte det står på dem. Det är IP65 och IP67 du behöver och där IP67 såklart är bäst till det då IP67 tål mera vatten stänk och fukt jämförd med IP65.

                          Några andra har tipsat dg ovan om Sunstrips "lock" som är lika stort som en Juwel armatur och dina befintliga plastlock som normalt sätts fast i armaturen sätter du fast i Sunstrip locket. Sen kan du hänga LEDs (IP67) under Sunstrip locket eller sätta fast dem i plastlocken (evt behövs förstärkning med tunn flat metall stag beroende på vikten av LED'sen).

                          Då slipper du bygga en låda då det finns under luckorna.

                          För de som är intresserad av vad de olika IP klassificeringar betyder så kan ni se det här: http://glamox.com/se/ip-klasser
                          Senast redigerad av Webo; 03 December 2015, 22:32.
                          Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...