Håller denna byrå för 49-liters??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ScubaIsabel
    • August 2015
    • 93

    Håller denna byrå för 49-liters??

    Hej!

    Vet att många är försiktiga vad gäller möbler som inte är skapta speciellt för att bära akvarier... MEN, nu har jag köpt ett nano-akvarium och tänkte att det borde räcka med denna Ikea-byrå för det (vi kan och vill helst inte köpa någon ny byrå just nu ändå). Å andra sidan är det ju en 49-liters kub, så lite kommer det att väga ändå. Vad tror ni som kan sånt här? Vad som är positivt är att byrån verkar stabil. Benen är inte bara fyra ditsatta ben som det kan se ut som, utan en stor metall-ställning som går som ett kors under hela byrån. Man skulle ju dock kanske kunna förstärka den ytterligare med extra träklossar/ben under i mitten kanske?

    Tacksam för snabbt svar. /Isabel

    Klicka på bilden för större version

Namn: Skärmavbild 2015-11-18 kl. 16.40.18.png
Visningar: 1
Storlek: 356,4 KB
ID: 2185567
    Senast redigerad av ScubaIsabel; 18 November 2015, 15:52.
  • Webo
    • August 2014
    • 1968

    #2
    kan inte se bilden. Något har nog blivet fel när du la upp bilden.
    Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

    Kommentar

    • stefanr72
      • November 2010
      • 1028

      #3
      Ursprungligen postat av Webo
      kan inte se bilden. Något har nog blivet fel när du la upp bilden.
      Jag ser den

      Kommentar

      • Webo
        • August 2014
        • 1968

        #4
        Ursprungligen postat av stefanr72
        Jag ser den
        För mig ser den så här ut:
        Klicka på bilden för större version

Namn: zoopet.JPG
Visningar: 1
Storlek: 54,2 KB
ID: 2173326

        Klickar jag på den så får jag bara en svart ruta där man normalt ser bilden.

        EDIT: Kollar jag på sidan med Chrome så fungera det dock.
        Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

        Kommentar

        • Webo
          • August 2014
          • 1968

          #5
          Det är ingen modell jag har känner till men jag undra om vikten på 7 kg per låda är för att lådan inte klara det eller om det är totalvikten (4x7kg) som byrån klara.

          Vikten på en 49 l borde ju ligga runt 60-65 kg med vatten, sand/grus, rötter, lampa osv.

          Där finns kanske en hos er som väger runt det som kan sitta på den och känna hur den klara vikten och då kan du kolla vad som händer med benen.
          Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

          Kommentar

          • simpson
            • July 2012
            • 666

            #6
            Ursprungligen postat av ScubaIsabel
            Hej!

            Vet att många är försiktiga vad gäller möbler som inte är skapta speciellt för att bära akvarier... MEN, nu har jag köpt ett nano-akvarium och tänkte att det borde räcka med denna Ikea-byrå för det (vi kan och vill helst inte köpa någon ny byrå just nu ändå). Å andra sidan är det ju en 49-liters kub, så lite kommer det att väga ändå. Vad tror ni som kan sånt här? Vad som är positivt är att byrån verkar stabil. Benen är inte bara fyra ditsatta ben som det kan se ut som, utan en stor metall-ställning som går som ett kors under hela byrån. Man skulle ju dock kanske kunna förstärka den ytterligare med extra träklossar/ben under i mitten kanske?

            Tacksam för snabbt svar. /Isabel

            [ATTACH=CONFIG]78094[/ATTACH]

            Sätt ner arschlet på byrån, lyft upp fötterna. Sitt där, guppa lite, gunga lite etc. Verkar det stabilt och inte säckar ihop märkbart lär det hålla. Landar du på golvet under övningarna så var det inte lämpligt.

            Kommentar

            • ScubaIsabel
              • August 2015
              • 93

              #7
              Okej, tack för tipsen! Jag väger 68 kg och har precis suttit på den utan minsta problem, kändes väldigt stabilt. Så då borde det rimligen inte vara några konstigheter. :-)

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                #8
                Nja vet om det är lugnt för det egentligen. Nu sitter du en kort stund och märker då inte att det sjunker, men med en statisk belastning som ligger på kring 70 kg kan ju ge förskjutningar, skevningar över tid. För egen del skulle jag inte ställa ett kar på en bänk som jag inte vet är garanterad för vikten. Har du tappat en hink på golvet någon gång? Då vet du hur 10 liter sprider sig. Att tappa 7 hinkar blir ju en del. Nu har jag haft ett kar på 460 liter som sprack i botten pga skev bänk. Det har gjort mig kinkig.
                Men det är ju ditt kar och du bestämmer
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Knax
                  • November 2012
                  • 1148

                  #9
                  Byråer är i största allmänhet dåligt anpassade för akvarier. De är till för att ha saker i, inte på. Jag tror att du bör hitta något som har ett lodrätt stöd rakt ner till golvet mitt under karet.

                  Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
                  // Mats, a.k.a. Knax



                  "All's well that ends." - Unknown

                  Kommentar

                  • HWH
                    • March 2013
                    • 2310

                    #10
                    Med ett stödben på mitten och ett bra bakstycke går det utmärkt
                    /Helena,
                    Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                    Kommentar

                    • ScubaIsabel
                      • August 2015
                      • 93

                      #11
                      Ok... bluewing: Nu är ju visserligen typ 500 kg lite mer riskabelt än 55- 60 kg och ökar förstås risken för sådana olyckor väsentligt. Jag skulle aldrig ha ett större akvarium på en vanlig byrå, men nu är det ju ett nano ändå. Till mitt 125-liters köpte jag till Juwels skåp direkt däremot.

                      Någon annan ovan frågade om vikten på lådorna, det är alltså enbart den vikt som lådorna klarar av, inte byrån som helhet. Där akvariet står i mitten är inte som en planka direkt på lådorna bara heller. Brädan högst upp är tjock och stabil. I mitten där under är det ju också en lodrät ordentlig planka (mellan lådorna så att säga)...

                      HWH: Stödben i mitten får det bli. Vad exakt menas med bakstycke? Förstärka ytterligare menar du?


                      Skickat från min iPhone med Tapatalk
                      Senast redigerad av ScubaIsabel; 18 November 2015, 19:47.

                      Kommentar

                      • HWH
                        • March 2013
                        • 2310

                        #12
                        Bakstycket är ju grunden i hållbarheten av byrån i sidled, dvs det som hindrar sättningar. Så den bör vara spikad, eller att du sätter en kryssbräda från ett hörn uppe til motsatt hörn nere. Eller limma hela bakstycket. Dvs det får inte vara ett sådant man bara skjuter i.
                        /Helena,
                        Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                        Kommentar

                        • Xul
                          • January 2007
                          • 709

                          #13
                          Äh, det är ett kub, kommer att hålla om inte möbeln är ren skit. ett långt akvarie däremot kommer att stå på ändarna om skivan skulle böjas.
                          Senast redigerad av Xul; 19 November 2015, 20:34.

                          Kommentar

                          • simpson
                            • July 2012
                            • 666

                            #14
                            Det går ju även att fixa till en fin platta under akvariet, restbit från en stor bänkskiva. Antingen laminat eller trä typ 25-30mm tjock.
                            Då kommer det inte bågna så akvariet blir lidande även om jag tror det är överkurs i detta fall.

                            Kommentar

                            • ScubaIsabel
                              • August 2015
                              • 93

                              #15
                              Tack för alla svar! Hörde från en person som har en precis lika stor kub på just den byrån, och han sa också att det funkar bra... Så får köra på det. :-)


                              Skickat från min iPhone med Tapatalk

                              Kommentar

                              Arbetssätt...