Kör du med båda filtren behöver du förmodligen ingen streamer.
Streamern har väl ingen annan funktion än att fladdra runt vattnet eller? Om jag då har ett filter med 1000 l/h och ett med 1050 l så borde väl kombinationen vara tillräcklig för malawi?
Om du skickar ett meddelande till Bluewing och frågar honom om båda dessa filter då han har JBL 1501 plus Juwels i ett akvarium och Eheim 600 (2075) plus Juwels i ett annat akvarium.Hans akvarium är på 450 liter styck.
Jo det får nog bli så, plus att jag drar i lite mer filterbitar i juwelfiltret.
Hur påverkar det vattnet om man kör fint filter i hela behållaren? Vad har det grova filtret för funktion utan det fina?
Du behöver inte köra fint i hela utan det räcker med de i den översta delen. Sedan kan du om du vill ha den finaste ludd filermedian för att ta det sån är väldigt smått som gör att vattnet inte ser rent ut. Den behöver dock bytas ofta och man behöver inte lägga i den sista varje gång.
Det påverkar såklart flödet snabbare ju finare material du har i då det sätts igen snabbare så det behöver rengöras oftare.
Sen är original pumpen i Juwels rätt klen och jag har köpt en version större i alla mina (4 st) för att få bättre flöde. Dvs de som har 600 l/t har jag 1000l/t och de som hade 1000l/t har satt 1500l/t i. Det gör stor skillnad. Likaså så har jag satt på den extra delen som man sätter en slang på för att få mera luft i karen.
Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.
Jag har en 1500 l/h pump som jag hade i gamla karet men jag tror det är fel infästning på den, den är halvmåneformad medan nya är fyrkantig. Just nu sitter den i mitt pyttelilla 110-liters och flåsar. Har ett par malawiyngel där som får simma för glatta livet!
Hmm nu när jag tänker på det, undrar om det går att flytta över själva pumpen mellan pumphållarna?!
Streamern har väl ingen annan funktion än att fladdra runt vattnet eller? Om jag då har ett filter med 1000 l/h och ett med 1050 l så borde väl kombinationen vara tillräcklig för malawi?
Minst 10ggr vattenvolymen bör du ha i cirkulation till Malawi, du kan ha uppemot 20ggr utan minsta problem också. Snarare så att det blir mindre problem med mer cirkulation. Det är fiskar som vill ha friskt syrerikt vatten och normalt lever i områden med ordentligt cirkulation.
Så oavsett vilket av filtrena du väljer eller kombination bör du komplettera med en (eller två) streamerpumpar för att få upp cirkulationen. Själv tycker jag två pumpar (eventuellt lite mindre) är bättre än 1, du kan sätta dem från varsitt håll i akvariet och få rejäl cirkulation överallt.
Jag har en 1500 l/h pump som jag hade i gamla karet men jag tror det är fel infästning på den, den är halvmåneformad medan nya är fyrkantig. Just nu sitter den i mitt pyttelilla 110-liters och flåsar. Har ett par malawiyngel där som får simma för glatta livet!
Hmm nu när jag tänker på det, undrar om det går att flytta över själva pumpen mellan pumphållarna?!
Där borde gå om inte det är 2 olika versioner. Det är bara pumphuvudet som man byter.
Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.
Apropå detta med JBL kontra Eheim så tror jag faktiskt att de båda hållbarhetsmässigt är likvärdiga egentligen. JBL är enklare utfört men har bättre filtermaterial med från start dvs. filtermatta i alla korgarna. Den stora skillnaden mellan dessa filtren är två. 1. Eheim är dyrare och 2. Eheim har halva ljudnivån. När det gäller kostnaden så kan man då få ett mycket motorstarkare filter med JBL. Har du halvdan hörsel som en del (jag själv t.ex.) har så gör det inget att JBL låter lite. Men hör du en mygga släppa sig på 5 mils avstånd (som min fru) då blir det omöjligt med JBL hemma utan att ordna en extern ljuddämpning runtom. Detta gör att jag idag har 3 st. Eheim 600 (2075) hemma och är tvärnöjd. De är idag fyllda med enbart filtermatta i korgarna.
Så hemma enbart Eheim i kombo med Juwel och på jobbet så skulle jag tveklöst välja JBL 1901 igen. Det har nu gått ett år utan rengöring och är urstarkt. Snacka om vridmoment.
När det gäller ditt Juwel pumphuvud som inte går att flytta över så beror det på att äldre och nyare Juwel har helt olika fästen i filtret. Nya pumphuvuden har bägge fästena med vi leverans. Så de passar bägge modellerna. Diffusor är onödig då det enbart bromsar flödet på utströmningen från Juwelfiltret men blir måttligt med extra syresättning men akvariet ser ut som om du kör med Ramlösa.
När det gäller Juwels inner filter så skulle jag inte rekommendera att fylla upp det för mycket då pumpenm inte orkar med det. Med Malawi så kommer hur du än vänder det inte Juwel enbart att fixa filtreringen då det får sämre genomströmning i samma läge som det blir bra nedbrytning av bakterier och annat i filtret dvs. att det börjar bli ganska mättat. Vill du ändå testa att köra enbart med Juwels filter så skulle jag köpa en lös filtermatta och klippa till egna filterkuber av grov filtermatta. Då kör du alltså med enbart grova kuber, men får då acceptera att du får en del partiklar i vattnet. Det kommer inte att bli kristallklart.
Däremot blir Eheim 350 för klen. De uppgifter du får på Eheims hemsida avser ett obelastat filter. 350 tappar flås fort och passar mindre kar än ditt. Så satsa hellre på 600 istället om du nu vill ha ett filter. Knäpptyst och slitstarkt. Är du okänslig för ljud ett JBL 1501 eller ännu hellre 1901. Du kan inte ha för mycket filter faktiskt.
Nu är en del svar från mig ganska kategoriska men det är enbart min egen åsikt och erfarenhet jag pratar om.
Åh jösses, höra en mygga släppa sig på fem mils avstånd, jag höll på att sätta maten i halsen
Men stort tack för den extremt utförliga beskrivningen, det var exakt vad jag behövde! Jag kommer faktiskt hämta ut eheim eftersom jag är just en sån som får spatt av oljud. Jag har kollat på en fluval sea med flöde på 2800 l/h att komplettera med, men de är ju inte det snyggaste jag har sett ur rent estetisk synvinkel.
Jag önskar nästan att jag hade lite sämre hörsel för då hade jag nog klämt till med ett JBL 1901, de ligger på 1999 just nu och det är ju ett ruskigt bra pris!
Kommentar