förstor pump i ett litet 54l balja

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tanteva
    • September 2015
    • 1399

    förstor pump i ett litet 54l balja

    Hej , (har vart med förr men av ena å andra anledningen så försvann jag men nu hitta jag hit igen, tappade dock mitt förra nick..)

    Nu e jag på g igen men en liten balja, hade ett på 110 förut. Nog om det, jag har den pumpen kvar från det 110...
    Den sitter numera i mitt lille 54l. är den för stor där eller kanske det blir superbra för det blir snurr på sakerna ?

    Jag antar att jag bara kan ha fiskar som gillar fart i vattnet där då jag har så stor, även fast den står på lägsta så snurrar det på rätt friskt.

    Det är ju inte så växterna yr men ja det snurrar på en del =)

    Kan man ha en för stor pump i över huvud taget... ja när det är mer pump än akvarie så klart men... ja det är min undran

    /tanteva
  • åheim
    • April 2006
    • 13136

    #2
    Många av de vanligaste arterna uppskattar inte för mycket turbulens (kolla upp vad som gäller för dina arter) men det kan du lösa genom att använda grovt utblås och tex sätta en rot framför utblåset.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Webo
      • August 2014
      • 1968

      #3
      Ursprungligen postat av tanteva
      Hej , (har vart med förr men av ena å andra anledningen så försvann jag men nu hitta jag hit igen, tappade dock mitt förra nick..)
      Skicka ett PM till Kjell Fohrman om det så kan han kanske hjälpa dig med att få tillbaka ditt gamla konto.
      Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

      Kommentar

      • Krisping
        • January 2015
        • 33

        #4
        Satte själv min gamle pump från mitt 126L i sonens 54L. Funkar hur bra som helst, använder dock strilrör så "kraften" reduceras något.

        Kommentar

        • tanteva
          • September 2015
          • 1399

          #5
          hej igen =) Det är ju klart att det ser ut att funka , och några labyrintfiskar tänkte jag mig inte i första hand, det är väl främst dom jag känner till som inte gillar mycket fart i vattnet.

          (stavpoliserna kommer finna mycket matnyttit i mina poster, men jag skriver som jag gör även sär å ihop skriver som jag gör....så ni undanbedes)

          däremot har jag titta mycket på rasborona nu, dom är små och fina färger. Tänkte mig något av dom minsta och så några av en liten större variant.(från 2 cm till 3 cm ).. lite posthornssnäckor ev lite räkor med ungefär så tänkte jag... =)

          Kommentar

          • Webo
            • August 2014
            • 1968

            #6
            Ursprungligen postat av tanteva
            (stavpoliserna kommer finna mycket matnyttit i mina poster, men jag skriver som jag gör även sär å ihop skriver som jag gör....så ni undanbedes)
            De finns nog inte här på zoopet. Jag har iaf aldrig märkt av dom och jag har massor av fel speciellt när jag använder mobilen då man råkar trycka på bokstaven sidan om och man inte märker av det. Så har jag inte märkt av det på 1 år med fel så tror jag inte det finns [emoji4]
            Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

            Kommentar

            • tanteva
              • September 2015
              • 1399

              #7
              åååå det är möjligt att det inte finns stavpoliser här ens.. wow då är detta ett himlarike utan dess like =D

              Kommentar

              • Webo
                • August 2014
                • 1968

                #8
                ☺☺
                Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                Kommentar

                • tanteva
                  • September 2015
                  • 1399

                  #9
                  strilrör låter som en toppen ide, för att pumpen är stor i sig är ju inget dåligt skulle jag tro... jag tror det är en fluval 4 jag har...har jag det kan jag nog ha lite var som för fiskar kanske =D

                  Kommentar

                  • tanteva
                    • September 2015
                    • 1399

                    #10
                    strilröret är monterat och ditsatt. men det är tydligen lite känsligt hut man vinklar strömmen ur detta men jag lär mig =d

                    termometer och värmare är där med nu .. bara lite mer väntan sedan blir det nån fisk å en posthorsnäcka=D

                    Kommentar

                    • flygrc
                      • June 2006
                      • 2755

                      #11
                      Vinkla svagt upp mot ytan så ytan lyfts några mm där strålen träffar.
                      Blir det ändå för mycket borra upp alla hålen en 0,5 mm mer än de är.
                      https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                      Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                      Kommentar

                      • tanteva
                        • September 2015
                        • 1399

                        #12
                        ahh tack för tipset.. =) jag va lite blond när jag skulle ha på det för jag tänkte aha 2 delar man kan köra den eller den... men hur kan man få ett styvt rör att böja sig fint from pumpen å emot akvarieväggen ha ha fnissade lite å insåg jag måste klippa av den böjliga slangen för att ens få plats med det.. =D
                        invånare i from av snäckor hittade jag med =D

                        Kommentar

                        Arbetssätt...