Dsuny

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • flygrc
    • June 2006
    • 2755

    #16
    Ursprungligen postat av Krisping
    Ahaa, ja lite klumpigt med en trafo till varje panel. Kör sötvatten med mycket växter. Tror det är senaste modellen, har growingmode samt fjärr
    Fjärr är viktigt Löjligt roligare än att stå med snudan djupt i akvarieskåpet för att ställa/ändra
    Växer det bra? Hur mycket effekt/yta/volym kör du med?
    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
    Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

    Kommentar

    • Krisping
      • January 2015
      • 33

      #17
      Haha, använder inte fjärren något nämnvärt men tyckte det var lika bra att baka in den när jag ändå skulle beställa. Kör fullt drag på det vanliga ljuset, körde både det vanliga och grow mode ett tag men fick väldigt mycket alger så kör nästan bara det vanliga ljuset numera. Karet är på 130L. Tycker det växer på rätt bra med bra ljus, C02 samt PMDD

      Kommentar

      • flygrc
        • June 2006
        • 2755

        #18
        Ursprungligen postat av Krisping
        Haha, använder inte fjärren något nämnvärt men tyckte det var lika bra att baka in den när jag ändå skulle beställa. Kör fullt drag på det vanliga ljuset, körde både det vanliga och grow mode ett tag men fick väldigt mycket alger så kör nästan bara det vanliga ljuset numera. Karet är på 130L. Tycker det växer på rätt bra med bra ljus, C02 samt PMDD
        Rätt intressant att "grow mode" gav alger.
        Jag är fortfarande nyfiken på om jag valt rätt watt till mitt kar, hur många watt har du på din ramp?
        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

        Kommentar

        • Krisping
          • January 2015
          • 33

          #19
          Tror jag missuppfattade... growmode ska nog användas utan det vanliga ljuset som jag tolkar det nu...
          Här är den jag har. http://www.aliexpress.com/item/CITII...052627196.html

          Kommentar

          • flygrc
            • June 2006
            • 2755

            #20
            Lite lurigt att dra slutsatser redan, speciellt eftersom karet är nystartat.
            Jag har fått väldigt mycket bruna alger på anubiaserna.
            Dessa växer bra redan och får röda blad.


            Stocken i karet har gröna alger som växer bra...

            Rampen har vid vissa effektlägen ett svagt pipande ljud som så klart är retligt.
            Jag behöver ha upp den en bit till över vattenytan, är ca 10 cm nu, tänkte prova med 20cm.

            Det blir lite diskoeffekt av de gröna och röda dioderna, funderar att sätta matt plastfilm på dessa för att sprida ljuset mer.
            https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
            Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

            Kommentar

            • Nyssel
              • August 2015
              • 61

              #21
              Fast det låter ju lite kul med discoeffekt, det kanske blir det senaste inom akvaristiken nu när du trendsätter!

              Kommentar

              • flygrc
                • June 2006
                • 2755

                #22
                Ursprungligen postat av Nyssel
                Fast det låter ju lite kul med discoeffekt, det kanske blir det senaste inom akvaristiken nu när du trendsätter!
                He he, tror det är tveksamt.
                https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                Kommentar

                • Webo
                  • August 2014
                  • 1968

                  #23
                  Hur har det gått med LED'sen? Växer det bra och har du/fick du mycket alger?
                  Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                  Kommentar

                  • Knax
                    • November 2012
                    • 1148

                    #24
                    Jag skulle gärna vilja se lite bilder/film på detta i drift. Är sugen på att byta till LED i mina 4 akvarier, där inget är större än 180 l. I takt med att lysrören brinner ut, kan det vara aktuellt, tänker jag. Här var det ju väldigt överkomligt, särskilt med WiFi-styrning.
                    // Mats, a.k.a. Knax



                    "All's well that ends." - Unknown

                    Kommentar

                    • flygrc
                      • June 2006
                      • 2755

                      #25
                      Det växer men inte som jag förväntat. Får för mycket alger nu men om det är som vanligt fixar det sig med tiden.
                      Jag känner att karet inte har hamnat i balans ännu och det är bara en vecka sedan jag aktiverade CO2.

                      Nu är filmen inte gjord när ljuset är på max men ger en hint om hur det blir.
                      Rampen ligger lite långt bak vilket syns på att fiskarna har skugga när de är vid framrutan.

                      Man kan se partier som blir färgade av de röda och gröna dioder. Nästa steg med rampen är att höja upp den, jag har den bara 10 cm över vattenytan.

                      https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                      Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                      Kommentar

                      • Webo
                        • August 2014
                        • 1968

                        #26
                        Snyggt kar. gillar djupet du har fått till bra.

                        Jag tror att du har så mycket alger eftersom du inte har några snabbväxande växter. hade du haft det så hade algerna nog inte varit lika mycket.

                        Jag kan se vad du menar med det röda skenet som syns lite här och vart och att det kan vara störande.

                        På videoklippet står där 6 x 60W paneler. Har du köpt 6 st 60W paneler eller en större som har 6 st 60W i sig?
                        Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                        Kommentar

                        • flygrc
                          • June 2006
                          • 2755

                          #27
                          Ja det var dumt att inte ta med snabbväxarna nu i början
                          Det är för jag är trött på snabbväxarna men det kommer komma i vallisneria.

                          Kolla inlägg 10 , där är en bild på panelerna. Det finns lite olika uppgifter med 54-60watt styck.
                          https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                          Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                          Kommentar

                          • Webo
                            • August 2014
                            • 1968

                            #28
                            Ursprungligen postat av flygrc
                            Ja det var dumt att inte ta med snabbväxarna nu i början
                            Det är för jag är trött på snabbväxarna men det kommer komma i vallisneria.

                            Kolla inlägg 10 , där är en bild på panelerna. Det finns lite olika uppgifter med 54-60watt styck.
                            Aha. ser det nu. Hade för mig det var en lång lampa som var färdigbyggd :-)
                            Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                            Kommentar

                            • Knax
                              • November 2012
                              • 1148

                              #29
                              Jag förstår vad du menar med olika färger, det blir lite regnbåge över det.

                              Ska bli intressant att se vad lite matt plastfilm gör för att sprida ut det lite mer.

                              Snyggt kar!
                              // Mats, a.k.a. Knax



                              "All's well that ends." - Unknown

                              Kommentar

                              • flygrc
                                • June 2006
                                • 2755

                                #30
                                Jag har inte fått det trycket i växterna som jag haft med T5 fast då hade jag 0,5W/liter.
                                En av panelerna har omväxlande fastnat på fullt ljus i en av kanalerna.

                                Jag har mailväxlat med Dsuny och de är hjälpsamma och bryr sig och jag har skickat panelen till Holland där de har en sammarbetspartner.
                                Vi får se hur det går.

                                När det gäller färgspottarna röd/grön har jag inte gjort något ännu men i och med den panelen som klyddar har jag sett att jag kan ta bort enskilda linser vilket ger bredd på ljuset så det tänker jag prova för just röd/grön.
                                https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                                Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...