Panik: limfogarna ger efter!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FamCarlin
    • August 2012
    • 50

    Panik: limfogarna ger efter!

    Hej

    Har ett problem som snart kan ett stort problem.

    I morse när jag lyfte på locket för att fiska upp några blad som flöt runt så upptäckte jag att limfogarna till frontglaset håller på att släppa i överkanten. Ca 1dm ned ifrån toppen var det en spalt i silikonfogen, inget vatten har ännu läck ut.

    Akvariet är på ca 200l, slät baksida med vinkel(inte böjt) på frontglaset så det är 6 sidor, alla glas är limmande med svart silikon. Åldern är okänd för jag köpte det begagnat. Nu har jag i ren panik dragit några varv silvertejp runt överdelen på akvariet och tejpat ned längs de två skarvarna som var dåliga.

    Vad jag gör jag nu? Är detta reparabelt eller kommer alla reparationer leda till framtida problem? Eftersom det bara är översta dm som börjat släppa (inget vatten har kommit ut) är det möjligt att släppa ut en delmängd vatten så att trycket släpper och laga på plats. Eller är det risk att fiskarna tar skada om jag kladdar ned lim i vattnet? Har ett litet akvarium att flytta över fiskarna till, det blir trångt men fungerar som nödlösning.

    Vad skall jag limma med? fungerat det med våtrumssilikon eller skall jag leta reda på något annat?

    Svar önskar ASAP, måste jag handla något lim så är det idag, söndag i morgon. Jag vill gärna att detta är fixat innan söndag kväll eftersom jag inte vill få ett okontrollerat vattenläckage när ingen är hemma.

    /Per
  • ettfettbranamn
    • December 2010
    • 3424

    #2
    Du är nog körd.. har det verkligen börjat släppa är det att skära ner och limma om som gäller.. :/
    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

    Normaliseringsprocessen..
    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Är silikonet rätt fastsatt från början så släpper det inte så sannolikt är glaset inte riktigt rengjort innan det limmades.

      Visst man kan försöka reparera de skadade ställena - sänk då vattennivån en bit under skadan och skär rent där och limma om och sedan vänta några dagar innan det fylls upp. Men detta är riskfullt eftersom man inte kan rengöra glaset då "rengöringsvätskan" kan droppa ner i vattnet. Och även om omlimningen skulle gå bra så är risken uppenbar att det också är dåligt limmat på andra ställen.

      Så bättre är alltid att tömma akvariet och limma om helt.

      Du kan absolut inte använda våtrumsilikon - det innehåller mögelmedel som dödar fiskarna.
      Du måste använda ett silikon där det anges på förpackningen att det kan användas i akvarium
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • FamCarlin
        • August 2012
        • 50

        #4
        Det ser ljust ut!

        Jag fick tag på en tub Casco Glas silikon, för akvarium enl texten.

        Så nu ser planen ut att flytta över alla fiskar till ett mindre 65l akvarium som stod tomt i garaget.
        Sedan tömma det större på vatten och grus. Skära bort den dåliga fogen och sedan skrapa och slipa bort gammalt silikon. Räcker det med om man spritar ytorna innan limmning om man fått bort allt gammalt lim?

        Jag tänkte inte limma om hela akvariet, det måste vara 5 år gammalt för vi har haft det i minst 3år. Konstruktionen gör att just denna fog är hårdast belastad så jag tror det inte liten risk att något annat skulle ge upp om det hållt i 5 år.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Inget silikon ger upp för att det är "hårt belastat" utan det "ger upp" pga av att det är fellimmat och är det fellimmat så ger det förr eller senare upp oavsett belastning.
          Jag har haft akvarier som varit 30 år gamla och aldrig har limmats om och det har inte varit några problem.

          Det man skall använda vid rengöring är något som är fettlösligt - det är inte bara silikonen som skall bort utan ännu viktigare är fettfläckar som t.ex. fingeravtryck
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • FamCarlin
            • August 2012
            • 50

            #6
            Ja, nu är iallafall de dåliga fogarna omlimmade.

            Jag skar bort det dåliga silikonet, skrapade med rakblad bort de sista resterna och slipare sedan fästytorna med 240 våtslip. Torkade bort fett och slipdamm med Aceton och lät det dunsta i några timmar innan jag limmade.

            Provfyllde i förrgår och det verkar vara tätt samt att glaset inte rör på sig vilket det gjorde innan. Nu är det bara att inreda och starta upp allt igen. Som tur är så har filtrer stött blött hela tiden, så lite bakterikultur borde finnas kvar.

            Kommentar

            Arbetssätt...