Skydda golv mot vikt för tunga akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • miloo
    • December 2014
    • 36

    Skydda golv mot vikt för tunga akvarium?

    Hej!
    Jag har precis köpt ett hus som jag snart ska flytta in i, jag tänkte fråga er som har lite större kar om ni gör något för att skydda golv och eventuellt väggar.
    Jag har ett akvastabil 580liter med tillhörande bänk. Kan jag ställa det bara som det är eller borde jag ha/göra något för att skydda golv och allt annat mot vikten?
    Hur har ni gjort?
  • simpson
    • July 2012
    • 666

    #2
    Ursprungligen postat av miloo
    Hej!
    Jag har precis köpt ett hus som jag snart ska flytta in i, jag tänkte fråga er som har lite större kar om ni gör något för att skydda golv och eventuellt väggar.
    Jag har ett akvastabil 580liter med tillhörande bänk. Kan jag ställa det bara som det är eller borde jag ha/göra något för att skydda golv och allt annat mot vikten?
    Hur har ni gjort?
    Frågan är likadan som hur långt är ett snöre?

    Du kan beroende på akvariemöbel och punktbelastning och golv få tryckmärken på golv... Kan minskas eller utebli med en skiva under akvariet.

    Beroende på golv, byggår, kvalite kanske fötter på en akvariemöbel går igenom golvet, eller inte. Oftast inget problem men husägaren är ofta den som vet bäst.

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      Om huset är hyfsat modernt så är det normalt sett inga problem.

      Som nämnts så kan tryckmärken i parkett / matta dyka upp, eller rättare sagt det kommer alltid.

      Som oxå nämnts, tryckmärken uppkommer inte, inte mer än vad man får från normal soffa/bokhylla om man utjämnar med hel skiva eller större "plattor" vid fötterna.

      Ex. mitt 240 juwel (visst mindre än 580 men iaf) flyttades för något år sedan från den platsen den stått på parketten i 10 år, enbart originalpuckar under, dvs 4 st cirka
      10 cm i diameter "fötter", inte ett spår på parketten, som i sin tur är från 1965.

      Det som kan föranleda en viss koll, är om huset är lite äldre, där golvet är en regelkonstruktion med cc 60 på reglarna. Då skulle åtminstone jag försöka ta reda på vart
      reglarna sitter, och placera belastningen på dom. Inte så att det finns risk att karet rasar genom golvet (såvida golvet inte är angripet av ohyra), men det kan sätta sig lite.
      Och då kan man få skjuvningar, vilket inte alls är bra.
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • miloo
        • December 2014
        • 36

        #4
        Huset är byggt 1979.
        Det verkar inte vara så farligt med vikten då. Men jag ville bara kolla för säkerhets skull. Det vore dumt att förstöra huset det första jag gör .
        Tack för svaren

        Kommentar

        Arbetssätt...