Aquael FAN - 3 Plus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bisho
    • September 2013
    • 304

    Aquael FAN - 3 Plus

    Hej!
    Hoppas allt bra med er!

    I mitt lilla kar så har jag filter som jag började tvätta filter materialet som finns i den varannan dag eftersom den blir väldigt mycket smutsig. Jag vet inte varför. Filter materialet "svampen" verkar vara bra, den är inte sönder eller kommer i bitar i min hand vid tvätten.
    Bör man byta filter materialet eller bör man byta hela filter, eller är det något annat man bör göra?!
    PS: Jag tvättar materialet i hinken för bakteriernas skull. Men jag tog den till toan för att visa hur smutsig den är.

    Jag har i karet ganska många växter. Fiskarna mår bra vad jag själv kan se.

    Vattnet brukar jag byta 1-2 gånger i veckan. Karet är 54l. Är det något ni undrar över så ställ mer än gärna några frågor.

    Här har ni 2 bilder för att ni kan se hur smutsig den blir:




    Mvh
    Bisho
    Senast redigerad av Bisho; 23 August 2015, 21:12.
    Mitt tanganyika akvarium
    https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004
  • Webo
    • August 2014
    • 1968

    #2
    Ursprungligen postat av Bisho
    Hej!
    Hoppas allt bra med er!

    I mitt lilla kar så har jag filter som jag började tvätta filter materialet som finns i den varannan dag eftersom den blir väldigt mycket smutsig. Jag vet inte varför. Filter materialet "svampen" verkar vara bra, den är inte sönder eller kommer i bitar i min hand vid tvätten.
    Bör man byta filter materialet eller bör man byta hela filter, eller är det något annat man bör göra?!
    PS: Jag tvättar materialet i hinken för bakteriernas skull. Men jag tog den till toan för att visa hur smutsig den är.

    Jag har i karet ganska många växter. Fiskarna mår bra vad jag själv kan se.

    Vattnet brukar jag byta 1-2 gånger i veckan. Karet är 54l. Är det något ni undrar över så ställ mer än gärna några frågor.

    Här har ni 2 bilder för att ni kan se hur smutsig den blir:




    Mvh
    Bisho
    Hej.

    Skulle du kunna ta en bild av akvariet så man ser vad som är i och hur det ser ut och hur pumpen sitter? Då kanske det är lättare att kunna få svar på vad som gör att det blir så.
    Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

    Kommentar

    • Bisho
      • September 2013
      • 304

      #3
      Hej.

      Skulle du kunna ta en bild av akvariet så man ser vad som är i och hur det ser ut och hur pumpen sitter? Då kanske det är lättare att kunna få svar på vad som gör att det blir så.
      Absolut!
      3 minuter så länkar jag bilden
      Mitt tanganyika akvarium
      https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

      Kommentar

      • Bisho
        • September 2013
        • 304

        #4
        Hej igen!

        Här har du en bild på karet



        Tack på förhand
        Mitt tanganyika akvarium
        https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          Normal nersmutsning av ett innerfilter skall ta 2-6 månader.

          Ergo, det är nått som är fel. Det är något som kloggar igen filtret alldeles för snabbt.

          De två vanligaste orsakerna är:

          1) För mycket mat

          2) För mycket fisk


          Efter att ha sett bilden på karet, så skulle jag tippa på 1'an.

          Det kan enkelt testas. Om nu fiskarna är i gott skick, så kan man helt enkelt strunta i att ge dom mat i 3-4 dagar.

          Så, efter nästa rengöring, låt bli att ge mat.

          Visar det sig att den inte kloggar igen, så har du svaret, dvs för mycket mat.

          Lösning = dra ner på maten dramatiskt


          Kloggar den igen, så har du oxå svaret, fast då är svaret för mycket fisk.

          Då får man antingen dra på med mer filterkapacitet, eller helt enkelt göra sig av med fisk (eller skaffa större kar....)
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13136

            #6
            Ursprungligen postat av Bisho
            Hej!
            Hoppas allt bra med er!

            I mitt lilla kar så har jag filter som jag började tvätta filter materialet som finns i den varannan dag eftersom den blir väldigt mycket smutsig. Jag vet inte varför. Filter materialet "svampen" verkar vara bra, den är inte sönder eller kommer i bitar i min hand vid tvätten.
            Bör man byta filter materialet eller bör man byta hela filter, eller är det något annat man bör göra?!
            PS: Jag tvättar materialet i hinken för bakteriernas skull. Men jag tog den till toan för att visa hur smutsig den är.

            Jag har i karet ganska många växter. Fiskarna mår bra vad jag själv kan se.

            Vattnet brukar jag byta 1-2 gånger i veckan. Karet är 54l. Är det något ni undrar över så ställ mer än gärna några frågor.

            Här har ni 2 bilder för att ni kan se hur smutsig den blir:




            Mvh
            Bisho
            Helt och hållet obegripligt..... Fan 3 ska klara den fisklasten och borde inte behövas rengöras alls ofta... Var kommer så mycket smuts från på 2 dagar???
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Bisho
              • September 2013
              • 304

              #7
              De två vanligaste orsakerna är:

              1) För mycket mat

              2) För mycket fisk
              För mycket mat kan vara möjligt, men detta har varit så innan när jag var bortrest då mina föräldrar matade ganska för mycket antar jag. Men jag kom tillbaka för ca. 1 månad sedan och matar 1 gång varje dag. Men betyder det att det finns massa mat rester som jag inte kan se?!

              PS: Jag har ganska många amanoräkor ca. 15st, hjälper dem inte med mat resterna?!

              Gällande för många fisk så kan jag flytta till ett annat kar efter att jag startar den och testar med mindre matning, men det konstiga är att jag hade haft mer fiskar innan och det blev inte så. Kan det vara möjligt att jag har en död fisk som jag inte kan se var den är?!

              Det kan enkelt testas. Om nu fiskarna är i gott skick, så kan man helt enkelt strunta i att ge dom mat i 3-4 dagar.

              Så, efter nästa rengöring, låt bli att ge mat.

              Visar det sig att den inte kloggar igen, så har du svaret, dvs för mycket mat.

              Lösning = dra ner på maten dramatiskt
              Yes jag kan börja från och med i morgon och testa dem var fjärde dag och se hur det blir.
              Är det någon speciell mat du tycker kan vara bättre än det andra?! Har all sorts mat hemma såsom frystfoder, flingfoder, mattabletter m.m.

              Kloggar den igen, så har du oxå svaret, fast då är svaret för mycket fisk.

              Då får man antingen dra på med mer filterkapacitet, eller helt enkelt göra sig av med fisk (eller skaffa större kar....)
              Ja jag börjar med att starta karet som jag har liggande och flytta några fiskar. Men detta efter att jag testar matningen

              Tack för hjälpen
              Mitt tanganyika akvarium
              https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

              Kommentar

              • Bisho
                • September 2013
                • 304

                #8
                Helt och hållet obegripligt..... Fan 3 ska klara den fisklasten och borde inte behövas rengöras alls ofta... Var kommer så mycket smuts från på 2 dagar???
                Jo jag vet att det är obegripligt :P
                Tro mig, hade jag vetat så hade jag inte ens frågat
                Mitt tanganyika akvarium
                https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

                Kommentar

                • HeidiH
                  • October 2014
                  • 629

                  #9
                  Har samma grej i mitt 200liters... Men ett ett annat filter.. Kruxigt är det..

                  Skickat från min GT-I9105P via Tapatalk

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13136

                    #10
                    Ursprungligen postat av Bisho
                    Jo jag vet att det är obegripligt :P
                    Tro mig, hade jag vetat så hade jag inte ens frågat
                    Visst Men om du rengör varannan dag så är det omöjligt att föruttnelseprocessen kommit så långt... Geggen i filtret måste i såfall sugas in i filtret från botten i akvariet...
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

                      #11
                      Ursprungligen postat av åheim
                      Visst Men om du rengör varannan dag så är det omöjligt att föruttnelseprocessen kommit så långt... Geggen i filtret måste i såfall sugas in i filtret från botten i akvariet...
                      Vilket jag tror är "sanningen".

                      Dvs den kommer från botten, i någon form. (Plus lite från det som virvlar runt i vattnet)

                      Så, vad landar på botten ?

                      Jo mat och fiskskit.

                      Ergo, maten bör vara den stora boven......tror jag....

                      Dvs först så är det för mycket mat som inte äts upp. Sedan äter fiskarna övermycket, vilket gör att de skiter mer än normalt.


                      Helt baserat på det jag har sett i tråden.


                      Enbart fiskbelastning tro jag inte på.
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                      Kommentar

                      • Bisho
                        • September 2013
                        • 304

                        #12
                        Hej igen!
                        Vill bara uppdatera det som hände efter era fina tips!

                        Att inte mata 3 dagar har hjälpt, men dock inte så himla mycket. Smuts finns kvar i filtret. Misstänker att jag har döda fiskar i karet som jag inte ser.

                        Men undrar var kan vara bäst. Att lägga en ytligare filter och kolla eller skall jag flytta allt jag har i karet till ett annat kar med en annan grus?!

                        Eller är det något annat som jag bör göra?!

                        Mvh
                        Bisho
                        Mitt tanganyika akvarium
                        https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

                        Kommentar

                        • Christer5
                          • July 2015
                          • 915

                          #13
                          Slamsug botten och fortsätt att mata minimalt
                          Senast redigerad av Christer5; 30 August 2015, 13:49.

                          Kommentar

                          • Bisho
                            • September 2013
                            • 304

                            #14
                            Ursprungligen postat av Christer5
                            Slamsug botten och forsätt att mata minimalt
                            Okej! Då försöker göra det och se ett tag. Kommer dock fortsätta mata var 3-4 dag i ca. 1 månad

                            Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
                            Mitt tanganyika akvarium
                            https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13136

                              #15
                              Hej Bisho, jag är lite nyfiken om du fick ordning på akvariet och om du hittade någon orsak
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              Arbetssätt...