Täta filter med undervattenssilikon?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LightDisciple
    • April 2015
    • 162

    Täta filter med undervattenssilikon?

    Hej!

    När jag häller i flytande filtermedia efter vattenbyte ser jag hur det 'försvinner' närmast toppen medans resten breder ut sig som en dimma som står helt still i förhållande till filtermediet.
    Jag har en hemmabyggd variant efter beskrivningen här på zoopet's tips på hemmabyggen. Har tagit grov blåmatta och skurit ut en cylinder på 10 cm i diameter och 30 cm lång. Denna har doppats i svart akvariesilikon och sedan gnotts in i torr torv, för att se mer naturlig ut. Denna har sedan skurits ett hål i från toppen och ca 25 cm ned för att få i ett rör med massor av uppborrade hål i som sedan själva pumphuvudets insug sitter fäst i.
    Jag misstänker att hålet jag gjort för röret är boven. Kniven var mycket bredare än röret så det är för brett. Det syns inget glapp men vatten tar ju alltid lättaste vägen...
    Kan jag lösa det med att limma ihop med undervattnessilikon medan fisken och snäckorna är kvar i akvariet?

    ...eller är det något annat som är tokigt än det jag misstänker?

    Misstänker att det inte gör så bra nytta om inte vattnet går genom filtermassan som det är tänkt.

    Tacksam för svar!
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    har lite svårt att förstå vad du menar - vore bra med ett foto så man kan se.

    Sedan finns det speciellt lim som kan användas under vattnet och som är ofarligt för fiskarna. Kostar dock bra mycket mer än vanlig silikon
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • LightDisciple
      • April 2015
      • 162

      #3
      Okej. Behöver ju ha pumpen igång, så då är det kanske inte mycket att välja på... :-/
      Har bytt vatten igen idag och såg verkligen ingenting av dimman från Happy Life åka in i filtret utom allra längst upp i toppen.
      Har ingen bild på det med på själv pumpen.
      Filtret är det bruna stora som går ända från botten upp till pumphuvudet. ;-)

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Länken funkade inte
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • LightDisciple
          • April 2015
          • 162

          #5

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Det borde väl funka med vattenfast gängtejp
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            Arbetssätt...