Bra komplett akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robot
    • February 2004
    • 1174

    Bra komplett akvarium?

    Jag funderar på att skaffa akvarium igen. Jag hade ett senast 2009 men flyttade och hade inte möjlighet att ta med det. Nu har jag flyttat igen och barnen är också intresserade!

    Sist hade jag ett Juwel Rekord(?) 110 liters som var bra bortsett från lite svagt ljus i rampen.

    Vilka tillverkare är idag bra att satsa på? Jag har tänkt mig c:a 400 liter och komplett med möbel.
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2894

    #2
    Jag hade kollat på MP/Eheim. Inga irriterande mittstag eller fast plastsarg högst upp på karet för rampen som Juwel har.

    Kommentar

    • Robot
      • February 2004
      • 1174

      #3
      Efter att ha kollat runt lite på olika märken så verkar definitiv MP/Eheim vara en kandidat. Deras 330-liters verkar bra om det får plats. Får väl förhandla med frugan om att vi inte ska ha fula bokhyllor med skönlitterärt skräp som L. Marklund utan istället ska ha ett snyggt akvarium. Jag kan även hala fram "men barnen vill ju ha"-kortet om förhandlingarna blir segdragna.

      Någon som föreslår något annat akvarium?

      Kommentar

      • simpson
        • July 2012
        • 666

        #4
        Ursprungligen postat av Robot
        Efter att ha kollat runt lite på olika märken så verkar definitiv MP/Eheim vara en kandidat. Deras 330-liters verkar bra om det får plats. Får väl förhandla med frugan om att vi inte ska ha fula bokhyllor med skönlitterärt skräp som L. Marklund utan istället ska ha ett snyggt akvarium. Jag kan även hala fram "men barnen vill ju ha"-kortet om förhandlingarna blir segdragna.

        Någon som föreslår något annat akvarium?

        Bara köpa med hemleverans, gjort är gjort och sedan ber du om förlåt ;-)

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2894

          #5
          Än snyggare är ju ett öppet kar i optiwhite-glas med passande bänk och en hängande LED-ramp över.. Om det passar in: https://www.imazo.se/Servlet?page=6&parent=sD3

          Kommentar

          • Christer5
            • July 2015
            • 915

            #6
            Kan man acceptera att det endast är 45 cm högt är föreslaget MP/Eheim akvarium nog ett bra val.

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2894

              #7
              Eheim scubaline 460 var länge en dröm, måtten 130x60x60cm känns så rätt.. Detta har visserligen ett mittstag men rampen går fortfarande att lyfta av utan att det blir en plastsarg kvar som på Juwel. https://www.eheim.com/en_GB/products...60_wenge-white

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2894

                #8
                Lite mer att kolla på när det gäller Eheim: https://www.youtube.com/watch?v=BG3ZbfGfcdg

                Kommentar

                • Robot
                  • February 2004
                  • 1174

                  #9
                  Så nu är det verkligen på gång att skaffa nytt akvarium! Det kommer nog bli ett Juwel 240-liters då jag kan få bra pris från vår lokale handlare här.

                  Jag är lite sugen på en 3D-bakgrund till. Någon som kan rekommendera en passande för ett kar med inspiration från ett syd- /centralamerika?

                  Kommentar

                  • SwaggaW
                    • December 2015
                    • 48

                    #10
                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2480.JPG
Visningar: 222
Storlek: 244,0 KB
ID: 2347684
                    Jag har satt BTN Slimeline i mitt. Bra då det inte tar så mycket av djupet i karet tycker jag.

                    Kommentar

                    • admin
                      Christian Alfredsson

                      • November 2004
                      • 11220

                      #11
                      När du köper ett Juwelkar kan det vara bra att köpa en bättre ramp med en gång. Dvs försök få med LED-beslysning eller HiLite som är T5-rör (köp till reflektorer)
                      Christian Alfredsson
                      Tekniskt ansvarig Zoopet

                      Kommentar

                      • Robot
                        • February 2004
                        • 1174

                        #12
                        Swagga; Ja BTN slim ser bra ut! Ganska ok pris också!

                        Christian; ja, jag ska se till att få rejält med ljus. Hade "problem" med det sist och ska ge fiskarna det bästa näst intill solen!

                        Edit:
                        Jag kollade lite på Rio 300 också. Den har ju 4x54 w i rampen till skillnad från 2 hos Rio 240. Båda kommer med t5-rör men reflektorer får man köpa separat. Med 200w ljus så kanske led är ett bra alternativ för billigare drift...
                        Senast redigerad av Robot; 07 January 2016, 19:30.

                        Kommentar

                        • Christer5
                          • July 2015
                          • 915

                          #13
                          Köp ett Juwel Rio 300 du kommer inte att ångra dig :-)

                          Kommentar

                          • Sleaper

                            • September 2008
                            • 2894

                            #14
                            Ursprungligen postat av Christer5
                            Köp ett Juwel Rio 300 du kommer inte att ångra dig :-)
                            +1

                            Kommentar

                            • Robot
                              • February 2004
                              • 1174

                              #15
                              Ursprungligen postat av Christer5
                              Köp ett Juwel Rio 300 du kommer inte att ångra dig :-)

                              Hmm, får höra vad handlarn här kan pressa det priset till då...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...