sötvatten med snyggt ljus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • taubermanelin
    • November 2010
    • 17

    sötvatten med snyggt ljus

    Hej!

    Har gått med tankar att skaffa ett saltvattenskar men har nu bestämt mig för att köra ett 200L sötvattenskar istället.

    Nu till mina frågor. Vad för typ av lysrör/lysramp osv. ska man ha för att försöka få lika snyggt och härligt ljus som i ett saltvattens kar?
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2894

    #2
    Metallhalogen eller LED är det som gäller då.

    Kommentar

    • taubermanelin
      • November 2010
      • 17

      #3
      Ursprungligen postat av Sleaper
      Metallhalogen eller LED är det som gäller då.

      det var något sånt jag också hade i tankarna.

      Det borde väl räcka med 150W för tanken är att ha ett lite mindre kar då jag snabbt insåg att jag inte har någon plats för 200L karet.
      Senast redigerad av taubermanelin; 28 July 2015, 11:47.

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2894

        #4
        Jag skulle rekommendera lämplig LED-armatur.

        Kommentar

        • ettfettbranamn
          • December 2010
          • 3424

          #5
          Kan du tänka dig att betala saltpengar för ljuset är ju möjligheterna oändliga.. vill du ha dugligt ljus för människopengar finns det massvis med alternativ.. googla bara freshwater led så hittar du definitivt något..
          Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

          Normaliseringsprocessen..
          (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

          Kommentar

          • Faltaren
            • July 2005
            • 1453

            #6
            Absolut led ska du ha. Gärna med olika färgtemp så du kan leka själv. Har det själv och är grymt nöjd
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

            Kommentar

            • Xul
              • January 2007
              • 709

              #7
              Också grymt nöjd med mina LED med blandade färger, kör iofs 2x54 W rör tillsammans med 2x40 W LED (I ett 440 L kar), färgerna på fiskarna kommer fram bättre med LEDen, får ser när/om jag dumpar rören, ångrar lite att jag inte tog 3x34 W då trafon hade räckt till 100W men jag var orolig för växterna och det har jag förstått att man inte skall vara. I ett 200 L måste 2x30 W tom bli lite overkill men



              Snygga men dyra... lönar sig på sikt troligtvis i alla fall då de håller länge och drar några procent mindre ström.

              Jag tycker att mina 80 W lyser ungefär som mina 108 W de ersatte, ev ett tick mer... Men de ger inte dubba mängden ljus så länge rören har bra reflektorer.

              Kommentar

              Arbetssätt...