Billig nätverkskamera

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Webo
    • August 2014
    • 1968

    Billig nätverkskamera

    Innan har där varit flera som skulle vilja ha en billig nätverkskamera så man kunde hålla koll på karet/karen när man inte var hemma och just nu då finns där en sån på rea. Tyvärr bara ett riktigt bra pris om man har firma för på privatsidan så koster den en hel del mera då rabatten/priset inte är lika bra av någon anledning:

    Företag:
    https://www.dustin.se/product/501076...t-cloud-camera 798,75 kr inkl moms (säger 36% rabatt)

    Privat:
    https://www.dustinhome.se/product/50...t-cloud-camera 1249,00 kr inkl moms (säger 17% rabatt)
    Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.
  • KristianE
    • April 2012
    • 1443

    #2
    Jag har en sån. Grymt bra kamera. Men den har några små brister.
    Dels så använder den quicktime som format när den streamar. Det gör att den blir hacklig när man kör hög upplösning i mobilen.

    Om man vill streama den utåt så går det inte bara att routa till en intern IP på ett enkelt sätt utan man måste få med streamens namn när man väl är på insidan av nätverket. Det hade varit bra mycket enklare om man bara hade kunnat peka på en ip och en port så fick man ut streamen.

    Men med appen myDlink så kommer man ju åt den helt utan konfiguration av nätverket i övrig så det är ju smidigt om man bara vill titta själv.
    //Kristian
    Följ mitt 1440l SA projekt på
    http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

    Kommentar

    • Tobbe R
      • May 2009
      • 654

      #3
      Ursprungligen postat av KristianE
      Det hade varit bra mycket enklare om man bara hade kunnat peka på en ip och en port så fick man ut streamen.
      Vilket är exakt hur jag tittar på den, dvs ip + port, i mobil såväl som på annan pc. Den streamar i 640x 480, motion JPEG och H.264, inte mycket till HD.

      Tobbe

      Kommentar

      • Webo
        • August 2014
        • 1968

        #4
        Nej HD är den inte och vill man ha det så kosten det en bra slant till. ☺
        Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

        Kommentar

        • KristianE
          • April 2012
          • 1443

          #5
          Jag har testat en del nu, och får inte till det.

          Om jag öppnar port 80 rakt in i kameran utifrån. knappar jag då in min ip/video2.mjpg så kommer jag till inloggningen för streamen. Men sen händer inget. Måste jag trigga någon port på insidan då eller?
          //Kristian
          Följ mitt 1440l SA projekt på
          http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

          Kommentar

          • Tobbe R
            • May 2009
            • 654

            #6
            Hej

            Jag har gjort följande, inte nödvändigtvis rätt men funkar för mig.

            1. Jag har satt annan port, i detta fall 8084. Jag gör port forwarding i routern till kamerans ip-adress.
            2. Tittar jag från pc anger jag helt enkelt Ip-adress:8084 och kommer då till inloggning, efter inloggning kommer jag till kamerans indexsida och jag väljer live video där. Funkar bäst så eftersom olika browsers inte kan visa alla videoformat och då kan man välja format på stream därifrån.

            Annars tittar jag mest från telefonen och använder en app som heter Ip Cam Viewer Pro, även utan Pro (gratis) funkar men då kan du inte styra kamerans motorer och ljud. Där sätter man Ip + port + inloggningsuppgifter därefter hittar appen själv till streamen.

            /Tobbe

            Kommentar

            • KristianE
              • April 2012
              • 1443

              #7
              Ok, då kör du alltså i d-links gränssnitt osv? Inte med bara en grå ram och videon med styrd kvalitet osv?

              Så kommer jag ju in, men jag tänkte att komma till streamen direkt. Om man skulle vilja dela med vänner eller liknande (Jag vet ju att det funkar att skapa användarkonton som funkar helt ok. Men jag skulle vilja att dom inte kom åt gränssnittet och på så vis få tillgång till panelen om dom skulle hacka adminlösenordet.)
              //Kristian
              Följ mitt 1440l SA projekt på
              http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

              Kommentar

              • Tobbe R
                • May 2009
                • 654

                #8
                Det var ju inte bra att du sa så, nu måste jag hitta en lösning på det med . Spontant tror jag inte att det går direkt från kameran utan du måste ha någon programvara imellan som streamar men jag tänkte prova med VLC som kan allt möjligt.

                Tobbe

                Kommentar

                • Tobbe R
                  • May 2009
                  • 654

                  #9
                  Som tillfällig lösning kan du sätta upp en ny user, t.ex. guest med ett enkelt lösenord. Testade just och det går inte att ändra någon inställning som icke-admin.

                  Tobbe

                  Kommentar

                  • KristianE
                    • April 2012
                    • 1443

                    #10
                    Jo men det är så jag har gjort. Det vet jag att det funkar.
                    Men det hade ju varit trevligt om man bara hade kunnat köra rakt in å slippa det skrikiga orangea från D-Link.

                    Men som du säger så är nog VLC en lösning på problemet. För man kommer till inloggningssidan när man kör in som jag hade tänkt, men sen kommer det inte upp någon videostream.
                    //Kristian
                    Följ mitt 1440l SA projekt på
                    http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                    Kommentar

                    • Webo
                      • August 2014
                      • 1968

                      #11
                      Testa detta:

                      VLC 2.0.7 (not sure if the version is relevant)
                      Open VLC => 'Media' => 'Open Network Stream' => Edit and paste the address below => 'Play'

                      http://usernameassword@192.168.1.1:80/video/mjpg.cgi

                      #######
                      Replace:
                      #######

                      'username' and 'password' with those used to access your camera.
                      '192.168.1.1' with the cameras IP address (or for remote connection your DNS such as 'mycam.no-ip.biz')
                      Don't forget the " : " between IP and Port number.
                      '80' with the cameras Port number (for remote connection this must be Port Forwarded in your router)


                      Port och ip adressen ska ändras till det som du kör med för att det ska fungera.

                      Infon kommer från denna adress: http://forums.dlink.com/index.php?topic=37687.0
                      Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                      Kommentar

                      • Tobbe R
                        • May 2009
                        • 654

                        #12
                        Ursprungligen postat av Webo
                        Testa detta:

                        VLC 2.0.7 (not sure if the version is relevant)
                        Open VLC => 'Media' => 'Open Network Stream' => Edit and paste the address below => 'Play'

                        http://usernameassword@192.168.1.1:80/video/mjpg.cgi

                        #######
                        Replace:
                        #######

                        'username' and 'password' with those used to access your camera.
                        '192.168.1.1' with the cameras IP address (or for remote connection your DNS such as 'mycam.no-ip.biz')
                        Don't forget the " : " between IP and Port number.
                        '80' with the cameras Port number (for remote connection this must be Port Forwarded in your router)


                        Port och ip adressen ska ändras till det som du kör med för att det ska fungera.

                        Infon kommer från denna adress: http://forums.dlink.com/index.php?topic=37687.0
                        Det funkar bra, att VLC skulle kunna visa videon var jag ganska övertygad om. Jag uppfattade det som att Kristian ville att man skulle kunna ange adressen i browsern och där se kameran direkt. Jag tror att VLC kan fixa det också men jag är inte där än, har haft utomhusaktiviteter hela dagen i det fina vädret och samma blir det väl i morgon.

                        Tobbe

                        Kommentar

                        • Webo
                          • August 2014
                          • 1968

                          #13
                          Ursprungligen postat av Tobbe R
                          Det funkar bra, att VLC skulle kunna visa videon var jag ganska övertygad om. Jag uppfattade det som att Kristian ville att man skulle kunna ange adressen i browsern och där se kameran direkt. Jag tror att VLC kan fixa det också men jag är inte där än, har haft utomhusaktiviteter hela dagen i det fina vädret och samma blir det väl i morgon.

                          Tobbe
                          Ok. jag läste mest att han inte ville att man skulle komma åt gränssnittet osv och att man bara skulle se streamen utan något annat och då är det nog mest VLC som går till det skulle jag tro :-)
                          Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                          Kommentar

                          • KristianE
                            • April 2012
                            • 1443

                            #14
                            Jag fick tips av en kompis om en streamingsite som man kan köra med sin kamera istället.
                            Video streaming solution for IP camera to embed live video stream into web page


                            Jag skaffade ett konto och testade (gratisvarianten) funkar bra men lite dålig upplösning kanske...
                            //Kristian
                            Följ mitt 1440l SA projekt på
                            http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                            Kommentar

                            Arbetssätt...