Funderingar kring cirkulation

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Twix
    • June 2015
    • 42

    Funderingar kring cirkulation

    Hej.

    Jag har ett gäng frågor som jag inte visste riktigt vart jag skulle posta men provar här.

    Vill man ha cirkulationen så att det är jämnt drag med insug på ena gaveln mot utblåset på andra gaveln?

    Lägger man sen till en streamer, riktar man den då åt samma håll som filtret? Riktar man mot ytan eller bör man exempelvis ha filtret i ytan och streamer i mitten/botten? Bör man stänga av streamern på natten?

    Karet det handlar om är 500 liter stort med SA-invånare och fokus på L-malar.



    /Johan
  • Einarsson
    • May 2012
    • 2956

    #2
    Det beror väl på vad man vill uppnå. Mer ytrörelse = mer syre i karet. L-malar gömmer sig ju på sina ställen ändå så jag tror inte de påverkas så mycket av strömmande vatten.

    Det viktiga är att du ser att det inte blir några dödpunkter i karet där vattnet står still utan att hela volymen cirkuleras runt.

    Och om du har en streamer behöver du defintivt inte stänga av den på natten.
    350L Diskus

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13131

      #3
      Ursprungligen postat av Twix
      Hej.

      Jag har ett gäng frågor som jag inte visste riktigt vart jag skulle posta men provar här.

      Vill man ha cirkulationen så att det är jämnt drag med insug på ena gaveln mot utblåset på andra gaveln?

      Lägger man sen till en streamer, riktar man den då åt samma håll som filtret? Riktar man mot ytan eller bör man exempelvis ha filtret i ytan och streamer i mitten/botten? Bör man stänga av streamern på natten?

      Karet det handlar om är 500 liter stort med SA-invånare och fokus på L-malar.



      /Johan
      har du ett ytterfilter kan du gärna sätta insug och utblås på samma sida, eftersom vattnet är lugnast precis under utblåset. Streampump kör jag också med och jag jag har den på timer, fisk vilar på natten och då vill jag att de ska kunna få komma till ro...
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Twix
        • June 2015
        • 42

        #4
        Tack för svar, blev lite klarare.

        Kommentar

        Arbetssätt...