Minska flödet på Juwel pump

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ulfand
    • May 2008
    • 111

    Minska flödet på Juwel pump

    Hej, har ett Juwel Rio 180 med tillhörande pump bioflow, tror det är en 6.0. Nu skulle jag vilja få ner flödet i karet och undrar om det är någon som kan hjälpa mig. Kan man strypa pumpen? Om inte, vad finns för alternativ om jag vill ha mindre skjuts på vattnet? Något annat pumphuvud som passar? Vad har ni för erfarenheter?
    ___________________________________
    720L blivande SA
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #2
    Att strypa flödet är egentligen aldrig en bra idé. Ju mer vatten som strömmar genom filtermassan ju mer goda bakterier kan det hålla vid liv.
    Vill du ha mindre vattenrörelse så vänd utblåset mot en rot eller ruta så att du splittrar strålen. Varför vill du dra ner flödet?
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • ulfand
      • May 2008
      • 111

      #3
      Jag vill dra ner det pga att jag numera endast har räkor i. Jag har dessutom två st Am-Top 3336 så det finns väldigt mycket filtrer för de goda bakterierna att bo i. Ska nog försöka mig på att skapa ett långt strilrör för att fördela ut kapaciteten från pumpen så det är lite samma princip som du är inne på, dessutom så slipper jag strypa flödet .
      ___________________________________
      720L blivande SA

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #4
        Du ska inte ta bort filtret helt då?
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        Arbetssätt...