Golvet sviktar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AnpeX
    • June 2015
    • 4

    Golvet sviktar.

    Hallå alla glada

    Precis skaffat mitt andra akvarium på fyra veckor å det nya är på 480l.
    Nu till mitt problem. Jag bor i hyresrätt där golvet i mitt vardagsrum är ett reglat trä golv.
    Nu sviktar golvet ca 2mm i mitten av tanken. Karet är 200x40x60 är det någon fara för akvariet och hur skall jag kunna lösa problemet?
    Ställningen är av stål och har sex ben totalt som jag har placerat tre plankor av hyfsad storlek under för att fördela vikten. Nu räcker helt uppenbarligen inte det, finns det något bra sätt att lösa mitt dilemma på.

    Tack på förhand. /Anders.
  • AnpeX
    • June 2015
    • 4

    #2
    Räcker det att palla upp mittenparet av ben eller kommer det inte gå att använda ett så stort kar i min lägenhet?
    Karet är riktigt gammalt å ser ut att vara ett helglas med trim av något tegel liknande runt alla kanter.
    Självklart bara fusk för att dölja tjocka silikon fogar. Så nu står man i valet å kvalet att renovera hela karet med ny bänk å trim eller försöka regla upp det som redan finns.

    /Anders

    Kommentar

    • BrigTSD
      • February 2015
      • 131

      #3
      Låter som att du har ställt akvariet längs med golvreglarna. Då kan det svikta. Om du ställer akvariet vinkelrätt mot golvreglarna vid en bärande vägg så kan det stå gränsle över tre regelinfästningar om det är vanliga cc 60. Då ska det inte sätta sig.

      Kommentar

      • AnpeX
        • June 2015
        • 4

        #4
        Det står på det enda stället som har en tillräckligt lång vägg att placera det vid.
        Finns det ingen annan lösning så får man väll ta å flytta då
        Grymt nöjd med karet så det vill jag inte göra mig av med. Typiskt I lands problem
        Mycket möjligt att det förtjänar en väl behövlig renovering då det ändå ser ut att vara tillverkat någon gång på sjuttiotalet *S*

        /Anders.

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          #5
          Har själv hyggligt stora kar på trägolv som sviktar lite och löser det genom att sätta in flera tunna runda plattor av hårdseg plast under de ben som behöver det. Skjuter in platta efter platta tills det sitter tight där det glipar. På så sätt blir trycket fördelat jämnt. Radhuset jag bor i är också från 70-talet.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Faltaren
            • July 2005
            • 1453

            #6
            Ursprungligen postat av Bluewing
            Har själv hyggligt stora kar på trägolv som sviktar lite och löser det genom att sätta in flera tunna runda plattor av hårdseg plast under de ben som behöver det. Skjuter in platta efter platta tills det sitter tight där det glipar. På så sätt blir trycket fördelat jämnt. Radhuset jag bor i är också från 70-talet.
            Var hittar man såna plattor?
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

            Kommentar

            • AnpeX
              • June 2015
              • 4

              #7
              Tömmer karet igen nu och ska försöka palla upp det i mitten. Hela ställningen bågnar med och det går inte att öppna ena luckan.
              Misstänker det inte är speciellt bra för karet :-(

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Ett par dubbla skivor mdf eller spånskiva under karet löser ditt problem.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Jesper Broman
                  • November 2012
                  • 3445

                  #9
                  Jag kör alltid med en bänkskiva under stora akvarier för att slippa ditt problem. Finns bra skivor för ett par hundralappar på Ikea.

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    #10
                    Mina är egentillverkade av plasten från en plastkrage man sätter på en hunden efter operation. Klippt små runda plattor av den. Den plasten är av hög kvalité och spricker inte.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • JiWe
                      • January 2015
                      • 103

                      #11
                      Jag kör som ansjo skrev: dubbla mdfskivor som jag har limmat ihop. Har även lagt laminatgolv på, och en list runt om, för utseendets skull.

                      Har 420-liters på trägolv, och det blev bra

                      //JiWe

                      Medlem i NCS - Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • Faltaren
                        • July 2005
                        • 1453

                        #12
                        Jag har upptäckt jag har en uppbuktning på längden där mitt nya ska stå. Trägolv med betong under. Hur skulle ni lösa det?
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

                        Kommentar

                        Arbetssätt...