Sätta akvarium på kanten!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Faltaren
    • July 2005
    • 1453

    Sätta akvarium på kanten!

    Är på väg att köpa ett nytt akvarium. Vill ha ett två meter långt men det går inte in så man måste i så fall sätta det på kortsidans kant på tex frigolit och filtar. Sen snurra det och sen lyfta igen.

    Är det några problem med ett helglaskar?

    Har flyttfirma som gör jobbet. De har gjort det för och aldrig misslyckats men de vill inte ta ansvar för just det momentet.
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459
  • Einarsson
    • May 2012
    • 2956

    #2
    Förstår inte varför man måste snurra det riktigt men jag har jäkligt svårt att tro att ett glaskar inte kan ta påfrestningar ifrån egen-vikt tomt med tanke på att det kan ta tryck från hundratals kilo vatten när det är fyllt.
    350L Diskus

    Kommentar

    • Bobby
      • March 2002
      • 351

      #3
      Så har jag gjort ett par ggr när jag flyttat på kar - de är hela ännu.
      Lägg en friggskiva under så är det lugnt!

      Kommentar

      • eriahl
        • April 2004
        • 5681

        #4
        Men vad är det för amatörer? Då måste du ju få bra pris om dom inte tar ansvar för hela jobbet. Tror dom att glaset faller ihop och jorden rämnar under deras fötterkanske. Fråga om dom känner sig lugnare om akvariet är vattenfyllt så vattnet håller upp glaset....
        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

        Kommentar

        • Jesper Broman
          • November 2012
          • 3445

          #5
          Inga problem. Fick göra så med mitt 660l jag hade i lägenheten jag bodde i för några år sen både när jag flyttade in och när jag flyttade ut

          Kommentar

          • Faltaren
            • July 2005
            • 1453

            #6
            Ursprungligen postat av eriahl
            Men vad är det för amatörer? Då måste du ju få bra pris om dom inte tar ansvar för hela jobbet. Tror dom att glaset faller ihop och jorden rämnar under deras fötterkanske. Fråga om dom känner sig lugnare om akvariet är vattenfyllt så vattnet håller upp glaset....
            De har flyttat mycket akvarium så inga amatörer. Vet inte varför just det momentet skrämmer dem. Men de verkar vettiga.
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

            Kommentar

            • Faltaren
              • July 2005
              • 1453

              #7
              Ursprungligen postat av Jesper Broman
              Inga problem. Fick göra så med mitt 660l jag hade i lägenheten jag bodde i för några år sen både när jag flyttade in och när jag flyttade ut
              Aha. Ja dilemmat är att ta 2m eller ta 1,8 så behöver de inte sätta ner det. Rationella svaret är väl att ta 1,8, men.....
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13130

                #8
                Ursprungligen postat av Faltaren
                Är på väg att köpa ett nytt akvarium. Vill ha ett två meter långt men det går inte in så man måste i så fall sätta det på kortsidans kant på tex frigolit och filtar. Sen snurra det och sen lyfta igen.

                Är det några problem med ett helglaskar?

                Har flyttfirma som gör jobbet. De har gjort det för och aldrig misslyckats men de vill inte ta ansvar för just det momentet.
                Det ska inte alls vara ett problem att ställa det på kortsidan men man ska vara ytters försiktig med vad man gör. Lutar du det sen och så kan du få en stor belastning på kanten på glaset och akvariet är tungt och du kan knäcka glaset så jag förstår flyttfirman! De vill nog flytta det i ett enda moment bara utan att detta trix!
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Faltaren
                  • July 2005
                  • 1453

                  #9
                  Ursprungligen postat av åheim
                  Det ska inte alls vara ett problem att ställa det på kortsidan men man ska vara ytters försiktig med vad man gör. Lutar du det sen och så kan du få en stor belastning på kanten på glaset och akvariet är tungt och du kan knäcka glaset så jag förstår flyttfirman! De vill nog flytta det i ett enda moment bara utan att detta trix!
                  Japp de vill lyfta hela vägen utan stopp. Han rekommenderar 180cm. Kanske får leva utan de 20cm...
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

                  Kommentar

                  • simpson
                    • July 2012
                    • 666

                    #10
                    Ursprungligen postat av Faltaren
                    Japp de vill lyfta hela vägen utan stopp. Han rekommenderar 180cm. Kanske får leva utan de 20cm...
                    Akvarielagret körde mitt akvarium på en liten träkärra (typ skateboard) och det behövde ställas på diagonalen, stå på kortsidan, diagonalen, kortsida etc för att få in det till mig.

                    Inga problem med erfarna och bra akvarieflyttare och bra limmat akvarie.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...