Dåligt drag i Juwelfiltret

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mu(sic)
    • March 2012
    • 2305

    Dåligt drag i Juwelfiltret

    Det fungerar inte riktigt som det ska det inbyggda filtret i mitt Juwelkar även när jag har rengjort filtermaterialet. Det kan ju inte ha blivit så mycket sämre på drygt ett halvår. Kan det sitta en massa gucka i röret som pumphuvudet sitter i? Om det skulle göra det så har jag ingen aning om hur man ska rengöra det.

    När det har varit avstängt -jag stänger av det när jag gör vattenbyte- måste jag alltid dra upp filtermaterialet en bit och trycka ner det för att det ska starta och då kommer det luft ur utblåset. Vilket jag tycker är konstigt eftersom jag har 3/4 kvar av vattnet. Mitt andra filter som är precis likadant startar direkt utan att jag behöver göra annat än stoppa i sladden.
  • åheim
    • April 2006
    • 13130

    #2
    Det borde gå att lyfta ur hela insatsen med rör och mellanvägg? Sen rengöra det, låter som om det skulle vara igensatt.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Webo
      • August 2014
      • 1968

      #3
      Ursprungligen postat av Mu(sic)
      Det fungerar inte riktigt som det ska det inbyggda filtret i mitt Juwelkar även när jag har rengjort filtermaterialet. Det kan ju inte ha blivit så mycket sämre på drygt ett halvår. Kan det sitta en massa gucka i röret som pumphuvudet sitter i? Om det skulle göra det så har jag ingen aning om hur man ska rengöra det.

      När det har varit avstängt -jag stänger av det när jag gör vattenbyte- måste jag alltid dra upp filtermaterialet en bit och trycka ner det för att det ska starta och då kommer det luft ur utblåset. Vilket jag tycker är konstigt eftersom jag har 3/4 kvar av vattnet. Mitt andra filter som är precis likadant startar direkt utan att jag behöver göra annat än stoppa i sladden.
      Jag vet inte vilken storlek på pump du har i men där kan sitta en hel del skit i själva pumpen. De lite större Juwel pumperna kan man dela och då få ut impellen. Du kan då rengöra allt och sätt ihop det igen och se om det hjälper. Jag vet inte hur lång livslängd dessa pumpar har men jag har själv haft några som man får hålla på att juxa med för att få igång efter de har varit avstängt men det var de som följde med när jag köpte akvarium och jag har bytt mina till de största som går att sätta i (har 4 st , 450, 400 240 och 120) och detta har jag gjort för att få bättre fart/flöde i mina akvarium då originalen är lite i underkant för mina (det är också beroende av vilken last man har i akvariet).

      se om du kan plocka isär pumpen och rengör den. Röret kan man kanske rensa med en flaskrensare. är den inte lång nog så tejpa på en extra pinne så du kommer hela vägen ner. Tänk på att du nog behöver göra ett vatten byte när du har gjort dessa åtgärder men sätt ihop allt först och starta pumpen så du får ut allt skitet från filtret för om du gör det efter vattenbytet så skitar du ner vattnet igen direkt.
      Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

      Kommentar

      • Mu(sic)
        • March 2012
        • 2305

        #4
        Jo jag rengjorde själva pumpen också men tyckte inte det gjorde så stor skillnad. Men om det sitter nåt i röret och det kommer ut i karet när jag rensar så lär det väl inte vara farligt för fiskarna?
        Jag kommer inte ihåg vilken storlek det är men det ska vara fullt tillräckligt för min last. Dom är inte så många mina firrar [emoji6]

        Kommentar

        • Webo
          • August 2014
          • 1968

          #5
          Nej farligt ska det inte vara om der inte är för mycket, det är nera att man kust har gjort rent akvariet och det blir skitigt igen och man får göra vatten byte igen om der är mycket skit.

          Om du kör utan filtermaterialen (bara en kort test) hur bra dlöde har du då?
          Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

          Kommentar

          Arbetssätt...