Små spotlights?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vippen
    • January 2015
    • 7

    Små spotlights?

    Jag har ett paludarium med visst "överhäng" från landdelen, vilket gör det lite mörkt i de bakre regionerna av vattendelen. Jag skulle gärna hitta några små och smidiga spotlights som komplement till existerande lysrörsbelsyning. Jag tänker mig att sätta dem i framkant av huven och låta dem lysa bakåt för att kompensera för nämnda överhäng.

    Har någon erfarenhet av några sådana spots, eller tips på någon rimligt enkel gör-det-själv-lösning? Det enda jag hittar på nätet är mer eller mindre tveksamma färgade spots för att "snygga till" akvariet. Jag är ute efter några med bra ljus för växter och djur. Akvariet är 50x50x50, vattenytan ca 10 cm under ovankant akvarium, det finns inte jättemycket plats i huven så för att jag skall slippa bygga om alttihop måste de vara rimligt små.
  • åheim
    • April 2006
    • 13131

    #2
    Jag har led-spottar alá ikea och de har jag bara för att fylla ut ljuset i bakre delen av karet då det är 70 djupt. Men det är ju inget för växter då de är pissgula, men det löste jag med att sätta på blå plastfilm och då blev det ett krispigare ljus men bara estetiskt alltså.

    Jag skulle köra med det här ledröret http://www.guldfisken.se/beta/catalo...53e4ab017e3b1f
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Leta efter kallvita spottar (Kelvin minst 6500). Det finns en del sådana på marknaden (t.ex. på Kjell & Co.) även om de varmvita är vanligare
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Vippen
        • January 2015
        • 7

        #4
        Jag skulle köra med det här ledröret http://www.guldfisken.se/beta/catalo...53e4ab017e3b1f[/QUOTE]

        Det skulle kunna vara nåt, lite beroende på hur pass riktat ljus det ger ifrån sig. Har du testat? Jag ser ingen info om det på leverantörens hemsida. Jag behöver inte mer ovan vatten eller i framkant, utan det skulle vara snyggt att kunna rikta ljuskällan så ljuset hamnar där det behövs.

        Kommentar

        • Vippen
          • January 2015
          • 7

          #5
          Leta efter kallvita spottar (Kelvin minst 6500). Det finns en del sådana på marknaden (t.ex. på Kjell & Co.) även om de varmvita är vanligare[/QUOTE]

          Den är kanske lite i största laget, men kanske detta kan vara nåt:

          Sidan kunde inte hittas, försök söka på nått annat eller gå till www.kjell.com/se


          Jag rotar vidare om det finns nåt mindre i samma stuk.

          Kommentar

          Arbetssätt...