Begagnat Juwel Vision 450 - what now?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Yadina
    • December 2014
    • 367

    Begagnat Juwel Vision 450 - what now?

    Hej!

    Jag har köpt ett begagnat Juwel Vision 450.

    Jag har nu några funderingar och frågor som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med:

    Nr 1
    Då akvariet behöver rejält med rengöring så funderar jag på vad man kan använda för medel, är det vatten och ättika som gäller?

    Nr 2
    Filtret som följde med (Juwels original filter) ser relativt risigt ut. Det verkar dock vara limmat i ett av hörnen i akvariet, hur föreslår ni att man gör för att få bort det?

    Nr 3
    Jag fick med original skåpet som akvariet stod på. Men varken jag eller min sambo tycker att det är speciellt snyggt. Jag tänkte därför bygga en egen bänk av IKEAs köksstommar och bänkskiva. Kommer köksstommarna klara av vikten eller behöver man modifiera något på dem?

    Nr 4
    Belysningen är Juwels original, 2x54w. Hur begränsad i sitt växtval blir man om man endast använder två sådana rör?

    Det var alla frågor jag har just nu.
    När jag sedan sätter igång med att välja lite nya fiskar, inredning och växter så kanske jag startar en projekttråd.

    Tack på förhand!
  • Webo
    • August 2014
    • 1968

    #2
    Hej och välkommen hiit.

    Nr 2: Det inbyggda filtret fungerar annars bra. Det man gör frö att få det bättre är att byta pumpen till en 1500L/T. Köpte mina delar hos Hornbach då de har bra pris på dessa delar
    Vill du iaf ta bort det så kan du testa att bara dra i det. Mitt ena satt inte hårt fast och lossnade när jag rengjorde det. Annars så är pianotråd bra för att skära i silikoner.

    Nr 4: Du kan köpa en ljusramp till och sen ett nytt lock som består av 3 delar och då får du 4 x 54w. Jag har det i mina 2 Juwel 450 och 400 och det blir stor skillnad. Köpte mina delar hos Hornbach då de har bra pris på dessa delar.

    Skickat från min SGP311 via Tapatalk
    Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #3
      Välkommen hit!
      1. Ättika kan fungera. Vill du ha karet som nytt kan det stå med en klorinlösning i tre dygn.
      2. Skulle inte ta pianotråd som kan repa rutan utan ta fiskelina och såga bort det. Men även det kommer att se bättre ut med Klorin.
      3. Ikeas köksstommar fungerar bra men behöver förstärkas nedtill och mot sidledsrörelse. Men ta en rejäl skiva.
      annars är orginalskåpet extremt tåligt. Måla om och byta knoppar?
      4. Mina vision 450 ( har 2 st.) har 2 ramper med totalt 4 rör. För växter behövs 4 rör. Men om du har växter med låga ljuskrav typ Cryptocoryne, Javaormbunke etc. Så funkar det med 2.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Yadina
        • December 2014
        • 367

        #4
        Tack för svaren, och välkomnandet!
        Det där med klorin verkar ju fenomenalt!
        Jag har tyvärr inget Hornbach i närheten, men ska ändå kolla upp det!

        Om man köper ett sånt där tredelat lock, kommer den juwel original ramp jag fick med att passa där också?

        Kommentar

        • Webo
          • August 2014
          • 1968

          #5
          Ja det är Juwel orginal både nya rampen och tredelade locket, och pumpen som jag rek att inhandla om du nu ska ha pumpen kvar.
          Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

          Kommentar

          • Yadina
            • December 2014
            • 367

            #6
            Angående filter och bakgrund så tänkte jag kombinera dessa.
            Rekommenderar ni en vanlig BTN-bakgrund eller BTN-slimline till detta? Jag har sett på deras hemsida på hur man kan göra filter bakom bägge.
            BTN-bakgrunden är ju dock bara 50 cm hög, men akvariet är 60 cm högt, då får man väl ca 10 cm outnyttjad yta? Slimlinen är 5 cm högre så skillnaden är ju inte enorm.

            Kommentar

            • Yadina
              • December 2014
              • 367

              #7
              Ursprungligen postat av Webo
              Ja det är Juwel orginal både nya rampen och tredelade locket, och pumpen som jag rek att inhandla om du nu ska ha pumpen kvar.
              Så en sån här: http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=900&page=1
              och en sån här: http://www.pwss.se/product.php?produ...at=1120&page=1
              Är det allt jag behöver (förutom lysrören)?

              Kommentar

              • Webo
                • August 2014
                • 1968

                #8
                Jepp. Stämmer. Ta 1 av rören i versionen Color och 3 st i Daylight. (Fick lära mig det när jag satte i mera ljus av Bluewing och några andra).
                Senast redigerad av Webo; 02 May 2015, 16:27.
                Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                Kommentar

                • Yadina
                  • December 2014
                  • 367

                  #9
                  Ursprungligen postat av Webo
                  Jepp. Stämmer. Ta 1 av rören i versionen Color och 3 st i Daylight. (Fick lära mig det när jag satte i mera ljus av Bluewing och några andra).
                  Perfekt, tackar för infon!
                  Använder du Juwels egna lysrör? Vad är det för längd man ska ha?

                  Kommentar

                  • Webo
                    • August 2014
                    • 1968

                    #10
                    Det är 1200mm som du ska ha. Jag har mitt color som nummer 3 framifrån räknat.

                    Klicka på bilden för större version

Namn: uploadfromtaptalk1430589211147.jpg
Visningar: 1
Storlek: 98,7 KB
ID: 2171355
                    Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                    Kommentar

                    • Yadina
                      • December 2014
                      • 367

                      #11
                      Ursprungligen postat av Webo
                      Jepp. Stämmer. Ta 1 av rören i versionen Color och 3 st i Daylight. (Fick lära mig det när jag satte i mera ljus av Bluewing och några andra).
                      Kollar man på Kelvin värdena på Juwels lysrör så verkar ju Colour vara bäst för växter då det ligger på 6800, Day 9000 och Nature på drygt 4000. Men jag kanske tänker fel där?

                      Kommentar

                      • Webo
                        • August 2014
                        • 1968

                        #12
                        Ursprungligen postat av Yadina
                        Kollar man på Kelvin värdena på Juwels lysrör så verkar ju Colour vara bäst för växter då det ligger på 6800, Day 9000 och Nature på drygt 4000. Men jag kanske tänker fel där?
                        Det stämmer nog bra men problemet med Color är att det blir lite rosa sken och därför behövs Day för att få det mera naturligt men färgerna blir bättre med ett Color i. Jag har inge problem med mina växter (inga speciella och inte svåra) då det växter bra numera och helt utan PMDD eller annat växtnäring.
                        Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                        Kommentar

                        • Yadina
                          • December 2014
                          • 367

                          #13
                          Ursprungligen postat av Webo
                          Det stämmer nog bra men problemet med Color är att det blir lite rosa sken och därför behövs Day för att få det mera naturligt men färgerna blir bättre med ett Color i. Jag har inge problem med mina växter (inga speciella och inte svåra) då det växter bra numera och helt utan PMDD eller annat växtnäring.
                          Använder du Co2?

                          Kommentar

                          • Webo
                            • August 2014
                            • 1968

                            #14
                            Ursprungligen postat av Yadina
                            Använder du Co2?
                            Nej använder inget numera då jag inte behöver det, men som jag har skrivit för en stund sedan i min tråd så har jag inga krävande växter utan de är rätt snabbväxande och lätta.
                            Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              #15
                              Apropå turordningen så har jag framifrån sett color>daylite>color>daylite. Så jag har 2 av varje med color som 1 och 3 av rören och då blir ljuset mixat och mycket naturtroget.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              Arbetssätt...