Belysning 340 och 680-liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Axman
    • January 2013
    • 188

    Belysning 340 och 680-liter

    Ja, en ständig fråga. Och jag har läst och funderat men det börjar snurra i skallen, så jag tänkte nog fråga helt enkelt.

    Behöver köpa belysning till två akvarier, de är helglas med täckglas (inte fått dem ännu dock). Måtten på dem är (längd x bredd x höjd)
    340 liter: 80x70x60
    680 liter: 160x70x60

    Är sugen på led, men har ingen direkt lust att pilla ihop något själv, samt att priset är ju aningen avskräckande beroende på vad man tittar på.

    Fokus på ljuset är inte på växter, snarare fiskar. Det blir främst tjockbladiga växter.
    Vill gärna ha morgon/kväll-belysning förutom normala belsyningen.
    Värme är inte ett problem, det skall stå i en sval källare, men energisnålt är bra.

    Det finns ju en massa tumregler kring w/liter lumen/liter som är sådär, det blir tokigt när man räknar tycker jag. Så jag är nog bara ute efter vad er erfarenhet säger funkar faktiskt sett till akvarier av denna storleken.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Det beror ju helt på vilka växter du skall ha och hur ljuskrävande dessa är men jag antar att du menar långsamväxande växter som anubias etc. och då går det ju nästan med vilket ljus som helst.

    Billigast i inköp är så klart gamla T5-ramper och eftersom du inte skall ha så mycket lyse så varför inte skaffa en sådan till dina bägge akvarier. Sedan hade jag kompletterat med några billiga LED-spottar för att få lite roligare ljusspel i akvariet.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Axman
      • January 2013
      • 188

      #3
      Bra idé, hade inte tänkt på led-spottar i kombination med lysrör. Tackar så mycket! Det fick in mig på nya banor. Fick besked om att mina kar är klara i början av nästa vecka (majornas glas) så nu drar det ihop sig.

      Kommentar

      Arbetssätt...