Juwel-filter som inte verkar kunna få tillräckligt med vatten (tillströmning)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TommySt

    • January 2014
    • 208

    Juwel-filter som inte verkar kunna få tillräckligt med vatten (tillströmning)

    Mitt Juwelfilter (i mitt Vision 450) har bekymmer.
    Vattennivån i det blir några centimeter för låg och pumpen harklar sig och drar in lite luft.

    Det ser ut som en ”sluss”, där vattennivån är några cm lägre än i akvariet i övrigt.

    Någon som har erfarenheter av detta?

    Har senaste veckan tvingats ha filtret mestadels avstängt. (Fenomenet har inträffat ngn gång tidigare sen jag drog igång i mars i fjol men nu är det mer eller mindre permanentat.)

    Gissningen blir ju att inflödet till filtret inte riktigt lirar.
    Har "viftat" och plockat väck det jag kunde se, i insuget uppe (framtill) vid ytan samt det som är i bakkant (nere) av karet. Drog även fram "trädgårdsslangen" och körde runt, från insidan av filtret igår. Bytte också 2 av filtermediat samt rengjorde övriga.

    Men ganska omgående sjönk vattennivån inne i filterbehållaren ändå. Inte riktigt lika långt som tidigare så det funkar nu att ha det igång men man hör att det porlar inne i det, d v s att det rinner "ett litet vattenfall" i hålet i mellanväggen, från lilla facket till det stora.

    Testade med att minska översta nivån, filtervadden (jag kör inte Juwels egna vita plattor utan lägger ett lager vadd - och har kanske varit för generös), också och månne gav det en liten positiv effekt. Körde f ö ett test helt utan vadd men det gjorde inte att nivån nådde den som råder i akvariet i övrigt.

    Using Tapatalk
  • TommySt

    • January 2014
    • 208

    #2
    Bildbeskrivet.
    Bifogade filer
    Using Tapatalk

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #3
      Hej Tommy. Råkade svara i min tråd. Skrev så här
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • wanegardh
        • January 2013
        • 64

        #4
        Varför kommer det inte in vatten genom gallerna på vänster sida?

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          #5
          Ingen aning, men något hindrar flödet om det beter sig som i filmen.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • wanegardh
            • January 2013
            • 64

            #6
            Det sitter en bakgrund som verka hindra flödet.

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              #7
              Är inte det uppsågat för inflödet är ju orsaken där i så fall. Ser det du säger. En del sätter nät över samma insug och kan då få samma effekt dvs. att vattnet hänvisas till övre insuget.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • TommySt

                • January 2014
                • 208

                #8
                [QUOTE=Bluewing;1734314]Hej Tommy. Råkade svara i min tråd. Skrev så här

                Ursprungligen postat av Bluewing
                Tommy, det du beskriver är ju extremt udda för det innebär att filtret inte hinner ta in vatten i samma takt som det tömmer filtret. Det är ju byggt så inuti att om ett inflöde blir täppt så går mer vatten via ett annat inflöde. Det du visar i din tråd är att det nedre insuget på filtrets vänstra sida framifrån sett är stängt/täppt. Har du satt för något där? Eftersom allt vatten tas från det övre insuget. Det funkar ju så här:
                [ATTACH=CONFIG]75460[/ATTACH]

                Märkligt, yes. Jag är dock inte med på att det (som du skriver) skulle vara så att allt vatten tas in från det övre/främre insuget. Som jag förstår det så tas det hos mig nu inte in ngt vatten alls där? Har bara sett att det puttrat på, om ens ngt, där. Vilket är märkligt för det är fritt fram för vatten att rinna in - och som sagt med en högre vattenyta på utsidan.

                Sen är det som ni säger att jag låtit min BTN Slim täcka även insugen (på nere/bakre och det övre/främre) men det ni inte ser på bilden är att jag borrat upp flera hål i denna (innan uppstart). Självfallet kunde jag själv direkt ha misstankarna dit men jag har viftat och gjort som jag beskriver ovan och känner mig rätt säker på att det inte sitter något i vägen i sådan mängd att det skulle störa så mycket. Å definitivt inte i det övre för där ser jag med egna ögon framifrån karet att det är "blås" igenom.

                Sedan jag skapade tråden ovan så verkar jag dock ha fått bukt på problemet... Jag har inte blivit färdig att plocka bort ramp och lyfta på filterlocket än men från höger gavel (jag har det än så länge tillgängligt för insyn - planerar att sätta svart solfilm där) kan jag se att vattenytan i filtret nu åter verkar vara OK.

                Det jag gjorde häromkvällen var att fylla på med mer vatten, så pass att jag gick över den Max-höjd som Juwel indikerar på insidan i karet. Inte jättemycket. Å kan detta lösa biffen så är jag glad.
                Using Tapatalk

                Kommentar

                • BrigTSD
                  • February 2015
                  • 131

                  #9
                  Det ska inte vara något mätbart tryckfall över gallren som tar in vattnet. Vattennivån ska med andra ord vara densamma i akvariet, i filterkammaren och i värmarkammaren. Är det en nivåskillnad så är det något som blockerar gallren. Ta bort det som är i vägen så kommer det att fungera.

                  Det är inga problem att limma fast en bakgrund på filterboxen. Men du måste såga upp gluggar så gallren inte är täckta. Borra några hål räcker nog inte. Särskilt inte om det börjar samlas skit där.

                  Kommentar

                  • LoGeek
                    • September 2008
                    • 1651

                    #10
                    Har haft samma fenomen. Det är övre insugsgallret som inte är fritt.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...