Teknik till 160l?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LightDisciple
    • April 2015
    • 162

    Teknik till 160l?

    Jag har precis fått ta över min mammas gamla 160 liters akvarium. Jag har längtat länge men håller på att drunkna i allt man behöver kunna...

    Nu har jag läst tills jag storknar och väljer att be om hjälp!

    Har inte bestämt mig helt säkert om jag ska våga mig på växtakvarium med dvärgkulfisk (Carinotetraodon travancoricus), välväxta körsbärsräkor och mumsiga sniglar som föds upp i en liten tank bredvid eller om det får bli några trevliga Bolivianska fjärilsciklider, kanske ett par electric blue, blå apistogramma, räkor och snäckor som äter alger och senare någon köttätande snäcka och kanske ett stim trevliga tetror.
    Får se vad jag får för vattenvärden när växter och allt är på plats...

    Har tittat på MASSOR av teknik.
    Nu till frågan:
    Vad gynnar mina kommande invånare innanför glaset bäst (utan att ruinera mig alldeles...om det går att undvika)?
    Vill hellre ha grejor som funkar riktigt bra än att stå med billigt skit som gör ett dåligt jobb!

    Jag har uppfattat det som att Eheim är bäst och att ytterfilter är bättre än innerfilter... Vill dock helst ha innerfilter både för att slippa logistiken utanför tanken och ev läckage.
    Eheims: http://www.zooplus.se/shop/akvarium/...n_eheim/338755
    verkar blåsa bort fisken. Ändå vill jag ju ha rent vatten! Gärna 1200l/h...eller är det överdrivet?
    Tittade på denna: http://www.zooplus.se/shop/akvarium/...n_tetra/278714
    Tänkte då -IN 1000
    Låter bra med att det filtrerar akvarievattnet mekanisk, biologiskt och kemisk. Ser dock ut att hålla några veckor bara...

    CO2 måste man tydligen tillsätta. Tittade på denna: http://www.us-aquaristikshop.com/co2...-set-16va.html
    som rekommenderades av någon insatt här på forumet.

    Det finns ju galet mkt att välja på!
    ...och så mycket som kan gå fel...

    Frågor i sammanfattning:

    Hur mycket grejer behöver jag för att alla invånare ska må bra?
    Vilket filter rekommenderar du och varför?
    Är det vettigt att köpa det begagnat?
    Vilken CO2-utrustning rekommenderar du och varför?
    Var/hur kan jag få tag på den utrustning du rekommenderar (om du vet det)?
    Kommer du på något mer jag behöver tänka på innan jag börjar köpa grejer?


    Vill INTE köpa något som jag (eller mina fiskar/växter/räkor/sniglar) ångrar!!!

    Tacksam för er hjälp!!!

    Mvh

    Nybörjaren
  • HeidiH
    • October 2014
    • 629

    #2
    Ska man ha växtkar kam CO2 vara bra. Jag har aquael 1500 i mitt 200 liters. Ställbart flöde. Tycker det är ett helt okej filter.

    Kommentar

    • Faltaren
      • July 2005
      • 1453

      #3
      Du får för liten filteryta med innerfilter. Kör ytterfilter. Eheim är bra och tysta. Kört dem i många år. Bra service med.
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

      Kommentar

      • LightDisciple
        • April 2015
        • 162

        #4
        Ursprungligen postat av HeidiH
        Ska man ha växtkar kam CO2 vara bra. Jag har aquael 1500 i mitt 200 liters. Ställbart flöde. Tycker det är ett helt okej filter.
        Tack HeidiH!
        Den sak jag kolla upp!

        Kommentar

        • LightDisciple
          • April 2015
          • 162

          #5
          Ursprungligen postat av Faltaren
          Du får för liten filteryta med innerfilter. Kör ytterfilter. Eheim är bra och tysta. Kört dem i många år. Bra service med.
          Tack Faltaren!

          Eheim har massor att välja på! Vilken genomströmning behövs till de fiskar jag funderar på som invånare i tanken? Ska man ha filter, biologiskt, en kombo eller något annat? Går det att justera genomströmningen på filtren...
          Mycket frågor blir det...

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13130

            #6
            Du bör inte ha så strömt till fjärilsciklider och tetror, de vill ha det lugnt. Jag kör en liten aquarium system cirkulationspump som jag satt ett pvc-rör på, med massa borrade hål i, täppt till röret i botten och sen trätt på en grov blå matta som är 10x10x15 cm och det ger väldigt bra biologisk filtrering och kan köras i år utan att behöva rengöras. Jag har lagt det på botten i ena hörnet och lagt lite sten över det så att det inte syns. Tycker du ska göra nåt liknande för det filter du köper färdiga är undermåliga.

            Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
            Senast redigerad av åheim; 16 April 2015, 16:30.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • LightDisciple
              • April 2015
              • 162

              #7
              Tack Åheim!

              Dessvärre förstår jag inte riktigt...

              Har aldrig haft ett akvarium och vet inte riktigt säkert vad en cirkulationspump, pvc-rör eller blå matta är...
              Är det en cirkulationspump en "vanlig" pump/filter som man sätter en "vanlig" slang på till ett rör med ett filter (till en "vanlig" pump/filter som man skär i själv) omkring sig för att slippa vattenströmmen i vattnet?

              Vill ju förstås att fiskar och räkor ska ha det bra!

              Kommentar

              • LightDisciple
                • April 2015
                • 162

                #8
                Ursprungligen postat av åheim
                Du bör inte ha så strömt till fjärilsciklider och tetror, de vill ha det lugnt. ... det filter du köper färdiga är undermåliga.

                Är alla färdigköpta filter undermåliga?
                Vad är det som saknas...så jag vet vad jag eftersträvar?

                https://www.youtube.com/watch?v=vZBY91ikm7c
                Kanonfint akvarium!!!

                Kommentar

                • Xul
                  • January 2007
                  • 709

                  #9
                  Ursprungligen postat av LightDisciple
                  Tack Faltaren!

                  Eheim har massor att välja på! Vilken genomströmning behövs till de fiskar jag funderar på som invånare i tanken? Ska man ha filter, biologiskt, en kombo eller något annat? Går det att justera genomströmningen på filtren...
                  Mycket frågor blir det...
                  Innerfilters genomströmning sköter du med bytena, de bruka klegga igen efter en månad eller fortare, skulle kunna tänka mig två innefilter i ett 160 L kar som du rengör vid olika tillfällen.Jag väljer ytterfilter för att det ser bättre ut i tanken. jag ser inga tekniska problem med innerfilter bara att man kanske bör köra den i sterio. Vill inte ha två lådor där. Filtrenas genomströmning ger bara en fingervisning hur turbulent det blir, det kan ändras med olika sorter utblås.

                  Ytterfilter kan regleras antingen med kran eller finare material i filtret.

                  Alla filter blir biologiska då de samlar upp skit och vatten strömmar igenom, det går inte att helt kategorisera detta.

                  "Blå matta" menas en grovmaskig plastmatta för filtrering, den kan var grå eller grön ibland.

                  Doppvärmare kan du behöva men är oftast ej nödvändigt, har du huv med hygglig belysning och jämn innetemperatur på över 22 gr får du säkert 25 gr i akvariet (vilket kan vara gränsfall för vissa arter). Ett 25 w räcker oftast om du vill ändå vill skaffa ett. Rekommendationerna som finns (på paketen) verkar vara förlegade för dåligt uppvärmda rum och kanske öppna akvarien utan huv. Tänk istället eller så här, klarar akvariet av det om den hänger sig? Eheim rekommenderar tex 125 w för 160 L? Om den hänger sig dör troligtvis fisken, heller två 50 w i så fall.

                  Kommentar

                  • Xul
                    • January 2007
                    • 709

                    #10
                    PS innefilter har en fördel förutom det där med slangar, om strömmen går blir de ej aneroba, dvs syrefattiga och börjar bilda svavelväte. men jag har ett akvarium på jobbet en nanokub på 30 L där ett tetratec 800 har varit kopplat till ljuset i över 6 år utan problem så jag vet inte. Märkte det först förra året att jag hade kopplat fel.

                    Det var fruktansvärt bra blås i det från början men det har satt sig nu, gör nog rent det när jag byter kontor om 4 år eller så.
                    Senast redigerad av Xul; 18 April 2015, 22:07.

                    Kommentar

                    • LightDisciple
                      • April 2015
                      • 162

                      #11
                      Ursprungligen postat av Xul
                      jag ser inga tekniska problem med innerfilter bara att man kanske bör köra den i sterio. Vill inte ha två lådor där. Filtrenas genomströmning ger bara en fingervisning hur turbulent det blir, det kan ändras med olika sorter utblås.

                      Ytterfilter kan regleras antingen med kran eller finare material i filtret.
                      Om nu räkorna och de Bolivianska fjäriscikliderna vill ha lugnt vatten, utan så mycket genomströmning. Hur stark ska pumpen vara?
                      Är det bäst att ha två, en på vardera kortsida då?
                      Om jag bygger en själv enligt åheims förslag tidigare i tråden, behöver jag ha två stycken då? Hur starka ska pumarna i så fall vara?
                      Ska de placeras vid botten så som åheim har gjort eller vid ytan för att få mer syre?

                      Kommentar

                      • LightDisciple
                        • April 2015
                        • 162

                        #12
                        Ursprungligen postat av Xul
                        Doppvärmare kan du behöva men är oftast ej nödvändigt, har du huv med hygglig belysning och jämn innetemperatur på över 22 gr får du säkert 25 gr i akvariet (vilket kan vara gränsfall för vissa arter). Ett 25 w räcker oftast om du vill ändå vill skaffa ett. Rekommendationerna som finns (på paketen) verkar vara förlegade för dåligt uppvärmda rum och kanske öppna akvarien utan huv. Tänk istället eller så här, klarar akvariet av det om den hänger sig? Eheim rekommenderar tex 125 w för 160 L? Om den hänger sig dör troligtvis fisken, heller två 50 w i så fall.
                        Har har nog friska 15 grader hos mig på vinternätterna och galet varmt på sommardagarna...
                        Inte särskilt fiskvänligt...
                        Ska tänka på att två små, både med doppvärmare och filter, är bättre än en!

                        Blev alldeles lättad av tanken på att ha två innerfilter! Hoppas mina invånare får bättre överlevnadschanser av det! (Ju mer jag förkovrar mig desto mer maktlös/orolig känner jag mig inför allt som kan gå fel...)
                        Tack för tipset!

                        Kommentar

                        • LightDisciple
                          • April 2015
                          • 162

                          #13
                          Tänkte också på det här med insuget till filtret (oavsett om jag bygger eget eller köper/använder det som följde med akvariet). Räkyngel (och fiskyngel?) måste skyddas från att sugas in, har jag läst. Man ska sätta ett finmaskigt nät över insuget..men det stod inte hur man fixar det, vad för typ av nät man ska ha osv.

                          Någon som vet?
                          Senast redigerad av LightDisciple; 19 April 2015, 19:30. Anledning: Stavfel som bildade ett helt annat ord.

                          Kommentar

                          • LightDisciple
                            • April 2015
                            • 162

                            #14
                            Är filtret vid hemmabygge en del in eller utsuget?
                            Är det säkert för räklingar med storlek "fin" på filtermattan?
                            Kan man använda filtret som insug, så man slipper ha ett nät över insuget (för att inte dra in räkyngel).

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13130

                              #15
                              Ursprungligen postat av LightDisciple
                              Är filtret vid hemmabygge en del in eller utsuget?
                              Är det säkert för räklingar med storlek "fin" på filtermattan?
                              Kan man använda filtret som insug, så man slipper ha ett nät över insuget (för att inte dra in räkyngel).
                              Ja hela mattan fungerar som insug och är räksäkert.

                              Detta behövs för att bygga:
                              pv-rör 16mm http://www.clasohlson.com/se/VP-rör/...erCookie=false

                              Pump http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=286&page=1

                              Filtermatta http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=888&page=1

                              Bara att såga till röret till önskad längd, tejpa igen ena änden med eltejp, borra mängder med små hål i röret, värma den öppna änden på röret med en tändare sen kränga på röret på insuget på pumpen.

                              Filtermattan skär du till önskad storlek med stor kniv, typ 10x10x?cm, sen skär du ett kryss ner genom mattan och trär sen på mattan på pv-röret, eller med andra ord, trycker ner röret i mattan KLART

                              Sen kan du bara lägga det på botten eller hur du vill ha det... Jag har sen en slangbit på utblåset på pumpen för att få upp utblåset närmare ytan!

                              Detta filter är ypperligt för räkor som gillar att gå och plocka mat som fastnar på filtermattan
                              Senast redigerad av åheim; 19 April 2015, 20:51.
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              Arbetssätt...