Uppstart av akvarium, tänker jag rätt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tigersoul
    • March 2015
    • 34

    Uppstart av akvarium, tänker jag rätt?

    Startat upp en 180l balja precis. Det finns vatten o grus med filter o ljus igång, ingenting annat. Jag har tänkt mig ett kar med plastväxter då jag vill ha lite "spejsiga" färger med mera. Mycket är beställt från ebay o kommer dyka upp först om 4 veckor DÄRIBLAND doppvärmare (ja jag vet, men jag är snål).

    Nu till frågan med uppstarten av akvariet. Ingen fisk finns ju där ännu o därmed ingen kultur på gång. Målet är slöstjärtar/guldfiskar bland med lite annat skoj, dock en sak i taget. Är det en klok tanke att slänga säg 2 slöjstjärtar i karet så att det bildas lite kultur under tiden jag väntar på tillbehören? Vad jag vet (rätta mig om jag har fel) så är de firrarna inte så kinkiga med varken växter eller värme. De kommer ju dock då sedan få tillvänjas med lite varmare vatten när prylarna rullat in.

    Smart tidsbesparing eller dumt?
  • BrigTSD
    • February 2015
    • 131

    #2
    Står akvariet i normal rumstemperatur (~20C) så borde det inte vara några problem med slöjstjärtar. Det är bara att starta upp som vanligt. Men fyll inte på med för kallt vatten då du gör vattenbyten.

    Kommentar

    • Jonin
      • April 2015
      • 5

      #3
      Du borde iaf skaffa dig några riktiga växter. Det gynnar bara vattnet och fiskarna.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Vet inte vilka tillbehör du väntar på. Du nämner doppvärmare men en sådan behövs ju knappast till slöjstjärtar
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • BrigTSD
          • February 2015
          • 131

          #5
          Ursprungligen postat av Jonin
          Du borde iaf skaffa dig några riktiga växter. Det gynnar bara vattnet och fiskarna.
          Det går utmärkt att köra på utan växter i akvariet (om man vill). Växter är inte en nödvändighet för att uppnå rätt vattenvärden.

          Vill man ha inspiration på växtfria akvarier kan man googla runt bland de som håller afrikanska ciklider.

          Kommentar

          • tigersoul
            • March 2015
            • 34

            #6
            Tackar för svar gott folk! Ja jag har tänkt ha plastväxter som sagt då jag vill ha lite spejsiga färger på dem och även undvika arbetet med att hålla växter i liv. Tillbehören jag väntar på är förutom doppvärmare och plastväxter främst dekoration och lite tillbehör som är bra att ha vid rengöring och dylikt. Byta lite vatten o göra rent filter kan jag dock göra utan dessa så några veckor med firrar innan ska inte vara något problem.

            Nu fick jag dock ett annat problem. När jag fyllt karet och startade upp hade jag en vit dimma, vilket inte är så konstigt med nytt grus, men nu 2.5 dygn efter starten så finns det fortfarande kvar ett mjölk-i-vatten-liknande utseende på vattnet. Det har blivit bättre mot hur det var från start, men det känns som att det inte händer så mycket mer nu. Misstänker att jag kanske inte sköljde gruset nog. I övrigt vet jag inte vad det kan komma från. Filtermaterialet är beggat, om nu det kan ha innehållit något.

            EDIT: efter lite googlande och sökande på forumet antar jag att det kommer ge sig. Blivit ännu bättre nu, fortf lite kvar, men det närmar sig.
            Senast redigerad av tigersoul; 03 April 2015, 17:29.

            Kommentar

            Arbetssätt...