Fattig med filtermaterialdilemma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Plurret
    • March 2015
    • 23

    Fattig med filtermaterialdilemma

    Hej på er!
    Går rakt på sak - finns det något enda filter nu för tiden som BARA har filtervadd som reningsmaterial?

    Det ska alltså inte vara med kol, inte specialcylindrar x3 stycken á 60 kr/styck som ska bytas var 6:e vecka, inget substrat som äter upp hela kassan varje gång dom måste bytas. Jag har inte råd med detta!
    Alltså, vanligt enkelt fint vadd som man tryckte ner i behållaren.

    Det ska passa ett Nano på ca 20 liter.
    I så fall, vad heter modellen?
  • stefanr72
    • November 2010
    • 1028

    #2
    Luft eller motorfilter?

    Kommentar

    • Plurret
      • March 2015
      • 23

      #3
      Ursprungligen postat av stefanr72
      Luft eller motorfilter?
      Ett tyst motorfilter, helst hörn.

      Kommentar

      • Jesper Broman
        • November 2012
        • 3445

        #4
        Fast om du köper ett bra filter så håller ju filtermaterialet länge. Jag har filtermatta i mina filter som har hållit i tre år nu. Ett fluval 3 innerfilter har jag haft med samma filtermatta i jag vet inte hur många år.

        Däremot så får man ju göra ren filtermattan ibland. Men bara för att den skulle korka igen så betyder ju inte det att man måste köpa ny

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av Plurret
          Hej på er!
          Går rakt på sak - finns det något enda filter nu för tiden som BARA har filtervadd som reningsmaterial?

          Det ska alltså inte vara med kol, inte specialcylindrar x3 stycken á 60 kr/styck som ska bytas var 6:e vecka, inget substrat som äter upp hela kassan varje gång dom måste bytas. Jag har inte råd med detta!
          Alltså, vanligt enkelt fint vadd som man tryckte ner i behållaren.

          Det ska passa ett Nano på ca 20 liter.
          I så fall, vad heter modellen?
          Förstår inte vad du menar. Vanlig filtervadd använde man ju förr men det slutade man ju med för att det så snabbt blev skitigt och att det ofta måste bytas ut. T.ex. Filtervadd som Jesper nämner kan man ju använda mycket längre.

          Men vill du ha ett sämre filtermaterial så kan man väl använda filtervadd i de flesta filter.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Plurret
            • March 2015
            • 23

            #6
            Ursprungligen postat av Jesper Broman
            Fast om du köper ett bra filter så håller ju filtermaterialet länge. Jag har filtermatta i mina filter som har hållit i tre år nu. Ett fluval 3 innerfilter har jag haft med samma filtermatta i jag vet inte hur många år.

            Däremot så får man ju göra ren filtermattan ibland. Men bara för att den skulle korka igen så betyder ju inte det att man måste köpa ny
            Ett Fluval 1 Plus med filtermatta/filterpatron blir perfekt! Tack ska du ha för tipset!

            Kommentar

            • Plurret
              • March 2015
              • 23

              #7
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Förstår inte vad du menar. Vanlig filtervadd använde man ju förr men det slutade man ju med för att det så snabbt blev skitigt och att det ofta måste bytas ut. T.ex. Filtervadd som Jesper nämner kan man ju använda mycket längre.

              Men vill du ha ett sämre filtermaterial så kan man väl använda filtervadd i de flesta filter.
              Ja, det är en klar nackdel och inte helt optimalt, men kändes ändå värt det. Men så fick jag ju tipset om Fluval 1 här och det erbjuder så nära ett enkelt filtersystem man kan komma (och billigt).

              Kommentar

              • nima.m
                • June 2014
                • 12

                #8
                Du ville ju ha den för nano akvarium så jag rekommenderar ett hangout filtet och sen stoppa i den vad du vill.
                Aquaclear har ett jätta bra sånt och är tyst också

                Kommentar

                Arbetssätt...