54 l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • plutt78
    • March 2015
    • 4

    54 l

    Hej hur många fiskar rekommenderas att ha i ett 54 l akvarium?
    totalt alltså...tjing.😉
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Beror helt på vilka fiskar det handlar om, storlek, beteende, och så vidare.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • plutt78
      • March 2015
      • 4

      #3
      Platy, guppys, molly, malar och dvärggurami...tetra

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Dvärggurami är rätt känsliga, och hanarna kan vara mycket aggressiva mot honorna, så jag tycker nästan att 54 liter är lite litet, men det kanske funkar, med mycket växter och gömställen. Malar finns det en uppsjö av, och många arter går inte alls att hålla i små kar. Men mindre malar, som mindre Corydoras, kan du ha en liten grupp av. Några guppy kan du ha, men de blir ju fler. Molly känns karet lite för litet för. Mindre tetror kan du kanske ha ett 10-tal.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • plusskenford
          • August 2011
          • 252

          #5
          Jag skulle rekommendera rasboro galaxy ursäkta stavningen men tror dom heter något sådant trevligt fisk faktiskt eller kanske någon sort av Killi fisk också häftiga ?

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Ja, galaxyn är fin Men den är faktiskt en danio, trots sitt populärnamn, galaxyrasbora.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • plusskenford
              • August 2011
              • 252

              #7
              Det kanske den är tack för rättelsen

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Ursprungligen postat av plusskenford
                Det kanske den är tack för rättelsen
                Tja, var väl mer ett påpekande än en rättelse Eftersom den av nå'n anledning kallas galaxyrasbora så är det nog inte så konstigt om många tror att det är en rasbora. Men det latinska namnet är ju Danio. Hur som helst, kan rekommendera den till ett 54-liters, och varför inte en grupp små Corydoras, som pygmaeus, hastatus, eller habrosus. Nå'n fredlig dvärgciklid kan säkert funka också.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • plusskenford
                  • August 2011
                  • 252

                  #9
                  Alltid lär man sig något nytt corydoras sterbai har jag väldigt aktiva om dom är många. Men måste fråga, räcker 50 liters balja till dom? tänker på ytan i botten. Eller är jag kanske för daltig

                  Kommentar

                  • plusskenford
                    • August 2011
                    • 252

                    #10
                    Nu menar jag generellt alla corydoras !

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      I ett 54-liters passar det nog bättre med de mindre Corydorasarterna, som dem jag räknade upp. De något större funkar kanske, men då får man nog inte plats med lika många.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Ken Olofsson
                        • November 2006
                        • 8014

                        #12
                        Det brukar vara lite halvpoppis att ha levandefödare i små sällskapskar.

                        Ex Platy, Molly, Svärdbärare, guppys och andra intressanta saker.

                        Dock är det ett par tre saker man skall tänka på när det gäller denna gruppen.


                        För det första, de är översexuella. Många av arterna korsar sig med varandra.
                        Ex Platys och svärdbärarna pippar hej vilt med varandra.

                        För det andra, några av arterna blir faktiskt ganska stora och är direkt olämpliga för små kar. Exempelvis Svärdbärare och Mollys behöver klart större.

                        För det tredje.....de formligen sprutar ut yngel. Det är ofta det blir överbefolkat. Så man bör tänka igenom vart man skall göra av yngel, alternativt se till att man har något som gillar att tugga yngel.
                        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                        Kommentar

                        • plutt78
                          • March 2015
                          • 4

                          #13
                          Jag har ju då bara hanar...alla mår jättebra, men börjar tänka på om inte jag skulle ha honor med men vill inte över befolka. ..��

                          Kommentar

                          • plutt78
                            • March 2015
                            • 4

                            #14
                            Ok...verkar ha lite högt kh och pH vad göra?

                            Kommentar

                            • Tobbe R
                              • May 2009
                              • 654

                              #15
                              Ursprungligen postat av plutt78
                              Ok...verkar ha lite högt kh och pH vad göra?
                              Inget, du har sannolikt inte för högt KH eller pH. Sluta mäta, då sover man bättre på nätterna.

                              Tobbe
                              Senast redigerad av Tobbe R; 22 March 2015, 15:40.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...