Hjälp mig att skaffa ett akvarium!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hawelka
    • March 2015
    • 6

    Hjälp mig att skaffa ett akvarium!

    Hej på er!

    I framtiden så kommer ni få lära mig att ta hand om en guldfisk eller två.
    Men vi börjar med vilket akvarium jag skall köpa och vad jag behöver ha till detta (jag är helt färsk).
    Har kollat på två stycken olika.

    1.


    2.


    Nr 1; är det komplett? Vad behöver jag köpa till utöver bottenmaterial, växter och fisk? Funkar produkterna man får med eller är det rent skit? Kommer det att funka i framtiden?

    Nr 2; bara ett akvarium vad jag kan se... vad behöver jag köpa till (så att det räcker och eventuellt blir över). Vad kan ni rekommendera för produkter som har ett bra pris?

    Mitt mål:
    Skulle vilja ha 2-3 stycken abborrar men funderar på om man skall börja lugnt och försiktigt med 1-3 stycken guldfiskar. Kan man ha en eller måste det vara fler? Jag menar visst, skålen och guldfisken är väl standard men jag VET inte!

    Om jag börjar med 1-3 guldfiskar och vill byta i framtiden. Är det krångligt, ska jag förbereda och försöka på abborrar direkt? Ni kan säkert det här med miljöerna, värden och dylikt.
    Hur ofta kommer jag behöva städa akvariet och hur går man tillväga? Byte av vatten? Om det inte framgick så vill jag helst inte anstränga mig så mycket med skötsel. Så de olika alternativen jag gav, vad är bäst. Hur mycket innebär det?

    Hoppas någon har tid och lust att svara! Finns det bättre akvarium där ute som jag missat? Det är trots allt mycket pengar, men jag vill ha något "stort". Absolut minst 150x50x50, helst 200x100x100
    Med vänlig hälsning.
  • simpson
    • July 2012
    • 666

    #2
    Ursprungligen postat av Hawelka
    Hej på er!

    I framtiden så kommer ni få lära mig att ta hand om en guldfisk eller två.
    Men vi börjar med vilket akvarium jag skall köpa och vad jag behöver ha till detta (jag är helt färsk).
    Har kollat på två stycken olika.

    1.


    2.


    Nr 1; är det komplett? Vad behöver jag köpa till utöver bottenmaterial, växter och fisk? Funkar produkterna man får med eller är det rent skit? Kommer det att funka i framtiden?

    Nr 2; bara ett akvarium vad jag kan se... vad behöver jag köpa till (så att det räcker och eventuellt blir över). Vad kan ni rekommendera för produkter som har ett bra pris?

    Mitt mål:
    Skulle vilja ha 2-3 stycken abborrar men funderar på om man skall börja lugnt och försiktigt med 1-3 stycken guldfiskar. Kan man ha en eller måste det vara fler? Jag menar visst, skålen och guldfisken är väl standard men jag VET inte!

    Om jag börjar med 1-3 guldfiskar och vill byta i framtiden. Är det krångligt, ska jag förbereda och försöka på abborrar direkt? Ni kan säkert det här med miljöerna, värden och dylikt.
    Hur ofta kommer jag behöva städa akvariet och hur går man tillväga? Byte av vatten? Om det inte framgick så vill jag helst inte anstränga mig så mycket med skötsel. Så de olika alternativen jag gav, vad är bäst. Hur mycket innebär det?

    Hoppas någon har tid och lust att svara! Finns det bättre akvarium där ute som jag missat? Det är trots allt mycket pengar, men jag vill ha något "stort". Absolut minst 150x50x50, helst 200x100x100
    Med vänlig hälsning.
    Det finns en hel del intressanta trådar om denna webshop, om det är relevant får du väl bilda dig en egen uppfattning om...







    Kommentar

    • Jesper Broman
      • November 2012
      • 3445

      #3
      Nu misstänker jag att TS la upp dessa länkar som exempel, men visst är det relevant att varna för denna sajt.

      Mitt första tips är att klicka på artiklar uppe i menyn, välj sedan inkoppning/akv.start. där får du mycket bra info hur du kör igång ett akvarium.
      Mark II har jag ingen erfarenhet av så där vet jag inte vad som följer med akvariet.
      Men Juwelakvariet är komplett med värmare, ljus och filter. Sen hänger det ju på vad du väljer för fisk om detta filter räcker till. Väljer du guldfisk så skulle jag rekommendera att även ha något ytterfilter till då det är en fisk som skitar ned mycket.

      Men börja med att läsa artiklar så vet du mer sen vad du ska fråga om.
      Lycka till

      Kommentar

      • Hawelka
        • March 2015
        • 6

        #4
        Ursprungligen postat av Jesper Broman
        Nu misstänker jag att TS la upp dessa länkar som exempel, men visst är det relevant att varna för denna sajt.

        Mitt första tips är att klicka på artiklar uppe i menyn, välj sedan inkoppning/akv.start. där får du mycket bra info hur du kör igång ett akvarium.
        Mark II har jag ingen erfarenhet av så där vet jag inte vad som följer med akvariet.
        Men Juwelakvariet är komplett med värmare, ljus och filter. Sen hänger det ju på vad du väljer för fisk om detta filter räcker till. Väljer du guldfisk så skulle jag rekommendera att även ha något ytterfilter till då det är en fisk som skitar ned mycket.

        Men börja med att läsa artiklar så vet du mer sen vad du ska fråga om.
        Lycka till
        Tack så mycket för infon Jesper och simpson, låter bli att handla från den sidan.
        Hur mycket jobb är det generellt med ett akvarium? Om jag köper ett akvarium på +450 liter och 2st guldfiskar, hur grisigt kommer det att bli. Ingen aning om vilken värme de måste ha, antar att det kanske håller sig renare om det är svalt? Är det renare med två stycken abborrar i längden?

        - Står inte i solljus.
        - Matar inte så att det finns kvar på botten.
        - Vad mer behöver man tänka på och hur OFTA måste man byta vatten i ett sådant akvarium? Hur mycket vatten behöver bytas? Kommer man behöva tvätta glaset på insidan och göra massa andra saker eller håller det sig rent med hjälp av utrustningen? Skulle verkligen uppskatta svar så man inte får reda på att man måste byta en viss mängd vatten dagligen eller varannan dag.

        EDIT:
        Glömde en stor fråga, behöver man någonsin tömma hela skiten och göra rent växter och byta bottenmaterialet/tvätta det...? Eller är det något man gör i samband med större föränding, typ inredning/fiskar osv.

        Kommentar

        • HWH
          • March 2013
          • 2310

          #5
          Hur ofta och hur mycket vatten du behöver byta beror på hur mycket fisk du har i och hur mycket du matar kort sagt. Men räkna med att byta vatten varannan vecka och då 30-50%. Då skrapar man också alger. Sedan måste fiskarna få mat i stort sett varje dag. Men man behöver aldrig tömma karet och rengöra allt om man inte har otur och får någon sjukdom. Och bra att du satsar på ett stort kar på en gång. Det är lättare att sköta än ett litet.
          /Helena,
          Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

          Kommentar

          • Hawelka
            • March 2015
            • 6

            #6
            Ursprungligen postat av HWH
            Hur ofta och hur mycket vatten du behöver byta beror på hur mycket fisk du har i och hur mycket du matar kort sagt. Men räkna med att byta vatten varannan vecka och då 30-50%. Då skrapar man också alger. Sedan måste fiskarna få mat i stort sett varje dag. Men man behöver aldrig tömma karet och rengöra allt om man inte har otur och får någon sjukdom. Och bra att du satsar på ett stort kar på en gång. Det är lättare att sköta än ett litet.
            Fuck, man måste alltså byta 180 liter vatten (40%) varannan helg för ett akvarium på 450 liter och två guldfiskar

            Om man har ett 100 liters akvarium och 2 guldfiskar, hur ofta behöver man byta vattnet då (30-50%) :P
            En sak till, hur går ni tillväga när ni byter vattnet? Kan se mig själv med en hink...

            Med vänlig hälsning.

            Kommentar

            • HWH
              • March 2013
              • 2310

              #7
              Tja vi byter ca 2000 liter varannan vecka. Både tömmer och fyller med slang.

              2 guldfiskar kan vara små och du behöver byta mindre, eller stor och då behöver du byta mer.
              /Helena,
              Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

              Kommentar

              • Mr Woods
                • March 2013
                • 3409

                #8
                Akvastabil är riktiga grejer!
                Kolla in detta som är förberett för en sump inuti möbeln! Helfränt tycker jag!
                http://www.akvastabil.dk/index.php/e...ark-2-saltvand

                Kommentar

                • Hawelka
                  • March 2015
                  • 6

                  #9
                  Ursprungligen postat av HWH
                  Tja vi byter ca 2000 liter varannan vecka. Både tömmer och fyller med slang.

                  2 guldfiskar kan vara små och du behöver byta mindre, eller stor och då behöver du byta mer.
                  Tack så mycket för vettiga svar!

                  Kommentar

                  • Hawelka
                    • March 2015
                    • 6

                    #10
                    Ursprungligen postat av Mr Woods
                    Akvastabil är riktiga grejer!
                    Kolla in detta som är förberett för en sump inuti möbeln! Helfränt tycker jag!
                    http://www.akvastabil.dk/index.php/e...ark-2-saltvand
                    Smart byggt! Jag gillar tyvärr inte utséendet och det kostar en hel del

                    Mvh

                    Kommentar

                    Arbetssätt...