Hjälp med att hitta nanokar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kewin
    • March 2015
    • 7

    Hjälp med att hitta nanokar

    Hejsan, är inte helt säker om detta är rätt ställe att skriva men annars är det bara och flytta inlägget!

    Har för ett tag sedan köpt ett Dennerle Scaper's tank 50l men tyvärr var det endast glassplitter i lådan när den kom fram Jag undrar nu om det går att få tag på detta kar i Sverige? Bor i Uppsala. Eventuellt ett annat liknande kar till storleken. Antingen ska det vara helt i glas eller vitt. Karet får maximalt vara 59*39 cm Höjden spelar ingen större roll men tänkte ha en hel del växter i samt räkor och mindre fiskar. Har filtret samt lampan som följer med Scaper's kitet så kunde ju vara schyst om man kunde använda dessa! Täckglas eller heltäckande ramp är ett måste. Kan beställa från nätet men blir helst fri från det , transportmedel består tyvärr av buss eller cykel då man är student.
  • LS10
    • November 2010
    • 258

    #2
    Vad tråkigt att du fick ett trasigt akvarium! Jag har själv sneglat på det akvariet, tycker de är jätte fina. Har tidigare beställt ett 20 liters Dennerle från Tyskland och mitt kom som tur fram helt.

    Måste akvariet ha rundat hörn? I så fall tror jag bara det Aquatic Nature med märket Cocoon som har liknande akvarium.
    Annars skulle jag ta och beställa ett helglasakvarium, så kan du få exakt de mått du vill ha. Vill du ha ett extrasnyggt akvarium så kan du alltid beställa glas i optiwhite.

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      #3
      Mig veterligen går det inte att köpa Dennerles kar i Sverige.
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Kewin
        • March 2015
        • 7

        #4
        Måste och måste, det behöver ju inte vara rundade hörn men kände mig sugen på att testa. Ser ju riktigt snyggt ut på bilder iaf! Har kollat på Aquatic Nature men vill gärna ha minst 40 liter vilket Cocoon 7 iofs har och skulle fungera men hittar ingen återförsäljare av just cocoon 7? Har kollat på att beställa ett måttbestämt akvarium men inte riktigt hittat något bra ställe att köpa ifrån. Gör optiwhite stor skillnad?

        Riktigt synd att det inte finns en återförsäljare av Dennerle i Sverige tycker jag. Nåja kanske blir att beställa ett från aquaristic.net och hoppas på att det inte är glassplitter i nästa låda?

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Aquatic Nature representeras i Sverige av grossisten Dogman www.dogman.se och de är en av Sveriges största grossister och de säljer till de flesta affärer i Sverige. På deras hemsida kan du söka efter butiker.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • HWH
            • March 2013
            • 2310

            #6
            Men kunde du inte reklamera på det transportskadade karet?
            /Helena,
            Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

            Kommentar

            • Kewin
              • March 2015
              • 7

              #7
              Okej tack har skickat iväg ett mail till grizzly zoo, tror att dem har dogman!

              Jodå fick pengarna tillbaka för karet, skulle haft ett nytt men de har inga kvar i lager och det kan ta flera veckor innan dem får in det igen.

              Kommentar

              • olof b
                • March 2005
                • 262

                #8
                Dennerle och Aquatic Nature Cocoon akvarierna är exakt samma då det gäller kuberna men inte för de rektangulära akvarierna. Du kan beställa enbart akvariet från Tyskland men frakten kostar en slant:



                mvh

                Olof
                Malmö Lund Cycle Chic:
                http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                Kommentar

                • Kewin
                  • March 2015
                  • 7

                  #9
                  Blev samma paket från Zooplus, super service förra gången så får hoppas att det kommer i ett stycke den här gången! Valde att ta transport med GLS/Schenker den här gången undrar om dem är mer försiktiga? Kan eventuellt ha varit postgubben som slängt paketet upp och ner sist när han burit 25kg uppför 4 trappor Var iaf glassplitter på silikonet hela vägen runt så lådan kan ju inte ha varit vänd åt rätt håll hela tiden..

                  Tror nog nästa kar blir från aquaristic, men hoppas då på en modell aningen större Nåja får fortsätta drömma tills man hittat lite mer permanent boende, inte kul att flytta ett 500-700 liters kar upp och ner för alla trappor.

                  Har förresten en annan fråga angående huruvida Uppsala akvarieförening är värd att vara med i? Kanske ska ställa den frågan i ett annat ämne?

                  Tusen tack för hjälpen!

                  Kommentar

                  • Plurret
                    • March 2015
                    • 23

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kewin
                    Blev samma paket från Zooplus, super service förra gången så får hoppas att det kommer i ett stycke den här gången! Valde att ta transport med GLS/Schenker den här gången undrar om dem är mer försiktiga? Kan eventuellt ha varit postgubben som slängt paketet upp och ner sist när han burit 25kg uppför 4 trappor Var iaf glassplitter på silikonet hela vägen runt så lådan kan ju inte ha varit vänd åt rätt håll hela tiden..

                    Tror nog nästa kar blir från aquaristic, men hoppas då på en modell aningen större Nåja får fortsätta drömma tills man hittat lite mer permanent boende, inte kul att flytta ett 500-700 liters kar upp och ner för alla trappor.

                    Har förresten en annan fråga angående huruvida Uppsala akvarieförening är värd att vara med i? Kanske ska ställa den frågan i ett annat ämne?

                    Tusen tack för hjälpen!
                    Tänkte också beställa ett från Zooplus med GLS/Schenker!!! Har sidan framme och är precis på väg att betala, men jag har slängt ut en fråga här angående filtret.
                    Om jag ska använda det filter som följer med lär det bli svårt att hitta reningsmaterial - vet du vart man gör det?
                    Det finns inte på deras sida att köpa heller.

                    Du kan väl berätta mer om det när du fått hem det. Hur lång tid tog det? Var det packeterat med något ytteremballage som skyddade?

                    Kommentar

                    • Jonin
                      • April 2015
                      • 5

                      #11
                      Definitivt ska du ha ett Fluval Edge. Dem finns i 23 och 46 liter. Det ser ut som om karet svävar och eftersom det är glas på ovansidan kan man då se ner i karet och på firrarna. Effekten fås av att man fyller karet tills vattennivån i luckan överstiger nivån vid glaset som gör att karet blir betraktningsbart ifrån alla vinklar. Riktigt snyggt må jag säga! Köpte min för under två tusen kronor ifrån Herkules Zoo i Göteborg. Man får även med rejäla flaskor vattenberedningsmedel och bakteriekultur i kartongen. Ett mycket tystgående kar, bara man spolar rent filtret, filterhuset och pumpen ibland. (filtret ska inte spolas i kranvatten utan man kramar ur det i lite akvarievatten i en balja/hink och avlägsnar det som fastat på dess yta)



                      Kommentar

                      Arbetssätt...