Setup till min sötvattens sump?? Pirayor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • RedPiranha
    • May 2012
    • 29

    Setup till min sötvattens sump?? Pirayor

    Är väl än av få som kör sump i sötvatten men har börjat med det precis, skulle vilja ha förslag på lämplig filtersetup??? Det är ett artakvarium för små rödbukade pirayer i dagsläget!

    Har provkört karet i några veckor nu och kör med Juwel bioflow 8.0 och Sera siporax pro i sumpen, räcker detta eller behöver jag ha nått mer är frågan??? Ursäkta det röriga underskåpet men alla kablar och bröte är inte iordning än men det ska det bli inom kort

    Karet och setup:
    Kar: Akvastabil mark II, 225L + 65L sump
    Ljus: Zeetlight 6600, freshwater mode + weather simulation och sunrise
    Värme: Eheim 150W
    Pump: Tunze elektronisk med Single Controller och ljussensor
    Vattenpåfyllning: Tunze Osmolator
    backup: Tunze backup system, 12V / 30A blyacc

    Fisk: 9 stycken bestar tillfälligt också en giftig stingrocka Ja dom fightas ibland!!!








  • åheim
    • April 2006
    • 13131

    #2
    Jag skulle använda grov matta, hel eller klippt i kuber. Dina pirayor skulle behöva mycket mer skydd i form av rötter och svag belysning, de är ju inte så morska många gånger utan ganska ängsliga.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • KristianE
      • April 2012
      • 1443

      #3
      Som biologisk filtrering kör jag K1 i min sump. En moving bead konstruktion, då får du fruktansvärt mycket biologisk rening som aldrig sätter igen sig eller behövs rengöras.
      //Kristian
      Följ mitt 1440l SA projekt på
      http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

      Kommentar

      • RedPiranha
        • May 2012
        • 29

        #4
        Ursprungligen postat av åheim
        Jag skulle använda grov matta, hel eller klippt i kuber. Dina pirayor skulle behöva mycket mer skydd i form av rötter och svag belysning, de är ju inte så morska många gånger utan ganska ängsliga.
        Mer rötter är på G, angående belysningen är den missvisande på bilderna, delvis för att min Sony Z1 ljusförstärker bilden för mycket, och för att jag drog upp ljuset lite för att det skulle synas bättre kör väldigt dämpat och dom verkar gilla det, är inte skygga just nu och framme och simmar mycket

        Bild 3 på avrinningen beskriver ljuset mer exakt, det här gulaktiga och lite dunkelt ljus har jag dagtid
        Senast redigerad av RedPiranha; 08 March 2015, 06:24.

        Kommentar

        • RedPiranha
          • May 2012
          • 29

          #5
          Ursprungligen postat av KristianE
          Som biologisk filtrering kör jag K1 i min sump. En moving bead konstruktion, då får du fruktansvärt mycket biologisk rening som aldrig sätter igen sig eller behövs rengöras.
          K1 låter intressant, det jag kör nu Sera siporax pro är väl igentligen nått liknande??

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13131

            #6
            Ursprungligen postat av RedPiranha
            K1 låter intressant, det jag kör nu Sera siporax pro är väl igentligen nått liknande??
            Nej siporax är sintrat glas medan k1 är plast och som då kan virvla runt pga av sin låga vikt om du har cirkulation i filtret, sk moving bed filter.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • RedPiranha
              • May 2012
              • 29

              #7
              Ursprungligen postat av åheim
              Nej siporax är sintrat glas medan k1 är plast och som då kan virvla runt pga av sin låga vikt om du har cirkulation i filtret, sk moving bed filter.
              Okey får läsa på om detta

              Kommentar

              Arbetssätt...