slamsugning med retur till akvariumet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sp5n
    • November 2007
    • 2

    slamsugning med retur till akvariumet

    Hej

    Jag har funderat lite.. jag har ett 575 L akvarium som kanske har blivit lite missköt samtidigt så bytts vatten var 1-2 vecka ibland har man slöat.. det har fått följden att det är endel slam och skit på botten.

    Jag är intresserad av form av reningsverk som jag kan dammsuga slamsuga botten samtidigt som jag återvinner vattnet till akvariumet.. Jag har varit inne på bygga något själv med använda den slamhävert jag har kopplat till ett filter sen via pump åter till akvariumet men känns som hela paketet bygger mycket är det någon som har ide på färdig lösning eller är det till bygga själv?

    iden med det hela är att slamsuga botten för enkelt rensa filtret och inte bli av med sand och annat som finns på botten som man vill ha kvar samtidigt inte belasta mitt ytterfiltret.
  • flygrc
    • June 2006
    • 2755

    #2
    Välkommen till forumet.
    Jag slamsuger aldrig botten, anledningen är att jag skapat flödet i karet så mulmen följer med bak mot insugen på filtert.
    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
    Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

    Kommentar

    • patrik850
      • April 2014
      • 1

      #3
      404 - Allt du behöver till dina husdjur online & i butik hos djuraffären ZOO.se!

      Kommentar

      • HeidiH
        • October 2014
        • 629

        #4
        Men är väl bra att byta vatten i samma veva? Slamsuga och ser ersätta vattnet? Vattenbyte undkommer man ju ändå inte tänker jag.

        Kommentar

        • 72mm
          • January 2015
          • 33

          #5
          Jag tycker det låter som en bra ide. Jag har själv funderat på att bygga nått liknande. Har ett nano som jag inte trimmar växter i eftersom jag inte har något bra sätt att bli av med klippet. En akvarie-damsugare skulle vara en bra lösning.

          Jag skulle dock göra det som ett externt filter med ett smidigt sug-rör och retur-slang och inte som den länkade slamsugen som såg lite klumpig ut.

          Kommentar

          • Axman
            • January 2013
            • 188

            #6
            Tycker att det borde frigöra väldigt mycket näringsämnen/bakterier/dåligheter som åker tillbaks med vattnet och pang så algexplosion och fiskar som mår kasst av dålig vattenkvalité. Men det är mer än gissning än något jag vet.

            Kommentar

            • 72mm
              • January 2015
              • 33

              #7
              Jo, det kan det ju alldeles säkert göra. Ska man städa botten på det viset överhuvudtaget så kanske man måste göra det väldigt regelbundet för att inte få den effekten.

              Kommentar

              Arbetssätt...