fx6 filtermedia i juwel rio 400

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • glyrion
    • March 2015
    • 7

    fx6 filtermedia i juwel rio 400

    hej har ett 450 l akvarium med ett gäng livingstonii och två golden nugget malar och en gibbis mal.

    jag har en fx6 som filter men jag tycker det flyger omkring massa bös hela tiden. vatten är klart för övrigt. alla vattenvärden är bra men jag har hinna på ytan som det fastanar bös i som åker ner. hur får ja bort detta? vatten ytan rör på sig nästan över allt. har även fått dålig lukt typ sump lukt speciellt när lampan varit på ett tag .
    i fx6 har jag biomax samt aktivt kol, clearmax och dom runda blåa och svarta filtervadden. har ja för lite filter i eller vad gör jag för fel?
    gör vatten byten varje vecka å då rengör ja gruset med en hävert

    tror jag fått med all info.

    tack på förhand
    mvh
  • åheim
    • April 2006
    • 13130

    #2
    Filtret är nog inget problem även om jag skulle plocka bort all filtervadd och kol! Har du kanske några dåliga rötter som ruttnar i karet och luktar sump?
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • glyrion
      • March 2015
      • 7

      #3
      okej varför ska ja ta bort detta? ne det är enbart stenar å grus .
      har märkt att de luktar mer när lampan varit igång länge. nu har ja öppnat upp locken å det luktar bättre

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13130

        #4
        Ursprungligen postat av glyrion
        okej varför ska ja ta bort detta? ne det är enbart stenar å grus .
        har märkt att de luktar mer när lampan varit igång länge. nu har ja öppnat upp locken å det luktar bättre
        Kol kan du använda när du ska få bort medicin efter en behandling men i övrigt är det ganska meningslöst. Filtervadd blockerar flödet och fungerar inte biologiskt och då är det bättre att använda en grov filtermatta så att du får ut mer av filtret.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • glyrion
          • March 2015
          • 7

          #5
          Fick rekommenderat att använda kol mot dålig lukt. Vad ska ja ha för media i å i vilket fack? Har provat lite olika men inte blivet bättre.
          Mvh

          Kommentar

          • Live2Ride
            • January 2014
            • 312

            #6
            Jag kör bara kuber av filtermatta 10ppi i min fx5.
            /Lars

            Kommentar

            • glyrion
              • March 2015
              • 7

              #7
              Hur ser dessa ut. Menas me 10ppi. Kör du de i alla tre boxarna då?

              Kommentar

              • Juwel350

                #8
                Jag kör i mitt Eheim 2028,bottenkorg makaroner+blå filtermatta samt i i de övriga korgarna bara blå filtermatta 10ppi

                ppi är grovlek på mattan.

                Kommentar

                • Live2Ride
                  • January 2014
                  • 312

                  #9
                  Ursprungligen postat av glyrion
                  Hur ser dessa ut. Menas me 10ppi. Kör du de i alla tre boxarna då?
                  Det är vanlig blå grov filtermatta. 10ppi är hur tät den är. Sen klipper man bara kuber i lämplig storlek. http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=888&page=1
                  ja jag har det i alla 3 korgarna. Bra både biologiskt och mekaniskt.
                  Senast redigerad av Live2Ride; 02 March 2015, 17:00.
                  /Lars

                  Kommentar

                  • glyrion
                    • March 2015
                    • 7

                    #10
                    Okok tackar alla. ska prova lite hade lite blåa runda så la i dessa lite över allt å några svarta å la i lite filterfloss bara för å testa

                    Kommentar

                    • glyrion
                      • March 2015
                      • 7

                      #11
                      är det någon som vet hur vattnet flödar i fx6:an? vilken korg kommer vattnet in först?
                      mvh

                      Kommentar

                      • Live2Ride
                        • January 2014
                        • 312

                        #12
                        Uppifrån och ner. Alltså först den översta korgen.
                        /Lars

                        Kommentar

                        • glyrion
                          • March 2015
                          • 7

                          #13
                          om det börjar med första korgen ska man ha grovt filter först då sen över gå till finare? ska jag ha kvar dom keramiska ringarna eller byta ut till mer filtermatta?

                          Kommentar

                          Arbetssätt...