Extremt tyst filter sökes

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Plurret
    • March 2015
    • 23

    Extremt tyst filter sökes

    Hejsan, är ny medlem här!
    Är en tidigare rätt van akvariefantast, men något som stört enormt genom åren har gjort att hobbyn inte längre var kul.
    Bor trångt och är extremt överkänslig för ljud när man ska sova, och det innerfilter som var skorrade så hela akvariebänken vibrerade.
    Hoppas jag nu kunna få hjälp här med att finna rätt!

    Söker med andra ord efter en extremt tyst filterpumpt till ett akvarium på ca 20-30 liter.
    Det verkar som att ju mindre ett akvarium är, desto högre låter småpumparna!?

    Ska bara ha ett akvarium för guldfiskar och växter så inget märkvärdigare än så. Men filterpump behövs ju ändå för guldfiskar skitar ju ner rätt ordentligt.
    Så vilken ska jag välja, kan ni rekommendera någon i prisklass under 500 kr?
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #2
    Hej Plurret! Välkommen hit. Vet inte vilket filter som är knäpptyst till den storleken på akvarium. Men vet att den fisk du funderar på inte alls kommer att fungera. Om du med guldfisk menar slöjstjärt så är minimistorleken på akvarium 120 liter. Menar du guldfisk är det ju minst 250 liter. Bättre med någon liten rasbora eller Killi som fungerar i så litet akvarium. Men min erfarenhet gällande filter att alla låter mer eller mindre. Aquaclear gör flera hangon-filter som har bra rykte. Men räkna med att det surrar ändå.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • nima.m
      • June 2014
      • 12

      #3
      Det är svårt at hitta tysta filter för små akvarium. Aquaclear hangonfilter 20 eller 30 är den tystaste jag kunde hitta. Har du någon lock ovan akvarium ?

      Kommentar

      • Plurret
        • March 2015
        • 23

        #4
        Tack ska ni ha för svar & välkomsthälsning!

        Något akvarium är ännu inte inköpt så jag är i planeringsstadiet fortfarande, med storlek, fiskval, inredning - och filter.
        Har ni någon erfarenhet av Eheim Hangon 2040 Liberty100? Ska enligt recensioner vara marknadens absolut tystaste!?
        Jag förstår, så klart, att alla filter låter och surrar. Men jag söker ett som låter så minimalt som möjligt och inte skakar och låter som ett mindre industriaggregat.

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          #5
          Satsa då hellre på ett kar typ Lido 120 som är kompakt, ovanligt tyst och har en form som kan funka för flera arter (dock inte guldfisken). Men det svåra med Juwels kar är ju att hålla ner värmen sommartid då slöjstjärtar ska ha max 25 grader.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          Arbetssätt...