Räkvas

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • heba
    • September 2013
    • 847

    Räkvas

    Jag undrar om ni alla som har räkvaser Ikea:s "Bladet" har den 45 cm höga eller om någon har den 65 cm höga?
    Vad behövs för belysning för att nå ner i 45 cm - räcker en 1,5w LED http://www.ebay.co.uk/itm/BOYU-Aquar...-/181049050213 alt. 23w lågenergi eller behövs mer till medium krävande växter?
    /Helene

    180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.
  • Jesper Broman
    • November 2012
    • 3445

    #2
    Jag har kört med båda storlekarna och de funkar bra båda två.
    Sen hade jag bara mossa och nån javaormbunke och de behöver ju inte så kraftigt ljus. Men den höga vasen kräver ju desto mer kräm på ljuset så det ska nå ända ner. Där hade jag ett par spotlights ovanför.
    Den låga vasen hade jag två läslampor från ikea, kommer inte ihåg vad dom heter nu men ska kolla imorgon vad dom heter

    Kommentar

    • Mr Woods
      • March 2013
      • 3409

      #3
      Jasså räkgurun är på gång igen?
      Välkommen tillbaka som guldmedlem!

      Kommentar

      • heba
        • September 2013
        • 847

        #4
        Ja, Jesper, kolla gärna vad du haft för belysning! Har du ingen vas igång nu?
        /Helene

        180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

        Kommentar

        • Jesper Broman
          • November 2012
          • 3445

          #5
          Nej jag har stängt ner allt utan tre akvarier. Jag har även gett bort en del burkar, men den stora vasen ska jag ha kvar ifall andan faller på igen med räkor.

          Jansjö heter lampan och kostar 99:- st på Ikea
          Bli inspirerad och hitta produkter för hemmet. Stort utbud av sängar och madrasser, soffor, garderober, matbord, förvaringssystem och köksskåp.


          Den allra första som jag köpte hittade jag som kallvit, men efter det när jag ville ha fler så har jag bara hittat varmvita. Men det blir väldigt fint ljus av dom ändå


          Edit: Glömde ju skriva att jag ska flytta snart så det är anledningen till att jag har avvecklat så mycket

          Kommentar

          • heba
            • September 2013
            • 847

            #6
            Tack! En Jansjö har jag så den ska jag prova! Jag har fn satt dit den lilla 1,5w LED-lampan, men det behövs mer ljus.
            Jag har mycket att läsa igen i din tråd, så jag har helt missat detta med flytt!
            /Helene

            180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

            Kommentar

            Arbetssätt...