juwel stag som släpper

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mrfrost
    • October 2012
    • 186

    #46
    Ursprungligen postat av Juwel350
    Man använder Juwel Conexo svart lim för att limma staget mot rutan.

    Skrapa bort det gamla silikonet mellan staget och rutan när akvariet är fullt med vatten.

    Juwel Conexo lim är en tub med spets som du skruvar på tuben.

    När du skrapat bort silikonet kan du trycka in lim mellan glaset och staget som då har ett mellanrum som du kan fylla med lim.

    När det är fullt med lim mellan staget och rutan, så tappar du ur vatten tills rutan är plan,använd vattenpass på utsidan av glaset,det som händer är att limmet trycks ut och du får en bra fog runt om stagkanten. Nu har du lim mellan glaset och staget och även en fog runt om stagfästet.Jämna till fogen runt stagfästet med ett finger.

    Då du inte behöver tömma så mycket vatten för att få glaset plant så kan fiskar etc.vara kvar i akvariet. Låt akvariet stå med delvis tömt vatten.

    Låt stå minst tre dygn och nu har du ett limmat stag som håller då Juwel Conexo är väldigt starkt.

    Så här har jag gjort och det blev superbra.
    Tack för tipset, blir att gå tillväga som du beskriver men jag kommer ta ur all fisk. Har vart och hämtat ett annat kar idag som dom får gå i under tiden, ska sen passa på att göra lite andra saker med akvariet när jag ändå är igång så allt blir nog riktigt bra när allt är klart. Min sambo vart med nöjd då hon får det nya akvariet som jag hämta idag när jag är klar med det och kan ta mitt i bruk igen.

    Kommentar

    • Juwel350

      #47
      Töm nu inte akvariet på vatten innan du limmar för tömt akvarium innebär att det inte blir rätt med avståndet mellan stag och glas,det skall ju vara stort som möjligt när du limmar för att sedan tryckas ihop när du tömmer.

      Kommentar

      • mrfrost
        • October 2012
        • 186

        #48
        självklart kommer jag limma innan jag börjar tömma på vatten nu när jag har fått några dagar att ta in allt så är jag nästan glad att det vart som det vart, jag får nu ett gyllene tillfälle att göra om mitt akvarium som jag har tänkt på länge men inte gjort då jag saknat ett så pass stort akvarium att flytta över mina diskus i under den tiden! tack vare detta så fick jag en anledning att inhandla ett till akvarium som fyller den funktionen, sambon är nöjd med då jag lovade henne att få ta det när jag är klar så hon kan byta ut sitt som är mindre. i morgon efter jobbet blir det ner till Peder på akvariekällaren och se om han har något lim hemma. känns skönt att fått lite extra sug att fixa och dona med akvariet då det har gått lite tungt några månader med ett trasigt filter och alger som resultat plus att min ena hane i ett av lekparen vart skrämd av något och körde med buller o brak in i rutan, kunde inte se några skador och han var som vanligt igen efter ett par timmar men 5 dagar senare var han död på morgonen.

        Kommentar

        • mrfrost
          • October 2012
          • 186

          #49
          ja så var alla fiskar flyttade och jag ska nu börja med att laga stagen. har bara en fråga om limmet. ska köra med juwel conexo
          och undrar hur noga det är med att få bort siliconet som är kvar, det är nästan omöjligt att få bort allt då är riktigt trångt.
          någon som vet hur conexo fäster ?? borde inte vara några problem då det står att det går att limma under vatten och lagga läckor men vill ändå fråga först

          Kommentar

          • mrfrost
            • October 2012
            • 186

            #50
            ja då har det hänt lite sen sist, limmade om stagen för en vecka sen och idag fyllde jag upp karet igen det ser ut som det vart bra och glaset buktar inte som innan, känns riktigt skönt så nu ska akvariet skrubbas och göras rent för att sen få en helt ny inredning ser fram mot att åka iväg och köpa riktigt mycket växter och några nya rötter det är tur det är lön nu till veckan för detta kommer kosta några tusen diskusen har fått en avmaskning under tiden i ett annat akvarium och ser riktigt sugna ut på att få komma i sitt kar igen. vill tacka alla för tips och hjälp med vilket lim ja skulle ta. juwel conex vart jag nöjd med kosta under hundra kr och verkar super starkt.

            Kommentar

            • Juwel350

              #51
              Bra att det fungerade för dig

              Kommentar

              • mrfrost
                • October 2012
                • 186

                #52
                jaha vart ska man börja, akvariet har stått med vatten sen den 21 och allt har sett bra ut, idag tömdes det igen och sen bar det iväg till olika affärer och köpte växter vart nog totalt 14 mil med bil. kommer hem börjar möblera ut rötter och planterar växter ( tog en stund vart växter för 1500 idag) efter flera timmars flyttande fram o tillbaka så börjar jag känna mig nöjd och fyller upp karet igen och vad händer jo efter någon timme ser jag att det jag limmat släppt igen från plasten och nu buktar det 1 cm på mitten så 5 mm på bak o 5 mm fram. börjar tröttna nu.

                Kommentar

                • Juwel350

                  #53
                  Det är väl det staget du har som man limmar fast mot glaset?

                  Kommentar

                  • mrfrost
                    • October 2012
                    • 186

                    #54
                    japp själva neder delen är limmad mot rutan övre delen är gjuten ihop med plastramen runt karet

                    Kommentar

                    • Juwel350

                      #55
                      Okey då stämmer det, jag har limmat enligt min beskrivning på flera kar och det har fungerat perfekt.

                      Instruktionen om hur att göra detta fick jag av min Zoobutik som limmat massor av just dessa Juwelstag mot rutan.

                      Vet inte vad som kan gått snett för dig men det var väldigt tråkigt att det inte fungerade.

                      Kommentar

                      • Juwel350

                        #56
                        Det gäller att få in så mycket man kan av limmet mellan plastklacken och rutan, så man måste trycka in limmet så gott det går.

                        Ju mer yta av plastklacken som är täckt med lim mot glaset desto bättre blir resultatet.

                        Kommentar

                        • Göran1
                          • December 2013
                          • 33

                          #57
                          mrfrost hur löste du problemet som?

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13130

                            #58
                            Jag tycker det är anmärkningsvärt att juwel åtgärdar sina uppenbara konstruktionsbrister och det här med stag som lossnar är inget nytt!
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            Arbetssätt...