CO2 till 120 liters Lido

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tommy Vestlie
    • August 2014
    • 2097

    CO2 till 120 liters Lido

    Går i funderingar på att införskaffa ett lite mindre CO2 system till vårt Lido 120 varpå några funderingar dykt upp.

    Kan det räcka med en sodastream lösning för ett kar på 120 liter?

    Har någon erfarenhet från http://www.co2art.co.uk?
    Kan här beställa ett komplett paket exklusive själva sodastreamflaskan för ca 600 sek vilket känns prisvärt.

    Några förslag på andra alternativa system och/eller leverantörer?
    Proud member of Aquascapers of Sweden
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #2
    Känner du dig färdig med JBL?
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Tommy Vestlie
      • August 2014
      • 2097

      #3
      Ursprungligen postat av Bluewing
      Känner du dig färdig med JBL?
      Nej då, uppgraderade JBL systemet med en 6 kgs flaska så här känner jag att jag har den funktion jag söker, även om jag har lite tekniska problem just nu men återförsäljaren är väldigt tillmötesgående så det kommer nog ordna sig även om det tar lite tid eftersom det mesta behöver ta en vända i Tyskland först.

      När det gäller 120 karet så kör jag utan CO2 idag men har lite smått börjat fundera på att ändra på det . Båd jag och Beanschi vill att det "växer igen" ordentligt

      Skulle kunna köpa JBL system med en återfyllningsbar 0,5 kgs flaska för ca 1500 sek, har även en flaska över efter det att jag uppgraderade till 6 kgs flaskan men det är lite bökigt att behöva lämna in för att fylla på etc. Därav att jag börjat fundera på en Sodastream lösning som kostar mindre en hälften så mycket och där man kan kila ned till Coop och byta flaska.

      Men kanske för det med sig andra nackdelar som gör att det är bättre att betala lite mer?

      Vad kör du i ditt Lido?
      Proud member of Aquascapers of Sweden

      Kommentar

      • Krisping
        • January 2015
        • 33

        #4
        Kör det c02 kitet med sodastream flaska till mitt 126L, funkar utmärkt

        Kommentar

        • Tommy Vestlie
          • August 2014
          • 2097

          #5
          Ursprungligen postat av Krisping
          Kör det c02 kitet med sodastream flaska till mitt 126L, funkar utmärkt
          Går det att med ord beskriva hur mycket CO2 du tillför? Hur ofta behöver du byta flaska?
          Proud member of Aquascapers of Sweden

          Kommentar

          • Krisping
            • January 2015
            • 33

            #6
            Har bara kört 1 månad ca, kollar av med hjälp av dropchecken så att det ligger på grön/ljusgrönt värde. Skulle tippa på att en flaska räcker 2-3 månader beroende på hur mycket man drattar i.

            Kommentar

            • heba
              • September 2013
              • 847

              #7
              Jag har beställt mina delar från Co2art och är mycket nöjd med deras support och leverans.
              Jag har en sodastreamadapter, 2-stegs regulator, bubbelräknare samt atomizer, har sedan en dropchecker för att ha koll på mängden co2. Detta använder jag i mitt 180-liters Juwelkar och kör ungefär 1 bubbla/sekund, tuben räcker ca 8 veckor (detta är ju beroende av växtmassan/mängden). Jag ligger rätt lågt i co2 (droppchecker åt det blågröna hållet) men det växer som sjutton
              Hoppas detta var till någon hjälp
              /Helene

              180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

              Kommentar

              • Rufus
                • January 2005
                • 866

                #8
                Jag har samma erfarenhet som Heba, bubblade ngt mer i mitt 220 och det räckte då en dryg månad. Jag har två sodastreamflaskor så det alltid finns att byta med. Rusta har bra pris, 39 betalade jag sist då jag bytte ut min tomma.
                // Annicka

                Kommentar

                • Mattias H
                  • September 2012
                  • 70

                  #9
                  Har också köpt system från CO2art, funkar kanon.
                  Kör med sodastreamflaska i ett 20l nano, har bara kört i 3 månader så jag vet inte hur länge den räcker.
                  Rusta kör väll det som permanent lockvara, 29:- har jag betalt senaste halvåret i Sisjön (Gbg)

                  Kommentar

                  Arbetssätt...