Drop Checker?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • *Jörgen*
    • September 2014
    • 85

    Drop Checker?

    Har fått hem min dropc-hecker nu, och då undrar jag vad man får tag i vatten med rätt kh värde?
    Eller gör man på något annat sätt? Drop-vätska ingick med drop-checkern.

    Jörgen
  • Åke Eriksson
    • September 2014
    • 41

    #2
    Ursprungligen postat av *Jörgen*
    Har fått hem min dropc-hecker nu, och då undrar jag vad man får tag i vatten med rätt kh värde?
    Eller gör man på något annat sätt? Drop-vätska ingick med drop-checkern.

    Jörgen
    Det är inte helt lätt att förstå frågan, en drop checker är ju en kula som du fyller med ett pH-reagens, ungefär halva kulan (lite mindre) ska vara fylld. Sedan vänder du den försiktigt så att reagensen inte rinner ut och sätter den i akvariet, ca 10 cm under vattenytan. Färgen visar om du har rätt dosering av CO2 i akvariet. Det finns en fin liten instruktionsfilm under fliken "tutorials" på CO2 Art, se:



    CO2-doseringen ger dig efterhand en stabilare kemisk miljö med ett pH som (beroende på ditt utgångsvatten) pendlar mellan 6,8 och 7,4 samtidigt som du får en viss buffer i form av vätekarbonat.

    Så vad du menar med "vatten med rätt kh-värde" och hur det hänger ihop med Drop Checkern var därför lite obegripligt.

    //Åke

    Kommentar

    • Rufus
      • January 2005
      • 866

      #3
      Man gör en blandning som innehåller bromtymolblått då den ändrar färg vid ett bestämt Ph. KH på det vatten man använder ska ha ett visst värde. Men det är onödigt krångligt då du kan beställa färdig lösning på Co2art: Drop checker solution. Du har det hemma rätt kvickt eller ännu bättre: beställ från Akvarieväxter online, CO2 Indikatorvätska. Man bör enligt anvisning från den engelska sidan fylla dropcheckern till 2/3.
      Senast redigerad av Rufus; 21 January 2015, 20:29.
      // Annicka

      Kommentar

      • Bobby
        • March 2002
        • 351

        #4
        Att du bör använda vatten med KH4 har att göra med att du vill att den ska visa rätt färg.
        Om du vet ditt KH så spelar det inte så stor roll.
        Har du KH under 4 så ska checkern visa gröngult
        KH på 4 så ska den visa grönt
        KH över 5-6 så ska den visa blågrönt.
        Mät ditt ledningsvatten med ett KH-test så vet du.

        Kommentar

        • *Jörgen*
          • September 2014
          • 85

          #5
          Som jag förstått det efter massa googlande, så verkar det som att man använder sk kalibrerat vatten som ska kh värde på 4 för att färgen ska stämma med indikatorvätskan och därmed ge exaktare avläsning av co2. PH vätskan följde med drop checkern så det finns, men inget vatten med kh4.

          Sen vet jag inte om jag förstått allt rätt, eller om det finns något annat tillvägagångssätt som funkar?

          Jörgen

          Kommentar

          • *Jörgen*
            • September 2014
            • 85

            #6
            Ursprungligen postat av Bobby
            Att du bör använda vatten med KH4 har att göra med att du vill att den ska visa rätt färg.
            Om du vet ditt KH så spelar det inte så stor roll.
            Har du KH under 4 så ska checkern visa gröngult
            KH på 4 så ska den visa grönt
            KH över 5-6 så ska den visa blågrönt.
            Mät ditt ledningsvatten med ett KH-test så vet du.
            Ja jag har funderat på att skaffa ett kh dropptest. För vad jag förstått så kan man gå efter en tabell med kh och ph för att räkna ut co2 mängden.

            Jörgen

            Kommentar

            • Mr Woods
              • March 2013
              • 3409

              #7
              Visst kan man det men det ids man inte, så det är bättre att köpa en drop checker!

              Kommentar

              • *Jörgen*
                • September 2014
                • 85

                #8
                Ursprungligen postat av Mr Woods
                Visst kan man det men det ids man inte, så det är bättre att köpa en drop checker!
                Hej Mr Woods! Antar att du använder drop checker, vad för vatten använder du i den? Vad jag läst på nätet så ska väll vattnet hålla ett kh värde på 4. Och vart får man tag på det i Sverige?

                Jörgen

                Kommentar

                • Rufus
                  • January 2005
                  • 866

                  #9
                  Har du färdig Indikatorvätska så behöver du inget mer, Indikatorvätskan är ju i bubblan och kommer inte i kontakt med ditt akvarievatten. Det ska alltså vara en luftspalt som CO2 passerar upp till glasbubblan. Färgen i bubblan berättar hur mkt CO2 som finns i akvariet. Blågrönt- grönt är önskvärt, gult är för mkt. Öppningen är alltså neråt.
                  // Annicka

                  Kommentar

                  • Mr Woods
                    • March 2013
                    • 3409

                    #10
                    Ursprungligen postat av *Jörgen*
                    Hej Mr Woods! Antar att du använder drop checker, vad för vatten använder du i den? Vad jag läst på nätet så ska väll vattnet hålla ett kh värde på 4. Och vart får man tag på det i Sverige?

                    Jörgen
                    Nej, tyvärr så menar jag att jag tänkte som du och köpte Kh-reagens istället. Och eftersom jag är lat så skiter jag i att mäta och byter mäsksatserna på känn istället...

                    Skall köpa en drop checker istället, men jag har en down-period i växtakvaristiken, så det är ingen brådska!

                    Kommentar

                    • *Jörgen*
                      • September 2014
                      • 85

                      #11
                      Ursprungligen postat av Rufus
                      Har du färdig Indikatorvätska så behöver du inget mer, Indikatorvätskan är ju i bubblan och kommer inte i kontakt med ditt akvarievatten. Det ska alltså vara en luftspalt som CO2 passerar upp till glasbubblan. Färgen i bubblan berättar hur mkt CO2 som finns i akvariet. Blågrönt- grönt är önskvärt, gult är för mkt. Öppningen är alltså neråt.
                      Men den vätskan jag har ska jag bara använda några droppar av vad jag förstått och en skvätt vatten till det. I drop checkern menar jag då.
                      Funktionen på hur den ska sitta och så har jag
                      koll på, sätter man den upp och ner blir det inget
                      bra haha.

                      Eller så är jag trögfattad haha.
                      Senast redigerad av *Jörgen*; 21 January 2015, 21:43.

                      Kommentar

                      • Rufus
                        • January 2005
                        • 866

                        #12
                        Haha då har du fattat det hela men vill göra det den krångliga vägen ��.
                        // Annicka

                        Kommentar

                        • Rufus
                          • January 2005
                          • 866

                          #13
                          Finns en tråd på Plantswap om detta
                          // Annicka

                          Kommentar

                          • *Jörgen*
                            • September 2014
                            • 85

                            #14
                            Vad använder du för vatten i drop checkern Annica? Har läst att en del använder akvarievatten.

                            Plantswap har jag läst och det är där jag läst om vatten som håller kh4.

                            Jörgen

                            Kommentar

                            • Rufus
                              • January 2005
                              • 866

                              #15
                              Jag har färdigblandad Indikatorvätska , mitt KH från kranen är 16-17. Har du kranvatten som är närmare 4 i KH så kanske det fungerar bra för att ha koll. Att använda menar jag. Annars brukar man väl använda dest. vatten och lite bikarbonat. Har aldrig gjort.
                              // Annicka

                              Kommentar

                              Arbetssätt...