Vakuumlyftare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Einarsson
    • May 2012
    • 2956

    Vakuumlyftare

    Någon som har erfarenhet av dessa från biltema?



    Jag köpte 2 st sånna trippel-kopps-lyftare. Står att de ska klara 100kg st. Så om man sätter en sån i varje kortsida på karet borde det inte vara något problem att bära med eller? Även om är ett 500 liters kar tex?

    Frågan är om det är 100kg när man lyfter rakt upp ifrån glaset, eller om det även gäller när kraften kommer i "sidled" sugkopparna så att säga, dvs om man har dom på sidan av ett kar, det var svårt att förklara vad tjyven jag menar. : )
    350L Diskus
  • woodlund
    • December 2011
    • 666

    #2
    Jag skulle inte lita på dom , jag använde 2st dubbelkopps lyftare när jag skulle lyfta in ett spegelglas från bilen till det nyrenoverade badrummet och en meter från bilen släppte en av kopparna och spegelglaset for i backen , jag behöver nog inte säga vad som hände med glaset
    1900Liter Diskusvatten


    Medlem i NDSS www.diskusforum.se

    Kommentar

    • Einarsson
      • May 2012
      • 2956

      #3
      Det låter ju helt makalöst om de skulle vara så extremt dåliga. Då borde du nästan kunnat kräva biltema på ersättning. :/

      Får väl testa dem på något innan.
      350L Diskus

      Kommentar

      • Dashivas
        • December 2014
        • 124

        #4
        Har liknade på jobbet men jag skulle aldrig lite på dom till 100%.
        Köper man kvalitets grejer kanske men inte på biltema
        http://imgi.se/image.php?dm=HQSU

        Kommentar

        • Einarsson
          • May 2012
          • 2956

          #5
          Är inte jättejobbigt att bära akvarier dock om man vänder dem uppåner så man får grepp under kanten. Så får väl klara mig ändå.
          350L Diskus

          Kommentar

          • simpson
            • July 2012
            • 666

            #6
            Ursprungligen postat av Einarsson
            Det låter ju helt makalöst om de skulle vara så extremt dåliga. Då borde du nästan kunnat kräva biltema på ersättning. :/

            Får väl testa dem på något innan.
            Köper man skämtartiklar från bilbutteriks eller liknande butiker ska man inte räkna med att de fungerar korrekt.

            Glasmästaren köper inte vaccumhandtag på bilbutteriks, de köper 10-14ggr så dyra RIKTIGA verktyg. Fråga dig själv varför?


            Visst kan man sedan reklamera, och kanske även få ersättning för sitt kraschade akvarium men om du är i tidsnöd tar väl reklamationen några veckor...

            Prova att fråga någon bra zoo-butik som säljer akvarium, på Sveriges framsida så har jag hört att tex akvarielagret kan hyra ut riktiga vaccumhandtag (när de själva inte ska leverera akvarium) så även butikerna där solen går ner kanske har liknande service :-)
            Eller en glasfirma?

            Kommentar

            • Einarsson
              • May 2012
              • 2956

              #7
              Ursprungligen postat av simpson
              Köper man skämtartiklar från bilbutteriks eller liknande butiker ska man inte räkna med att de fungerar korrekt.

              Glasmästaren köper inte vaccumhandtag på bilbutteriks, de köper 10-14ggr så dyra RIKTIGA verktyg. Fråga dig själv varför?
              Detta är ju uppenbart men i många fall så är det så att billiga produkter funkar bra, men inte alls länge, där dyra kvalitetsprodukter håller i 50 år. : )

              Man bör dock ändå kunna förvänta sig att en produkt ska åtminstone i nyskick klara av det som sägs i produktinformationen, åtminstone en gång :P. Annars går det ju hänga dit affären som sålde den rätt rejält.
              350L Diskus

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13142

                #8
                Jag skulle hyra ett par riktiga från en glasmästare!!!
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • ettfettbranamn
                  • December 2010
                  • 3424

                  #9
                  Jag har använt dem några gånger (akvarielagrets och andra) på stora burkar 1000-1500 och släppt har det aldrig gjort.. Jag kommer däremot på mig själv att inte våga slita allt för mycket i dem eftersom om de släpper utan förvarning krossar man ju inte bara karet utan även fötter, golv, osv.. På ett 500 skulle jag dock lita på dem..
                  Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                  Normaliseringsprocessen..
                  (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                  Kommentar

                  • Einarsson
                    • May 2012
                    • 2956

                    #10
                    I mitt fall så räcker ju tvåkoppslyftar väl för vikten sett. så om en kopp lossnar sså borde det gå ändå, men men, kanske ska ha en näve under karet också för säkerhjets skull : P
                    350L Diskus

                    Kommentar

                    • Bygert
                      • March 2010
                      • 2169

                      #11
                      Har använt biltemas och en gång har det släppt, blev inte så bra. Tveksamt om man ska bära stora akvarier i dem, det blir ju inte bra om de släpper. Däremot så kan de ha stor funktion ändå, även om de inte tar vikten så kan de vara stor hjälp när det gäller att dra runt burken och det ger möjlighet till medhjälpare att göra en insats på bättre sätt, i den där klassikern med upp för många kurvor i trapphus är det stor hjälp.

                      Oavsett biltema eller bättre så är det också viktigt att man använder med omsorg. Gör rent, både glas och sugkopp, är det skräp så kan det släppa. Aningen fukt kan hjälpa men då menar jag aningen fukt, inte blött för det blir sämre.
                      Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                      Kommentar

                      Arbetssätt...