Tänker köpa 1200+ liter akvarium i framtiden , tips behövs

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dashivas
    • December 2014
    • 124

    #31
    Ursprungligen postat av ettfettbranamn
    Mm, dashivas har helt rätt.. Finns floodlights med bra tryck.. "Problemet" med demdem är ofta färgen bara.. Brukar vara mellan 4000-6000k.. Dashivas, har du en länk till ledar med mindre gult ljus får du jättegärna länka tack..

    förlåt kristian, glömde dig men du har ju varit så inaktiv! Haha..
    http://pages.ebay.com/link/?nav=item...494398&alt=web





    nu kollade jag bara lite snabbt så finns säkert billigare och kallare ljus än 10k

    Jag köpte mina 100w med drivare dock utan dimmer men för 250kr sen tillkom kylning så totalt 350kr per 100w.
    Vill minnas man kunde på upp till 20k men lättast är nog att snacka med säljaren
    Senast redigerad av Dashivas; 13 January 2015, 20:14.
    http://imgi.se/image.php?dm=HQSU

    Kommentar

    • ettfettbranamn
      • December 2010
      • 3424

      #32
      Fan vad grym du är! Tack ska du ha!
      Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

      Normaliseringsprocessen..
      (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

      Kommentar

      • Dashivas
        • December 2014
        • 124

        #33
        Ursprungligen postat av ettfettbranamn
        Fan vad grym du är! Tack ska du ha!
        Inga problem


        Letade lite mer här har du 20k
        Senast redigerad av Dashivas; 13 January 2015, 20:27.
        http://imgi.se/image.php?dm=HQSU

        Kommentar

        • blaze1337
          • July 2014
          • 646

          #34
          Åhh faaaan vad hype man blir av allt detta känns nästan som man ska börja med det redan nu i lägenheten hahaha , @ Dashivas "bara ´720L" det är ej litet det , tack för alla svar , får kolla in mer på dammfilter , kan bli något åt det hållet , eller doppfilter + sump som några skriver


          https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=147973

          tack för tips på ljusen Dashivas ! sparar alla länkar

          kollat runt lite på rovfisk , dem flesta med akvarier i den storleken har väldigt lite till ingen växt alls , borde nog följa i de spåret kan bli jobbigt o stoppa ner handen i karet med såna fiskar där i. Kanske får köra med stora /stenar , får se hur mycket vikt det blir till slut när jag vet hur många L akvariet blir så det inte blir allt för tungt , den kommer stå på första våningen i nya huset så ska inte vara för stort problem.

          Kolla burken i länken ovan... https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=147973

          Helena&anders den har jag kollat på flera gånger, älskar många av fiskarna där i , rädd för några av dem med riktigt fint blev det till slut iaf

          Kommentar

          • ettfettbranamn
            • December 2010
            • 3424

            #35
            De är så snälla så.. Inget att vara rädd för..
            Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

            Normaliseringsprocessen..
            (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

            Kommentar

            • blaze1337
              • July 2014
              • 646

              #36
              Ursprungligen postat av ettfettbranamn
              De är så snälla så.. Inget att vara rädd för..
              haha riktigt snälla kramas o allt ibland så pass snälla att dem sparar lite fingrar från handen som dem kan behålla som minne när man inte är där



              Skriver upp lite fiskar som är intressanta som jag kan tänka mig ha
              får se hur många av dem jag vill ha nu som faktist kommer ner i akvariet om 1 år ~~
              Senast redigerad av blaze1337; 14 January 2015, 08:50.

              Kommentar

              • ettfettbranamn
                • December 2010
                • 3424

                #37
                Arowana har tagit ett par blodprover men inget allvarligt egentligen.. Man får ju skylla sig själv när man handmatar.. Garsen är värre, de har ju bara synålar i munnen.. De följer händerna men har inte bitit än.. Däremot ska jag ju erkänna att det är ett litet slagsmål att handmata..
                Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                Normaliseringsprocessen..
                (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                Kommentar

                • blaze1337
                  • July 2014
                  • 646

                  #38
                  aff har flera papegojor hemam idag o hjälp flera o få sina tama , bli biten o blöda gör inte så mycket det är en del av det som är "kul" , lär inte bli någon gar i något akvarium som jag kommer ha någonsin , tycker varken om deras utseende eller beteende o i nästan alla trådar man läser om en fisk som blivit biten så är det alltid garsen som man skyller på

                  Arowana däremot .. det är en annan femma väldigt fina fiskar , kan tänka mig 1 vanlig arowana och en röd vet ej vad dem heter bara sett på bilder men fina var dem 1-2 stingrays lär säkert åka in med , massa malar är planen just nu

                  @Helena&andreas
                  https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159710

                  Den här mannen är inte heller så dålig?

                  den där tråden har jag missat helt hur fan då :O ska kolla igenom
                  Senast redigerad av blaze1337; 14 January 2015, 12:30.

                  Kommentar

                  • blaze1337
                    • July 2014
                    • 646

                    #39
                    Liten update

                    fiskar som man är intresserad av i den storleks akvarie


                    scleropages jardinii
                    asian arowana
                    giant redtail guramy
                    Crenicichla lenticulata
                    Polypterus teugelsie
                    chitala ornata
                    Channa Pleurophthalma
                    Parachanna Obscura
                    Auranti
                    Eel-tail banjo catfish" / Platystacus cotylephorus
                    Panaque Sutonorum
                    Eldål (blev kär i dem pga Jozis ål eldis~)
                    X antal olika L (L95, L190 etc) malar ~
                    Leopodli/motoro

                    //
                    Saltvatten

                    Revhajar är väldigt intressanta med om man nu ändå ska satsa..


                    vilka av ovan är big no no i akvarium eller med andra fiskar? (fiskar från ovan lista och inte guppys~~)


                    PS Jozi/Ettfetbranamn eller andra som har akvarier med monsterfiskar , vad kostar det er att mata dem varje månad på ett ungefär? Pma om ni ej vill skriva det här
                    Senast redigerad av blaze1337; 21 January 2015, 10:04.

                    Kommentar

                    • ettfettbranamn
                      • December 2010
                      • 3424

                      #40
                      Jardini, asiat, goramy och pleuro kan (99% säkert på jardinin) ha ett temperament av rang.. Aurantin kan behöva kallperiod i värsta fall om den ska överleva..

                      Knappa in monsterfishkeepers på youtube så kommer det att dyka upp mycket inspiration..

                      Matningen beror på hur kreativ du är.. Har du en bra fiskhandlare i närheten kan du ju köpa rens, pellets är svindyrt men går att beställa i bulk.. 500 ska du nog räkna med..
                      Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                      Normaliseringsprocessen..
                      (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                      Kommentar

                      • blaze1337
                        • July 2014
                        • 646

                        #41
                        Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                        Jardini, asiat, goramy och pleuro kan (99% säkert på jardinin) ha ett temperament av rang.. Aurantin kan behöva kallperiod i värsta fall om den ska överleva..

                        Knappa in monsterfishkeepers på youtube så kommer det att dyka upp mycket inspiration..

                        Matningen beror på hur kreativ du är.. Har du en bra fiskhandlare i närheten kan du ju köpa rens, pellets är svindyrt men går att beställa i bulk.. 500 ska du nog räkna med..

                        hmm jag som trodde pellets var de billigaste o mata fiskarna med? tanke på att alla klagar deras firrar inte tar pellets , aa jag kollar massa monsterfish tanks på Youtube hittar allt från supercoola combos till paroon hajar o dats i 200 liters~~

                        Kommentar

                        • Likan
                          • April 2012
                          • 2611

                          #42
                          Roligt att du tänker stort! Förstå vilka malar man kan ha då. .

                          (Btw är det väl lugnt med 18 malar i 240. Jag har runt 30 i mitt 350l, blir typ "lika många". Allt hänger ju på art, storlek på dem och inredning. )
                          450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                          Kommentar

                          • blaze1337
                            • July 2014
                            • 646

                            #43
                            Ursprungligen postat av Likan
                            Roligt att du tänker stort! Förstå vilka malar man kan ha då. .

                            (Btw är det väl lugnt med 18 malar i 240. Jag har runt 30 i mitt 350l, blir typ "lika många". Allt hänger ju på art, storlek på dem och inredning. )
                            vet du hur många malar jag har skrivit ner redan vill ha alla L-malar dem är såå finaaaaaaaa

                            angående 18 malar i 240 liters alla trivs ingen har skadade fenor eller liknande o alla har tagit över varsin grotta vissa gillar o ligga på svärdsplantorna som är kul de med ^^

                            Kommentar

                            Arbetssätt...