Dålig kvlité på aquaels strömkabel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13142

    Dålig kvlité på aquaels strömkabel?

    Idag såg jag att mina svarta neontetror såg väldigt bleka ut och i nästa veva såg jag att ett förfilter till mitt bakgrundsfilter behövde rengöras för det stoppade upp vatten. Passar då också på att ta upp pumpen (aquael cirkulator 1000) och får se att den har ett stort brott på kabeln alldeles nära pumpen! Innerhöljet på kablarna är också på väg att ge upp och när jag drar lite försiktigt i kabeln går den av helt! Jag gissar att fiskarna reagerade på att det läckte ut ström i vattnet pga kabelbrottet. Har nu bytt till en eheim 1048 som har en kraftig och tålig kabel och fiskarna fick genast tillbaka färgen

    Jag vill passa på att höja ett varningens finger för alla som har en aquaelpump att besikta kabeln då och då för kvalitén verkar vara riktigt dålig på den punkten. Har varit med om spruckna kablar två gånger förut på just aquaelpumpar men nu får det vara nog, kan inte längre se det som en olyckshändelse utan mer som ett fenomen!

    Har gamla aquaclear, fluval mm och där har jag aldrig haft det här problemet trots att de varit med 10 år!
    Viva Leo Buscaglia
  • Styfv
    • November 2012
    • 176

    #2
    Tack för tipset, ovärdelig information inför köp!



    Styfv, Karlstad

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13142

      #3
      Ursprungligen postat av Styfv
      Tack för tipset, ovärdelig information inför köp!



      Styfv, Karlstad
      Varsågod Tycker själv också att det är bra när man får ett heads up på brister som man upptäckt! Eheim pumpen (compact serien håller inte alls samma kvalité dock) har ju ett lite höge pris men jag har en billigare variant som jag kan tipsa om som också är skitbra och har också grov mjuk kvalitetskabel, finns också bekvämt på bauhaus http://www.vattenliv.nu/superjet-750...fallspump.html
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • wanegardh
        • January 2013
        • 64

        #4
        Kontakta elsäkerhetsverket innan någon skadar sig.

        Kommentar

        • Bobby
          • March 2002
          • 351

          #5
          Kan bara hålla med om att deras kablar är skit.
          Jag har haft två pumpar där kabeln spruckit.

          Kommentar

          • Styfv
            • November 2012
            • 176

            #6
            Jag köpte en "Eheim StreamOn" för en tid sedan och jämförde med en "Eheim skim350" som jag kastat för att kabeln har skalat av sig själv efter bare (ca) 6 mån. Det är en helt annan kvalitet på kabeln på "StreamOn". Grövre och böjligare på ett helt annat sätt. Känns inte bra att veta att det uppenbarligen inte finns lagar och regler för vad som tillverkas och säljs, men nu vet jag.



            Styfv, Karlstad

            Kommentar

            Arbetssätt...